Beginnen met zakelijk bloggen? Invalshoeken voor B2B blog onderwerpen

Inbound Marketing

B2B_blog_invalshoeken.jpgBeginnen met zakelijk bloggen kan eng zijn. Want als je eenmaal met bloggen begint, moet je dit natuurlijk wel consistent doorzetten. Dat betekent dat je regelmatig weer een interessant onderwerp moet bedenken voor een nieuwe blog. Maar waar vertel je over? En zijn jouw onderwerpen wel interessant genoeg? Allemaal excuses! Elk bedrijf, ook een ‘saai’ B2B bedrijf, bezit een schat aan kennis die ingezet kan worden om mensen iets te leren. Om je op weg te helpen geef ik in dit blogartikel een aantal invalshoeken voor B2B blog onderwerpen.

De basis: doelgroepen

Jouw bedrijf richt zich waarschijnlijk wel op een aantal verschillende typen klanten. Elk type klant heeft verschillende behoeftes, uitdagingen, problemen en interesses. Het is slim om deze types te beschrijven in buyer persona’s. Vervolgens kun je je per blog richten op één van die buyer persona’s. Ga na wat er speelt binnen die doelgroep en schrijf hier blogs over. Doe hiervoor inspiratie op binnen bijvoorbeeld LinkedIn discussies of bezoek een conferentie. Alle invalshoeken die ik hieronder beschrijf kun je gebruiken voor elk van je doelgroepen. Uiteindelijk levert dit je een grote inspiratiebron voor B2B blog onderwerpen op!

Toepassingen

Jouw product of dienst kan waarschijnlijk toegepast of ingezet worden in verschillende sectoren. Elk van deze toepassingen levert een mooie invalshoek voor blog onderwerpen op. Een voorbeeld: een van de producten van Colt is ventilatiesystemen. Deze ventilatiesystemen kunnen onder andere ingezet worden in tunnels, parkeergarages en fabrieken. Over elk van deze toepassingen hebben zij een of meerdere blogs geschreven. Slim, want zo trek je potentiële klanten uit al die sectoren naar je website.

Inspiratie

Je blogs hoeven niet altijd volledig om jouw producten of services te draaien. Je wil met jouw blog een kennisbank en inspiratiebron creëren voor jouw doelgroep. Dit betekent dat je ook best wel eens een uitstapje mag maken naar onderwerpen die meer indirect gelinkt zijn met jouw aanbod. Dit kun je bijvoorbeeld doen met inspiratieblogs. Je laat hiermee zien dat je je doelgroep begrijpt en hen optimaal kan helpen. Filmolux, een leverancier van diverse printmedia en folies, geeft in haar blogs bijvoorbeeld inspiratie voor interieurdesigners en winkelstylisten.

Tips

Door de jaren heen heb jij al flink wat ervaring opgedaan binnen jouw vakgebied. Je bent tegen zaken aangelopen en hebt geleerd hoe bepaalde dingen makkelijker, sneller, slimmer of goedkoper kunnen. Deze inzichten kun jij perfect delen in de vorm van tips waar je bloglezers iets van kunnen leren! Het salesteam of de klantenservice kan je hierbij waarschijnlijk wel van input voorzien.

Trends en ontwikkeling

Jouw branche staat nooit stil, en dat betekent dat er ook altijd wel iets nieuws te vertellen is. Er zijn altijd wel trends en ontwikkelingen die interessant zijn voor jou en dus ook voor je doelgroep. Blijf op de hoogte door vakwebsites en –magazines te volgen, door lezingen en bijeenkomsten te bezoeken. Hier kun je dan weer inspiratie uithalen voor een nieuwe blog. Met dit soort blogs laat je meteen zien dat je voorop loopt in je vakgebied.

Probleemoplossingen

Mensen beginnen hun zoektocht op Google vaak met een probleem waar ze een oplossing voor zoeken. Zorg dat jij online paraat staat met een goede blog over dat probleem en mogelijke oplossingen! Als je simpelweg de effecten en voordelen van een product of service opsomt, komt dit al snel over als promotie. Maar als je vertelt over hoe jouw product of dienst een oplossing biedt voor een probleem waar jouw klant mee zit, dan laat je je kennis en begrip van dit probleem zien. Kom erachter waar de pijnpunten van jouw doelgroep zitten door online en offline met ze in gesprek te gaan.

Uitleg: hoe pak je dat aan

Je verkoopt een mooi product of dienst, maar het is voor jouw potentiële klant vaak maar een onderdeel in een groter geheel. Hij kan dan ook wel enkele handvatten gebruiken om dat product of die dienst in te zetten in zijn organisatie of project. Als expert op dat gebied kun jij je lezers uitleg geven over hoe ze bepaalde dingen kunnen aanpakken. Valori heeft bijvoorbeeld als product een systeem voor functioneel beheer. In diverse blogs geven zij uitleg en informatie over hoe je processen kunt standaardiseren. Dit is handige informatie voor de klant die uiteindelijk het systeem moet gaan implementeren en gebruiken. Zelf doen we dit in blogs waarin we HubSpot tools bespreken.

En dan nu: aan de slag!

Met deze invalshoeken voor B2B blog onderwerpen kun jij aan de slag met zakelijk bloggen. Hou te allen tijde in je achterhoofd dat je blogs een educatieve insteek moeten hebben. Blogs zijn geen reclamepraatjes met moeilijk vakjargon. Blogs zijn er om je kennis te delen in begrijpelijke taal en je lezers iets te leren.

Wil je graag meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!