5 online marketing activiteiten om voor 2019 nog mee te starten

online marketing activiteiten voor 2019Het einde van de zomer is in zicht en dat betekent dat 2018 nog maar een paar maanden duurt. Tijd om te kijken hoe ver je bent met je online marketing doelstellingen. Loop je op schema? Of is er nog wel een eindsprintje nodig? In beide gevallen kun je die eindejaarsdoelstellingen een boost geven door bepaalde online marketing activiteiten. Welke vijf activiteiten echt niet mogen ontbreken, lees je in dit blog. 

Activiteit 1: stap over naar een andere keyword tool

Als je ons blog het afgelopen jaar in de gaten hebt gehouden, weet je dat keywords niet meer de doorslaggevende factor zijn in je contentstrategie. Toch snap ik dat je niet direct je hele keywordonderzoek in de prullenbak gooit. Het blijft in principe een goede leidraad. Maar als je in je zoekwoordenonderzoek gebruik maakt van de Keywordplanner van Google, lees dan vooral verder. Uit een recent onderzoek van Moz blijkt namelijk dat deze tool niet zo accuraat is (lees: helemaal niet). Als je dus nog vasthoudt aan keywords, stap dan zo snel mogelijk over op een andere tool, zodat je onderzoeken in elk geval zin hebben.

Activiteit 2: zorg dat je marketing activiteiten ook geschikt zijn voor mobiel

Geloof het of niet, maar de helft (!) van de B2B bedrijven heeft nog steeds geen responsive website. En dat is niet alleen irritant omdat bezoekers jouw mobiele website uit frustratie direct verlaten, het zorgt ook voor een mobile doom loop (aldus Google). Dat komt er in het kort op neer dat doordat je niet mobile-proof bent, je webverkeer via mobiel ook niet groeit. Om dat conversiepercentage én het webverkeer via mobiel omhoog te krijgen, zorg je dus dit jaar nog voor:

  • Responsiveness van je website op alle apparaten;
  • Advertenties die geschikt zijn voor mobiel en tablet (niks irritanter dan zo’n gigantische banner op je beeldscherm die je niet eens weg kan klikken!);
  • Een app – mits dit waarde toevoegt voor jouw product of dienst. 

Activiteit 3: start met het experimenteren met long form content

Voordat je roept “niemand leest lange teksten online”, wil ik je een voorbeeld laten zien. Nadat je uit gescrold bent, hoop ik dat je hier weer terugkeert en verder leest, want ik wil natuurlijk een punt maken met dit voorbeeld – tromgeroffel. Als een grote hoeveelheid tekst goed wordt vormgegeven op een pagina, wordt het wél gelezen. Een van de manieren waarop dat kan is door zulke toffe afbeeldingen en animaties toe te voegen zoals op de bot pagina van HubSpot. Maar je kunt dit ook al doen door een duidelijk menu toe te voegen, zodat je lezer snel kan navigeren tussen de langere stukken tekst. Al die moeite doe je vanwege twee belangrijke dingen:

  • Google trapt niet meer in keyword trucjes en andere marketingslimmigheden maar wil langere pagina’s die onderling verband hebben met elkaar;
  • Spraakgestuurde zoekopdrachten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat steeds meer zoekopdrachten gesproken worden en dat de zoekresultaten die hieruit komen voornamelijk uit long form content bestaan. 

Activiteit 4: personaliseren kun je leren

Personalisatie van content kan al gauw creepy overkomen. Je wilt niet op een website komen waar op de home page staat “Welkom Piet, is het in Utrecht ook zonnig vandaag?”. Dat is wat veel van het goede. Maar dankzij slimme tools kun je personalisatie op een goeie manier toepassen, zoals het toespitsen op branche. Robbert beschrijft hiervan een voorbeeld in zijn laatste blog. Goede personalisatie kan zorgen voor een hogere conversie en het binnenhalen van jouw ideale klant. 

Activiteit 5: zoek een influencer

Gelukkig hebben steeds meer B2B bedrijven door, dat content een belangrijke rol speelt in hun online marketing activiteiten. Op zich een goede zaak, maar dit betekent ook dat er meer onderlinge concurrentie is en je harder moet werken voor je plekje bovenaan in Google. Om toch de aandacht te krijgen van je ideale klant maak je gebruik van promotiekanalen en advertenties. Of natuurlijk van een influencer. Dat laatste klinkt nogal B2C en doet je misschien direct denken aan #fitgirls en fashionbloggers. Maar influencers kunnen zeker goed worden ingezet voor B2B. Mits je de juiste vindt natuurlijk! Kijk eens op tools als Followerwonk en Buzzsumo om iemand te vinden die past bij jouw product of dienst. Dit kan je helpen om:

  • Nieuw publiek te bereiken;
  • Meer vertrouwen te wekken. 

De inzet van nieuwe middelen is wat extra werk, maar kan je zeker helpen om je marketingdoelen nog voor het einde van het jaar te behalen. Daarnaast biedt het alvast een goed framework voor volgend jaar. Hoe ver ben jij al met je doelen voor dit jaar? 

Een goede online marketing strategie valt of staat natuurlijk met content. Meer daarover weten? Download dan onderstaand e-book ‘De puzzelstukken van een moderne contentstrategie’.

content-marketing-b2b-CTA