5 voorwaarden voor een geslaagde HubSpot training

HubSpot training 5 voorwaarden voor een geslaagde training

5 voorwaarden voor een geslaagde HubSpot trainingAls moderne B2B marketeer moet je met allerlei tools overweg kunnen. Niet zo gek dus, dat veel bedrijven een all-in-one marketing tool aanschaffen waarin allerlei losse functionaliteiten samenkomen. HubSpot is zo’n tool. Maar vanwege de uitgebreide  mogelijkheden is het niet makkelijk om alle onderdelen onder de knie te krijgen. Om toch goed van start te gaan met de tool, kun je een HubSpot training volgen. Dat kan bij HubSpot zelf, door online video’s, certificeringen en guides door te ploegen, of bij jou op kantoor met een ervaren gebruiker aan je zijde. Keuze genoeg dus! Hoe selecteer jij nou de beste training uit deze opties? Ik geef je vijf voorwaarden waar een HubSpot training naar mijn mening aan moet voldoen.

Waar vind ik HubSpot trainingen?

De kans is groot dat jouw zoektocht naar de perfecte training online begint. Je stuit bij een zoekactie op de klassikale trainingen die HubSpot zelf aanbiedt (bijvoorbeeld in Amsterdam) of je komt terecht in de Academy waar je toegang hebt tot duizenden artikelen om je vragen te beantwoorden. Ook op YouTube vind je handige video’s, net zoals op de websites van partners zoals wij, die trainingen op maat aanbieden. Als HubSpot trainer heb ik alle varianten zelf ervaren en op basis van die ervaring geef ik je hieronder wat handvatten die jou helpen jouw ideale training te ontdekken.

1. De inhoud sluit aan op jouw wensen

Voordat je besluit een training te gaan volgen, raad ik je aan om je verwachtingen te toetsen bij de organisator. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • Welke modules worden er behandeld? En moet je die modules al in gebruik hebben om aan de training mee te kunnen doen?
  • Wordt er een bepaald kennisniveau van je verwacht?
  • Moet je zaken voorbereiden? (dat geeft je al een aardig beeld van de lesstof)
  • En ook een belangrijke: wordt er gewerkt met fictieve of realistische voorbeelden en sluiten die aan op jouw situatie?

Denk naast deze inhoudelijke vragen ook aan een belangrijke praktische voorwaarde: moet je een bepaald HubSpot account hebben (Starter, Basic, Pro of Enterprise) om aan de training mee te kunnen doen? Een training over Lead Scoring en Workflows volgen, heeft niet zoveel zin als je zelf gebruik maakt van een Starter of Basic account. Deze opties worden in die pakketten namelijk niet ondersteund.

2. Training én ondersteuning in je eigen taal

Veel HubSpot content die je online vindt, zoals in de Academy of op YouTube, is in het Engels. Ook de klassikale training die je bij HubSpot kunt volgen is Engelstalig. Als je een aardig woordje Engels spreekt, is dat tijdens de training geen probleem. Maar houd er rekening mee dat de voorbeelden zich meestal ook richten op de Engelse of Amerikaanse markt (dus ook op hun zoekmarkt waar men gigantische zoekvolumes gewend is) en ondersteuning achteraf vaak ook alleen in het Engels kan. Hecht je waarde aan training en ondersteuning op maat? Stel jezelf bij het selecteren van de ideale HubSpot training dan de volgende vragen:

  • Kun je in je eigen taal vragen stellen tijdens en na afloop van de training?
  • Zijn de voorbeelden gelokaliseerd of op maat gemaakt voor jouw situatie?
  • Kun je achteraf begeleiding krijgen van een expert die jouw situatie begrijpt? Of is er een platform waarop deelnemers elkaar kunnen helpen?

Deze praktische zaken maken het voor jou niet alleen aangenamer om de training te volgen, maar helpen je ook om het geleerde sneller in de praktijk toe te passen. Met indien nodig ondersteuning op maat.

