Rebranding: heeft jouw B2B merk een opfrisbeurt nodig?

B2B merk rebranding

Rebranding.jpgIk kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk een sterk merk is voor B2B bedrijven. Jij bent misschien ook ooit aan de slag gegaan met het creëren van een merk. Maar nu ligt dat huisstijlboek te verstoffen en die slogan van tien jaar geleden is ook niet meer zo fris en levendig. Misschien is het tijd voor een rebranding?! Zo’n update van je merk kan simpel of complex zijn: van een kleine touch-up van je huisstijl of de bezem door je website halen, tot een complete make-over van je merkverhaal. Heeft jouw B2B merk een opfrisbeurt nodig? Check het lijstje hieronder om te zien of het tijd is voor rebranding!

Checks om te bepalen of een rebranding aan de orde is

Gebruik de onderstaande 5 checks en bepaal of je b2b merk toe is aan een rebranding!

1. Een outdated look & feel

De wereld van design is erg onderhevig aan trends. Toen jij vijf jaar geleden jouw huisstijl liet ontwerpen, waren hele andere ontwerpen ‘in’ dan nu. Hierdoor kan de look & feel van jouw huisstijldragers, bijvoorbeeld je website, een beetje outdated aandoen. Een mooi voorbeeld van de veranderende designtrends is het logo van Google. Waar een aantal jaar geleden veel gewerkt werd met schaduw en een 3d-effect, is de trend nu juist dat alles ‘plat’ is. Ook zijn de kleuren veel zachter geworden en de lettertypes ronder. Als je naar deze ontwikkeling kijkt, zie je dat een kleine aanpassing in het logo meteen een grote weerslag heeft op de look en feel.

Rebranding b2b: outdated logo's

2. Is de externe omgeving flink veranderd?

De markt verandert, de technologie verandert, de wereld verandert en jouw organisatie verandert mee. Misschien hebben jullie je strategie verscherpt, je doelgroep veranderd of je portfolio uitgebreid. Is er dan nog wel een match tussen je merk en je bedrijfsactiviteiten? Benadruk je nog je sterke punten en spreek je nog steeds de juiste mensen aan? Als je je bijvoorbeeld eerst op CFO’s richtte, maar nu op IT-managers, moet je je tone-of-voice daarop aanpassen. Een ander voorbeeld is een verschuiving naar een hoger prijssegment. Je uitstraling mag dan gerust wat luxer. Misschien gaat je bedrijf wel internationaal opereren. Naast een vertaling van je merknaam, moet je ook rekening houden met culturele verschillen. Bijvoorbeeld voor de betekenis van kleuren of de aanspreekvorm van je publiek.

3. Wordt je merk wel begrepen?

Een merk komt pas tot leven in de dagelijkse gang van zaken: van de interne sfeer tot het contact met klanten. Je gaat merken dat er zowel intern als extern verwarring ontstaat als er geen match meer is tussen je merk en je huidige bedrijfsactiviteiten. Medewerkers kunnen zich niet meer vinden in de kernwaarden die vijf jaar geleden zijn geformuleerd. Klanten herkennen jullie niet in de huidige website. Dit zijn allemaal tekenen dat je toe bent aan een rebranding. Je kunt dit makkelijk testen door zowel intern als extern aan wat mensen te vragen om je merk uit te leggen. Gaat dit gemakkelijk? En klopt dat wat ze zeggen? Zo niet, dan wordt je merk niet goed begrepen en is het nodig om je merk opnieuw te positioneren en formuleren.

4. Past je stijl nog bij je organisatie?

De wereld van marketing en communicatie staat niet stil. Vooral online komen er steeds weer nieuwe technieken, kanalen en middelen bij. Bovendien ontwikkelen jullie marketing- en communicatieactiviteiten zich ook. Waar je eerst misschien alleen een website had, wil je nu ook aan de slag met whitepapers, cases of een brochure. Soms loop je er dan tegenaan dat je huisstijl eigenlijk niet flexibel genoeg is om gemakkelijk te vertalen naar nieuwe huisstijldragers. De huisstijlelementen zijn bijvoorbeeld lastig online toepasbaar of komen niet mooi uit in printwerk. Dan is het verstandig om met name het visuele gedeelte van je merk onder handen te nemen. Een goed designbureau kan je hierbij helpen.

5. Roept je merk negatieve merkassociaties op?

In het slechtste geval moet je noodgedwongen rebranden vanwege negatieve of ongewenste merkassociaties. Misschien heb je door bepaalde gebeurtenissen een negatieve reputatie opgebouwd in de markt. Je kunt dan een frisse start maken door je merk een volledige make-over te geven en jezelf opnieuw te positioneren. Let wel, dat heeft alleen nut als je je bedrijfsvoering ook echt gaat aanpassen. Je moet tenslotte voorkomen dat je dezelfde fouten maakt als in het verleden.

Een sterk merk creëren

En, is het tijd voor een opfrisbeurt? Dan wacht je een leuk project! Pak de rebranding meteen goed aan door kritisch te kijken naar je merkverhaal, positionering en visuele identiteit.