26 statistieken die niet mogen ontbreken in je marketing rapport

marketing rapport

26_statistieken_voor_je_marketing_rapport.jpgWaarom start een organisatie met moderne marketing? Dat kan veel redenen hebben. Je gaat er bijvoorbeeld mee aan de slag omdat je niet wilt achterlopen op je concurrenten, omdat je meer potentiële klanten wilt bereiken of omdat je wilt weten wat je marketinginvesteringen je eigenlijk opleveren. Een reclamespotje op televisie of radio, een advertentie in de krant of een poster in een bushokje levert je vast zichtbaarheid en naamsbekendheid op. Maar harde cijfers? Die heb je niet. Gelukkig kun je met moderne marketing precies zien wat inspanningen en investeringen je opleveren. Een marketing rapport waarin je de belangrijkste cijfers toont, helpt je om dit inzicht te verkrijgen en geeft je onderbouwde redenen om verbeteringen door te voeren. Wat mag er niet in zo’n rapport ontbreken? Ik geef je 26 statistieken, verdeeld over acht onderdelen.

Websitebezoekers

Het bekendste en belangrijkste cijfer voor moderne ondernemers is het aantal websitebezoekers. Dankzij dit cijfer kun je veel andere statistieken namelijk in een perspectief plaatsen. Zorg daarom dat je meet hoeveel (unieke) bezoekers jouw website maandelijks trekt. Dit doe je gemakkelijk door gebruik te maken van marketing automation software of een losse tool zoals Google Analytics. Om vervolgens een goed beeld van deze bezoekers te kunnen vormen, ga je op zoek naar hun bron. Hebben ze de URL direct ingetypt in hun zoekbalk, zijn ze afkomstig uit social media of kwamen ze via een zoekactie op Google op jouw website terecht?

Keywords waarop je gevonden wordt

Als je online goed vindbaar wilt zijn, moeten jouw webpagina’s op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnen. Om te achterhalen voor welke keywords jouw website al goed vindbaar is, kun je een keywordonderzoek uitvoeren. Beantwoord vragen zoals:

  1. Via welke keywords vinden onbekende bezoekers ons nu?
  2. Welke keywords sluiten aan bij onze business, maar leveren ons nog geen bezoek op?
  3. Voor welke relevante keywords staan we lager in Google dan concurrenten? 

Activiteiten en prestaties van social media

De kans is groot dat een redelijk aandeel van jouw websitebezoekers via social media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn op je website terecht komt. Iemand vindt een van jouw tweets bijvoorbeeld via een bepaalde hashtag en klikt op de link die verwijst naar een blogartikel. Een ander ziet jouw bericht in een gemeenschappelijke LinkedIn groep en bezoekt je website. Controleer daarom maandelijks je activiteiten en prestaties als het om social media gaat. Bekijk de volgende statistieken:

  1. Het aantal gepubliceerde berichten (per medium).
  2. In hoeverre werden deze berichten geliked, gedeeld of leverden ze reacties op?
  3. Hoeveel bezoekers en leads kwamen binnen via social media?
  4. Wat waren het best presterende medium en bericht?

Hoe presteert je blog?

Een zakelijk blog bijhouden kan je aan structureel meer websitebezoekers helpen. Zolang jij over (voor jouw doelgroep) interessante onderwerpen schrijft, je blogs zoekmachine-proof maakt en deze voldoende deelt in social media, zal het aantal bezoekers vanzelf toenemen. Je kan dit natuurlijk een handje helpen door meer te publiceren en promoten. Zorg dat bezoekers zich kunnen abonneren op je blogs zodat je verzekerd bent van een vast bezoekersaantal. Interessante statistieken om mee te nemen in het marketing rapport zijn:

  1. Het aantal bezoekers per maand.
  2. Het aantal abonnees.
  3. Het best gelezen blog.
  4. Het artikel met de meeste reacties of dat het meest gedeeld is.

