De meest gelezen blogartikelen van 2013

meest_gelezen_blogs_2013De kerstdagen zijn achter de rug en de jaarwisseling staat voor de deur. Het moment van terugblikken en vooruitkijken. Niet alleen in ons privéleven, maar ook zakelijk. Wat ging er goed in 2013? Wat kan er beter of anders in 2014?

Ook bij Heuvel Marketing blikken we aan het eind van het jaar altijd graag even terug op het afgelopen jaar. We analyseren bijvoorbeeld welke blogartikelen en pagina’s goed scoorden. Daar kunnen we uit afleiden welke onderwerpen onze doelgroep belangrijk vindt. In dit artikel zetten we de tien meest gelezen blogs van 2013 voor je op een rijtje. En we proberen voorzichtig enkele conclusies te trekken.

De  tien meest gelezen blogs

  1. De 5 W's als basis van jouw contentstrategie

Wie, wat, waar, wanneer en waarom: het zijn de vijf w’s die journalisten gebruiken om een nieuwsbericht op te stellen. Deze w’s kunnen jou ook helpen bij het opstellen van een contentstrategie. In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen.

  1. Merkidentiteit: eerst bepalen, dan vertalen naar marketing

De basis van content marketing ligt in een goede merkidentiteit. Dit blogartikel beschrijft vijf stappen om jouw merkidentiteit te bepalen. Ook geeft het artikel tips hoe je de merkidentiteit kunt doorvertalen naar jouw marketing inspanningen.

  1. Interne communicatie en social media: vergroot betrokkenheid van medewerkers

Het inzetten van social media voor interne communicatie kan zorgen voor meer betrokken medewerkers. In dit blogartikel lees je hoe dit werkt en waarom dat belangrijk is.

  1. Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil tussen deze begrippen?

In de communicatie en marketing gebruiken we termen als identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar. Toch zit er wel degelijk verschillen tussen de drie begrippen. In dit artikel lees je wat de verschillen zijn en wat identiteit, imago en reputatie precies zijn. 

  1. Tekst controleren? Gebruik een functionele analyse

Een functionele analyse is een handige methode voor het controleren van teksten. Dit artikel beschrijft hoe deze analyse werkt en hoe je de analyse als marketeer kunt gebruiken.

  1. SlideShare: wat is het en waarom gebruiken?

SlideShare is een professioneel platform waar je op eenvoudige en effectieve wijze content kunt delen. In dit artikel lees hoe je dit platform als marketeer kunt inzetten.

  1. Facebook bedrijfspagina maken: een handig stappenplan

De vraag is tegenwoordig niet meer of je als bedrijf aan Facebook zou moeten deelnemen, maar hoe je dat het best kunt doen. Daarom vind je in dit artikel een handig stappenplan voor het maken van een Facebook bedrijfspagina.

  1. Brand management: hoe kun je je B2B brand versterken?

Brand management is niet alleen voor B2C merken relevant, maar zeker ook voor B2B merken. Het is immers belangrijk dat je waarde en betekenis geeft aan jouw producten en diensten. In dit artikel lees je vijf handige tips voor het versterken van jouw B2B merk.

  1. Teksten ontwerpen? Houd rekening met het framing effect

Framing is een communicatietechniek waarbij de tekst in een bepaald kader of denkraam (frame) wordt geplaatst. Is dit effectief? En hoe gebruik je framing bij het ontwerpen van jouw teksten? Dit artikel geeft uitleg, voorbeelden en tips.

10. De wakkerligpunten van B2B communicatie managers

B2B communicatiemanagers hebben te maken met unieke uitdagingen. Deze uitdagingen komen voort uit de diversiteit en complexiteit van de producten/diensten en het grote aantal betrokken stakeholders. In dit artikel behandelen we deze ‘wakkerligpunten’ en leggen we de link met inbound marketing.

Wat leren we hiervan?

We moeten voorzichtig zijn met het trekken van conclusies uit deze top tien. Er zijn namelijk verschillende factoren van invloed op het aantal keren dat een artikel gelezen is. Het maakt bijvoorbeeld verschil of we een artikel publiceren in een gewone werkweek of tijdens een vakantieperiode. Verder blijkt dat de top tien vooral bestaat uit artikelen die aan het begin van het jaar zijn gepubliceerd. Deze blogs staan langer online en hebben al meer kans gehad om vaak te worden gelezen.

Toch kunnen we voorzichtig iets afleiden uit de meest gelezen artikelen. We ontdekken namelijk een bepaald patroon in de onderwerpen. De onderwerpen die in de top tien staan, kunnen we ophangen aan vier specifieke thema’s:

  • Tekst: functionele analyse, framing, de vijf W’s
  • Communicatie: wakkerligpunten, interne communicatie, identiteit/imago/reputatie
  • Social media: SlideShare, Facebook
  • Merk: merkidentiteit, B2B merk

Wat ons opvalt is dat marketeers veel interesse hebben in communicatie gerelateerde onderwerpen. De scheidingslijn tussen communicatie en marketing is natuurlijk dun. Het is interessant om te zien dat marketeers en communicatiespecialisten worstelen met dezelfde vragen en uitdagingen.

Uitgebreider onderzoek nodig

Om meer conclusies te kunnen trekken, zouden we een uitgebreidere analyse moeten doen. Maar dit is een goed begin en een mooie gelegenheid om aan de meest gelezen artikelen nog eens wat aandacht te schenken.

Heb jij als marketeer al teruggeblikt op het jaar 2013? We zijn benieuwd naar jouw bevindingen!

 

Click me

Fotocredit