3. Ruimte voor jouw persoonlijke vragen

Het komt hierboven al een aantal keer naar voren: veel HubSpot training varianten maken gebruik van fictieve of algemene voorbeelden die niet gelokaliseerd zijn. Terwijl de niche waarin jouw Nederlandse B2B bedrijf opereert waarschijnlijk net anders in elkaar zit. Nu kom je met verbeeldingskracht een heel eind, maar hoe fijn zou het zijn als de training precies op jouw situatie is afgestemd? Als je dat belangrijk vindt, kun je het best persoonlijke training volgen bij een HubSpot Certified Trainer. Controleer of deze trainingsvorm bij jou past door jezelf de volgende stellingen voor te leggen:

  • Ik wil mijn persoonlijke vragen kunnen stellen en antwoorden krijgen die zijn afgestemd op mijn situatie
  • Ik wil direct in mijn eigen HubSpot account kunnen oefenen
  • Ik wil dat de trainer weet hoe mijn bedrijf en marketingstrategie in elkaar zitten, zodat ik later met mijn vragen terecht kan bij iemand die mijn situatie al kent

Wist je dat 4 van de 10 certified HubSpot trainers bij Vet Digital werkzaam zijn? Check ze hieronder!

LinkedIn – HubSpot Certified Trainers-2

4. Achteraf mogelijkheid voor verdieping/verbreding van kennis

Door een of meerdere HubSpot trainingen te volgen (in welke vorm dan ook) kom je tot een bepaald kennisniveau. Maar zoals bij veel leerprocessen, gaat dit kennisniveau je pas écht iets opleveren als je het leert toepassen in de praktijk. Nu staat software zoals HubSpot eigenlijk nooit stil en kan een training die je een jaar geleden gevolgd hebt, alweer achterhaald zijn vanwege software updates. Daarom raad ik je aan om altijd te controleren of er mogelijkheden zijn om je kennis later bij te spijkeren, te verdiepen of te verbreden. Dat doe je door middel van de volgende vragen:

  • Zijn er trainingsmogelijkheden op verschillende niveaus en wat is het verschil tussen die niveaus?
  • Kan ik mijn kennis toetsen door middel van tests of certificeringen en zijn die up-to-date?
  • Kan ik de training uitbreiden met specifieke aanvullende modules?
  • Krijg ik een seintje als er verdiepende trainingen beschikbaar zijn voor de training die ik al gevolgd heb?

Mijn advies hierbij is om eerst te focussen op laagdrempelige theoretische kennis en het leren omgaan met modules die op dit moment werkelijk op jouw situatie aansluiten. Krijg eerst die volledig onder de knie, voordat je kiest voor verbreding of verdieping van je kennis. Zo leer je eerst over samenhang en de verschillende mogelijkheden. Deze informatie helpt je later om de juiste marketingstrategie samen te stellen.

5. Toegang tot handige bronnen voor later gebruik

Als je na de training weer aan de slag gaat met HubSpot, weet ik zeker dat er een aantal puzzelstukken op zijn plek zullen vallen. De dagelijkse praktijk zal uiteraard ook nieuwe vragen oproepen die je het liefst zo snel en goed mogelijk beantwoord wilt krijgen. Dan is het fijn om te weten dat je bepaalde bronnen kunt raadplegen. Als bestaande HubSpot gebruiker heb je meerdere opties, zoals contact opnemen met HubSpot Support, certificeringen doen in het Learning Center en handleidingen zoeken in de Academy. Hier ga je met wat zoekopdrachten wel wat antwoorden vinden, maar ook in dit geval weer algemeen en Engelstalig. Heb jij behoefte aan hulpbronnen die letterlijk en figuurlijk jouw taal spreken? Controleer dan of de door jouw geselecteerde training aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Ik krijg de slides en eventueel aantekeningen na de training toegestuurd
  • Ik kan doorlopende ondersteuning krijgen na de training

Ga goed van start met HubSpot

HubSpot training volgen is een van de onderdelen die ervoor kunnen zorgen dat jij goed van start gaat met HubSpot.