Mobiel vriendelijke website belangrijk door aangepast Google algoritme

Mobiel vriendelijke website belangrijk door aangepast Google algoritme
In februari maakte Google bekend dat zij haar algoritme ging aanpassen vanwege het stijgende internetgebruik op mobiele apparaten. In Nederland is het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten (smartphones en tablets) het afgelopen jaar gestegen naar maar liefst 65%. Nederlandse cijfers laten toenames in mobiel zoekverkeer zien in onder andere het plannen van reizen en het zoeken naar vacatures. In het verleden deed Google al verschillende aanpassingen in het algoritme. Hierdoor zijn mobiel vriendelijke websites nu bijvoorbeeld makkelijker te vinden. Vorige week is het Google algoritme weer aangepast en dat brengt twee belangrijke veranderingen met zich mee. Welke dit zijn en waarom het belangrijk is dat jouw website mobiel vriendelijk is, lees je in dit blog.

Verandering 1

De eerste verandering die Google in het algoritme heeft doorgevoerd is het tonen van meer mobiel vriendelijke websites tussen de zoekresultaten. Deze aanpassing is wereldwijd in alle talen doorgevoerd. Voor de Google gebruiker levert dit meer relevante, kwalitatief goede en voor hun apparaat geschikte resultaten op. In een eerder blog schreef ik al dat 46% van de mobiele bezoekers nooit meer naar een website terugkeert als deze niet goed werkt op hun apparaat. Door deze nieuwe wijziging ziet een gebruiker voorafgaand aan een paginabezoek al of deze geschikt is voor zijn tablet of smartphone. Dit kan een flinke impact hebben op de hoeveelheid bezoekers van jouw website.

Gevolg voor de ondernemer

Een direct gevolg van de nieuwe ranking met mobielvriendelijkheid als beïnvloedende factor benoemde ik hierboven al: mogelijk minder websitebezoek. Natuurlijk blijft relevantie altijd hoog in het vaandel staan bij Google. Maar zonder mobielvriendelijke pagina’s zal je het waarschijnlijk verliezen van een concurrent die ook relevante informatie verschaft, maar wel een mobiel vriendelijke website heeft.

Test je mobiel vriendelijkheid 

Als voorbeeld voor de veranderde situatie heb ik zelf een zoekopdracht via mijn smartphone gedaan. Google geeft per resultaat aan of de website geschikt is voor mobiel. In het voorbeeld heb ik gezocht naar ‘moderne marketing’. Het eerste resultaat is niet mobiel vriendelijk. Het tweede resultaat, onze eigen website, wel. Dat zie je aan de toevoeging ‘voor mobiel’. Probeer dit eens voor keywords waar je zelf graag op gevonden wilt worden. Je kunt ook je gehele website of specifieke pagina’s testen op mobielvriendelijkheid.

Verandering 2

De tweede verandering die in het algoritme werd gedaan heeft te maken met apps. Indien een gebruiker een zoekopdracht doet die te maken heeft met een app die hij geïnstalleerd heeft kan het resultaat dat naar die specifieke app leidt, hoger in de resultaten komen te staan. Dit kan alleen bij geïndexeerde Android apps. Bekijk hier een voorbeeld van deze geïndexeerde app zoekresultaten.

Gevolg voor de ondernemer

Als je als ondernemer over een app beschikt, dan profiteer je van een hogere ranking in de zoekresultaten. Overweeg je om een app te (laten) ontwikkelen? Lees dan in dit stappenplan (Engelstalig) wat hier aan voorafgaat en hoe je dit technische proces doorloopt. Misschien twijfel je tussen de investering in een mobiele website of een app, lees dan het blog waarin ik deze twee met elkaar vergelijk.