Hoe voice search jouw SEO strategie en content creatie beïnvloedt

Voice Search SEO

voice search.jpegDe technologie staat nooit stil en dus is het belangrijk om als marketeer continu de trends in de gaten te houden. Nieuwe technieken hebben namelijk invloed op gedrag van gebruikers en dus op jouw marketingstrategie. Eén van die upcoming technologieën is voice search en voice command. Tegenwoordig hebben alle grote spelers op IT-gebied een spraak-aangedreven applicatie. Apple’s Siri, de Google Assistant en Cortana van Microsoft maken het mogelijk om dingen te zoeken, typen of openen door middel van spraak. Volgens onderzoek heeft 58,6% van de mensen wel eens zijn of haar stem gebruikt voor het uitvoeren van een zoekopdracht. Tijd dus om nu al te kijken hoe deze ontwikkeling van invloed gaat zijn op jouw marketingactiviteiten. In dit blogartikel vertel ik hoe voice search jouw SEO strategie en content creatie beïnvloedt.

De opkomst van voice search en voice command

Voordat we bekijken wat de gevolgen zijn van voice search en command, is het goed om stil te staan bij de factoren die er voor zorgen dat deze technologie in rap tempo aan populariteit wint. Ten eerste worden we met zijn alleen steeds mobieler. Met onze mobiele apparaten altijd bij de hand, doen we steeds meer activiteiten ‘on-the-go’. Voice search maakt het makkelijker, sneller en veiliger om altijd en overal informatie op te vragen. Wat ook mee speelt zijn de grote verbeteringen in de voice search technologie. Een tijdje geleden was Siri vooral goed voor een grapje door de vreemde antwoorden die ze gaf op spraakopdrachten die niet goed werden ‘verstaan’. Dankzij technieken als machine learning wordt voice search steeds beter en verfijnder, wat het gebruik een stuk aantrekkelijker maakt.

4 manieren waarop voice search marketing beïnvloedt

Laten we nu eens kijken hoe voice search jouw marketingactiviteiten beïnvloedt.

1. Menselijk schrijven

We schrijven op een heel andere manier dan waarop we praten. Schrijven is formeler, meer gestructureerd en bedachtzaam terwijl praten veel natuurlijker en informeler is. Nu zou je in Google misschien ‘marketingbureau Nijmegen’ intypen. Maar als je gebruik maakt van voice search zeg je waarschijnlijk iets als ‘Siri, wat is het dichtstbijzijnde marketingbureau?’. Realiseer je dus dat in de toekomst, je publiek op een meer conversationele en menselijke manier interacteert met jouw online platforms (website, blog, social media kanalen etc.). Jouw content moet daarbij passen! Geen saaie, zakelijke en formele uiteenzettingen, maar vlotte, informele en persoonlijke teksten. Probeer te schrijven zoals je zou praten.

2. Long-tail keywords

In de afgelopen jaren zijn we behoorlijk efficiënt geworden met Google zoekopdrachten: met zo min mogelijk woorden proberen we een zo relevant mogelijk zoekresultaat te krijgen. Voor marketeers levert dat soms een uitdaging op: want hoe verwerk je die korte keywords zonder enkel lidwoord in een fatsoenlijke Nederlandse zin? Net nu je daar handigheid in hebt gekregen gaat het weer helemaal veranderen. Want bij gesproken zoekopdrachten gebruiken we juist meer volzinnen; voice searches zijn gemiddeld 4 woorden of langer. Dat heeft grote gevolgen voor jouw SEO strategie. Naast op keywords van 1 tot 3 woorden, moet je nu steeds meer gaan focussen op langere zinnen als keyword. Deze long-term keywords sluiten beter aan op de langere, gesproken zoekopdrachten.

3. Lokale SEO

46% van alle zoekopdrachten in Google en ongeveer 33% van de mobiele zoekopdrachten zijn lokaal. Spraakgestuurde mobiele zoekopdrachten zijn drie keer vaker lokaal gebaseerd dan getypte mobiele zoekopdrachten. Deze cijfers sluiten aan bij wat ik eerder al schreef: voice search en mobiliteit gaan hand in hand. En met de mogelijkheid om keywords te vervangen door volzinnen, hebben mensen veel meer ruimte om locatiegegevens toe te voegen aan hun zoekopdracht. Dit biedt kansen voor jouw SEO strategie: gebruik locatiedetails in je long-tail keywords en zorg zo dat je lokaal vindbaar bent!

4. Korte content

Het is belangrijk om te beseffen dat mensen die voice search op mobiele apparaten gebruiken, op een heel andere manier content consumeren. Anders dan mensen die achter hun bureau zitten, zijn deze mensen onderweg en aan het multitasken. Dat heeft niet alleen invloed op hun zoekgedrag, maar ook op de informatie die ze verwerken. Ze hebben geen tijd om lange artikelen te lezen. In plaats daarvan hebben ze behoefte aan korte, hapklare content die snel antwoord geeft op hun vraag. Probeer daarom te experimenteren met content van verschillende lengtes en monitor hoe je doelgroep daarop reageert. In aanvulling op langere blogartikelen kun je bijvoorbeeld korte video’s of ‘quick reads’ creëren.

Richt je marketingstrategie in op je doelgroep!

Doordat voice search technologie zoveel invloed heeft op de manier waarop je doelgroep zoekt, heeft het automatisch ook invloed op de manier waarop jij je doelgroep bereikt en aanspreekt. Taalgebruik, keywords, SEO en content moeten voortaan geoptimaliseerd en aangepast worden op spraak-gestuurd zoeken en mobiel consumeren. Start nu al met het aanpassen van je marketingactiviteiten op de behoeftes en gewoontes van je doelgroep zodat je een stapje voor loopt op je concurrenten!

Hoe ga jij als marketeer om met nieuwe technieken zoals voice search?

Bron: Kuno