Electronic Word-of-Mouth: hoe zat het ook alweer?

ewom.jpgStel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe telefoon. Over je huidige telefoon was je tevreden, maar natuurlijk wil je er wel op vooruitgaan. Om erachter te komen wat je volgende telefoon wordt, doe je navraag in je omgeving. Iedereen die met z’n smartphone in jouw buurt komt, mag over zijn ervaringen vertellen. Hun mening zorgt ervoor dat jij de beste keuze kunt maken. Maar werkt dit principe ook online? En wat heb je eraan als mkb-er? In dit blog vertel ik je meer over Electronic Word-of-Mouth.  

WOM en eWOM

Word-of-Mouth (WOM), ook wel bekend als mond-tot-mond reclame, is een krachtig middel. De meningen van bekenden, kennissen en vrienden zijn nou eenmaal overtuigender dan een mooi geschreven reclametekst. En dat is niet zo gek. Je vrienden zijn er immers niet op uit om jou iets te verkopen, en die marketeer wel. Toch blijkt dat niet alleen de mening van je vrienden een belangrijke rol speelt bij de aankoop van een nieuw product. Omdat de invloed van het internet steeds groter wordt, lezen meer en meer kopers reviews online. Van gebruikers die ze helemaal niet kennen dus. Deze Electronic Word-of-Mouth (eWOM) is zeker niet onbelangrijk: het is namelijk niet aan geografische grenzen gebonden, geeft de mogelijkheid om de ervaringen van ontzettend veel gebruikers te lezen en wordt gemakkelijk gevonden. Je hoeft dus niet meer op zoek te gaan naar die éne bekende met een bepaald product, maar zoekt gemakkelijk online naar de ervaringen van anderen.

eWOM voor B2B

Ik kan me voorstellen dat je precies begrijpt waarom eWOM handig is voor jou in je dagelijkse leven. Als je bijvoorbeeld die nieuwe smartphone wilt kopen. Maar ook business to business is online mond-tot-mond reclame van belang. Mensen doen nou eenmaal graag zaken met mensen. En het B2B aankoopproces duurt over het algemeen lang. In dit aankoopproces worden verschillende aanbieders, mogelijkheden en prijzen met elkaar vergeleken. Er wordt echt een weloverwogen keuze gemaakt. En daarbij kunnen (positieve!) reviews van anderen jouw mogelijke kopers net over de streep trekken. Tijd om aan de slag te gaan met eWOM dus!

#1. Geef ze iets om over te praten

Interactie en reactie dwing je helaas niet af. Maar je kunt jouw kopers wel een zetje in de juiste richting geven. Geef ze genoeg materiaal om over te praten. Denk hierbij aan geweldige content, zoals tips over hoe ze jouw product nog optimaler kunnen gebruiken. Of help ze verder door hen te wijzen op andere producten of oplossingen voor hun zakelijke problemen.

#2. Vraag om reactie

Oké, je bent inmiddels druk bezig met het creëren van waardevolle content en je geeft jouw kopers zo passend mogelijke informatie. Toch krijg je die reacties niet zomaar. Je moet er wel om vragen! Dit doe je op verschillende manieren. De meest logische is misschien wel om gewoon om de mening te vragen van jouw kopers. Dit doe je vaak onderaan een blog. Maar denk ook eens na over andere mogelijkheden. Vraag je kopers bijvoorbeeld na aankoop via een mailtje om jouw product of dienst te reviewen. En wees ook actief op social media – deze platformen zijn immers gemaakt voor interactie.

#3. Stuur aan op betrouwbare eWOM

Electronic Word-of-Mouth heeft natuurlijk ook een nadeel: je weet niet in hoeverre het betrouwbaar is. Stuur daarom aan op betrouwbare eWOM. Door geen reacties te filteren, laat je bijvoorbeeld al zien dat je ook in gesprek gaat met minder tevreden klanten. Of kies ervoor een casestudy te laten maken door een onafhankelijke partij. Hierbij wordt een bestaande klant geïnterviewd en gevraagd naar zijn mening over jouw bedrijf en product of dienst. Dan heb je pas écht een verhaal.

Wordt er al over jou gepraat?

Ga jij al actief in gesprek met jouw (mogelijke) kopers? Of heb je nog wat tips nodig om meer interactie te creëren? Lees dan eens het onderstaande e-book. Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met online meningen. Laat het me weten in een reactie!

New Call to action