Prestaties CTA’s en landingspagina’s

Ik adviseer je om op je zakelijke blog over een aantal verschillende (sub)onderwerpen te schrijven en bezoekers deze onderwerpen te tonen. Dat doen wij bijvoorbeeld door aan ieder artikel één of meerdere onderwerpen te koppelen. Deze vind je boven de tekst en links op de pagina terug. Zorg dat je voor ieder onderwerp een bijpassend content offer hebt. Deze bied je steeds onder je blogs aan door daar een knop of link te plaatsen. Dit is een Call-to-Action (CTA). Maak deze CTA meetbaar door er een tracking URL achter te hangen. Nadat een bezoeker op de CTA klikt, komt hij op een landingspagina. Hier laat hij wat gegevens achter zodat je hem het content offer kunt mailen. Het is erg interessant om te onderzoeken hoe deze CTA en landingspagina, ten opzichte van elkaar en het blog, presteren. De volgende statistieken zijn hierbij van toepassing:

  1. Het klik- en conversiepercentage van de CTA.
  2. Het bezoekersaantal en het conversiepercentage van de landingspagina.
  3. Het aantal clicks en conversies ten opzichte van het aantal views van de artikelen waar de CTA onder geplaatst is.
  4. Het aantal nieuwe contacten dat een bepaald content offer heeft opgebracht.

Wordt er van andere websites naar jouw website verwezen?

Een deel van je websitebezoekers zal afkomstig zijn van andere websites, dit worden ook wel ‘referrals’ genoemd. Het leuke aan marketing automation software en andere online marketingtools is dat dit grotendeels te traceren is. Het is dus interessant om te achterhalen..

  1. hoeveel er naar jouw website gelinkt wordt op andere websites;
  2. welke websites dit zijn;
  3. in hoeverre dit ook bij concurrenten voorkomt.

Resultaten e-mailmarketing

Als moderne ondernemer doe je er natuurlijk alles aan om je website en blogartikelen bekendheid te geven. Je maakt het voor bezoekers mogelijk om zich te abonneren op je blog, je deelt je artikelen in zowel je privé- als zakelijke netwerk en waarschijnlijk zet je ook e-mailmarketing in. Met e-mailmarketing kun je bestaande klanten op je nieuwe blog wijzen. Zij kunnen de artikelen vervolgens weer in hun netwerk delen. Dit is een effectieve methode, omdat je bestaande en potentiële klanten nu eenmaal het snelst via e-mail bereikt. Als jij veel tijd steekt in het opstellen van een goede mail met een aantrekkelijke onderwerpregel, wil je ook weten wat die oplevert! Neem daarom de volgende statistieken mee in je rapportage:

  1. Het aantal (marketing gerelateerde) mails dat je hebt verzonden.
  2. De gemiddelde open-rate.
  3. De gemiddelde click-rate.
  4. De mail die het beste presteerde. 

Resultaten betaalde campagnes

Misschien zet je ook betaalde campagnes in om je online marketingstrategie een boost te geven. Dit kan bijvoorbeeld door te adverteren op LinkedIn of door gebruik te maken van Google Adwords. Als je hiervoor kiest, pak het dan slim aan en houdt streng toezicht op de resultaten. Houd in het begin bijvoorbeeld het budget overal gelijk, dan kun je de verschillende kanalen goed vergelijken. De volgende gegevens neem je mee in het marketing rapport:

  1. Gespendeerd budget per kanaal.
  2. Het aantal clicks per advertentie.
  3. Het aantal sociale deelacties per advertentie, dit kun je bijvoorbeeld op Twitter en LinkedIn goed meten.
  4. Het aantal leads per advertentie. 

Hoe presteert jouw marketing?

De genoemde 26 statistieken geven je een goed beeld van de prestaties van online marketing en helpen je deze te verbeteren. Misschien stop je met het publiceren via Facebook om je meer te richten op andere social media. Of misschien is het in jouw geval wel slim om meer blogs of content offers te schrijven om bloglezers van nog meer informatie te voorzien. Misschien moet je de teksten op CTA’s of landingspagina’s wel aanpassen om conversiepercentages te verhogen. Er zijn tientallen manieren om jouw website beter in te zetten als marketinginstrument. Meer weten? Lees dan ons ebook over de moderne B2B website. Met de tips die je daar in vindt, maak je van jouw website je beste verkoper!

Wil je meer weten over Inbound Marketing? Download de whitepaper.