De vijf onmisbare ingrediënten voor de groei van je b2b onderneming!

groei-b2b-ondernemingIn mijn vorige artikel schreef ik over het Growth Flywheel en hoe dit concept je als ambitieuze b2b ondernemer kan helpen bij de groei van je onderneming.

Kort samengevat beschreef ik in dat artikel dat het Growth Flywheel uit drie fasen bestaat:

  • Attract: trek de contactpersonen aan die interessant voor je onderneming kunnen zijn als mogelijke klant;
  • Engage: kom en blijf in contact met ze totdat ze uiteindelijk klant worden van je onderneming;
  • Delight: zorg voor een optimale klantervaring zodat je klant behouden blijft en beter nog een ambassadeur wordt die andere mogelijke klanten naar je onderneming doorverwijst.

Het Growth Flywheel is een heel mooi theoretisch concept maar uiteindelijk zijn er concrete acties nodig die ervoor zorgen dat het vliegwiel gaat draaien en daarmee je onderneming gaat groeien.

In dit artikel beschrijf ik dan ook vijf onmisbare ingrediënten voor de groei van je b2b onderneming.

Zoals in onderstaande afbeelding te zien is bestaat het raamwerk voor b2b ondernemingsgroei uit de volgende vijf elementen:

  • merkverhaal
  • moderne b2b website
  • moderne b2b marketing strategie
  • moderne b2b sales strategie
  • moderne b2b service strategie

HM-Growth-Agency

Hieronder zet ik de verschillende elementen in het kort op een rijtje.

Merkverhaal

Een van de basisvoorwaarden voor groei als b2b onderneming is dat je als bedrijf laat zien wie je bent, waar je voor staat en hoe zich dat vertaalt in visuele en tekstuele communicatie.

Deze componenten laat je zien aan de buitenwereld door te beschikken over een merkverhaal voor je onderneming. Je merkverhaal vertegenwoordigt jouw onderneming door het overbrengen van je eigenschappen, waarden, doelen, sterke punten en passies.

Als deze zaken op een goede manier worden overgebracht op je doelgroepen zullen zij je onderneming beter gaan herkennen in de verschillende uitingen. In een eerder artikel over merkidentiteit schreef mijn collega Meike al over de vijf stappen die je helpen bij het bepalen van je merkverhaal.

Moderne B2B website

Een tweede essentiële ingrediënt voor het realiseren van groei van je onderneming is een moderne b2b website.

Een moderne b2b website is vindbaar, oogt aantrekkelijk, biedt relevante content én helpt websitebezoekers om te zetten in trouwe klanten. Door deze te bouwen met behulp van de Growth Driven Design methode verzeker je jezelf ervan dat je website niet stilstaat maar continue gemeten en aan de hand van de resultaten verbeterd wordt.

Moderne B2B marketing strategie

Het derde ingrediënt voor groei volgens het vliegwiel is het beschikken over een goede moderne b2b marketing strategie.

Omdat het complex is om voor al je product marketing combinaties een volledig ingerichte strategie te hebben is het aan te raden om de starten met één lead generatie campagne die is gericht op één specifieke product markt combinatie. Zodra deze op de rit staat pak je vervolgens de volgende aan net zolang tot er voor je onderneming voor iedere product markt combinatie een goed lopende strategie is ingericht die je veel nieuwe leads oplevert voor al je producten en/of diensten.

Moderne B2B sales strategie

Het vierde ingrediënt voor groei is een moderne b2b sales strategie.

Deze zorgt ervoor dat je verkoopteam de beschikking heeft over de juiste middelen om hun leads nog efficiënter te kunnen converteren naar klant. Hiervoor is goede B2B sales content nodig maar ook een goede infrastructuur van sales enablement technologie, zoals onder andere lead nurturing, sales chatbots en een customer relationship management systeem (CRM).

Met de optimale configuratie haal je het meeste rendement uit je verkoopteam waardoor je je ondernemingsgroei weer verder versnelt.

Moderne B2B service strategie

Het vijfde en laatste ingrediënt om je vliegwiel te laten draaien is een moderne b2b service strategie.

Dit onderdeel zorgt ervoor dat je van je bestaande klanten ambassadeurs maakt door hun verwachtingen structureel te overtreffen. Enkele hulpmiddelen hierbij kunnen zijn: het bieden van de juiste informatie op de juiste plaats door middel van bijvoorbeeld een kennisbank en een vlot lopend support-proces en -systeem.

Door voortdurend bezig te zijn met het optimaliseren van je klant-ervaring vergroot je de kans op nieuwe klanten die zijn aangebracht door je eigen klanten. Dit levert ook weer extra groei op!

In dit artikel heb ik kort op een rijtje gezet welke vijf ingrediënten van belang zijn voor de groei van je b2b onderneming. Ben jij een b2b professional die ervaring heeft met één of meer onderdelen dan nodig ik je van harte uit om hieronder een reactie te plaatsen!

 

Photo by Samuel Zeller on Unsplash