Hashtags: waarom zakelijk gebruiken en hoe te maken?

Hashtags: waarom zakelijk gebruiken en hoe te maken?

Hashtags zijn anno 2023 een begrip in de online wereld. Wat begon als iets specifieks voor Twitter, is inmiddels gangbaar op alle social media kanalen, van Instagram tot LinkedIn. Dat maakt dat de hashtag inmiddels ook in een zakelijke context volop kansen en mogelijkheden biedt. Maar hoe is de hashtag ontstaan en waarom gebruiken we eigenlijk hashtags? In dit blog lees je alles over het fenomeen hashtags en geef ik 4 voorbeelden van hoe je hashtags zakelijk in kunt zetten. 

 

Hoe is de hashtag ontstaan?

In oktober 2007 werd de hashtag voor het eerst officieel in gebruik genomen. Dit gebeurde tijdens de bosbranden in Californië door de Amerikaan Nate Ritter. De hashtags werden gebruikt om mensen op de hoogte te houden van de bosbranden. Maar pas tijdens de Iraanse opstand in 2009 werd de meerwaarde van de hashtag bewezen. Door hashtags toe te voegen aan de social media berichten waren mensen over de hele wereld in staat om de gebeurtenissen te volgen.

Twitter realiseerde zich dat de hashtag een goede aanvulling was op de tweets. Dit zorgde ervoor dat op 1 juli 2009 er automatisch hyperlinks werden gemaakt bij het gebruik van hashtags. In 2010 werd dit systeem uitgebreid en werd de trending topic eraan toegevoegd. Vanaf dat moment konden mensen zien welke onderwerpen populair waren.

Hashtags gebruikt men tot de dag van vandaag nog steeds voor grote nieuwsgebeurtenissen. Maar inmiddels is de hashtag veel meer dan dat. Het is een manier geworden om social media berichten te labelen en te categoriseren, en zelfs om er extra lading aan te geven, zoals we ook doen met emoticons. Bepaalde hashtags zijn zo uitgegroeid tot ware fenomenen, denk maar aan #durftevragen of #metoo

Hoe maak je een hashtag?

Een hashtag begin je met een 'hekje' (#) gevolgd door een passend keyword zonder spaties, bijvoorbeeld #inboundmarketing of #remotesales.

Als gebruiker ben je vrij in het maken van hashtags. Het enige wat je hoeft te doen is het typen van een #-teken gevolgd door een keyword in jouw social media bericht. Denk wel goed na over het keyword. Een hashtag is niet zomaar een leuk woord dat je toevoegt. Het moet een goed doordacht keyword of passage zijn, dat andere social media gebruikers direct begrijpen. Op die manier is de kans groot dat je mensen inspireert om de hashtag ook te gebruiken en/ of deze te gaan volgen. Een goede hashtag creëert een online community.

Let op: er zijn bepaalde letters en tekens die niet toegestaan zijn bij hashtags. Als bijvoorbeeld alle tekens in een hashtag uit getallen bestaan, zoals #1234, werkt het niet. Gebruik maximaal twee of drie hashtags per bericht. Hier kun je meer lezen over hashtag etiquette.

4 manieren om hashtags zakelijk in te zetten

Hashtags zijn allang niet meer alleen weggelegd voor consumenten en B2C bedrijven. Het principe is inmiddels ook wijdverspreid in een zakelijke context, zeker nu je ook op LinkedIn hashtags kunt gebruiken. Hieronder 4 manieren om hashtags in te zetten voor jouw organisatie: 

1. Onder de aandacht komen bij je doelgroep

Een belangrijk doel van hashtags is om social media berichten te filteren. Zo kun je als gebruiker een bepaalde hashtag volgen zodat je berichten met dat onderwerp in je Instagram of LinkedIn feed ziet verschijnen. Een mooie kans voor jouw organisatie om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Zoek uit welke hashtags jouw doelgroep interessant vindt en deel content die daarop aansluit. Zo kun je een nieuwe groep mensen, buiten je eigen netwerk bereiken.

2. Je merk lading geven

Hashtags bieden ook kansen voor branding. Je kunt bijvoorbeeld een eigen hashtag lanceren, als een soort pay-off voor jouw merk. Als je het heel goed doet, kan jouw pay-off zelfs een veelgebruikte hashtag worden. Denk bijvoorbeeld aan Nike's #justdoit.

3. Interactie creëren rondom een event of topic

Organiseer je een webinar, een (virtueel) evenement of geef je een presentatie op een beurs? Zorg dat je publiek erover (mee)praat door er een hashtag aan te koppelen. Zo kunnen bijvoorbeeld bezoekers van grote evenementen elkaar online ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan. Dit werkt overigens alleen als je de hashtag duidelijk communiceert en interactie en gebruik van de hashtag actief promoot. Dat begint overigens bij zelf content delen met die hashtag.

4. Social monitoring en social listening

Hashtags zijn ook heel handig voor het monitoren van social media berichten. Met goede social tools kun je een feed maken van berichten waarin jouw (branded) hashtags worden genoemd. Ook kun je door middel van social listening inzichten verkrijgen in wat er speelt onder jouw doelgroep, bijvoorbeeld door hashtags te volgen die relevant zijn in jouw vakgebied.

 

Dit blog verscheen oorspronkelijk op 23 november 2012 en is voor het laatst geüpdatet op 16-1-2023.
Bron