- Home /
- Kennis delen doen we graag /
- Lanceer jouw moderne marketingstrategie in 8 fasen (fase 1-4)
Lanceer jouw moderne marketingstrategie in 8 fasen (fase 1-4)

Op 19 en 20 mei vond het marketingevenement The Inbounder plaats in Valencia. Mijn collega Inge en ik vielen er met onze neus in de spreekwoordelijke boter. We mochten steeds vooraan in de zaal plaatsnemen, kregen heerlijke hapjes voorgeschoteld en ontvingen (zoals alle andere aanwezigen) een pakketje met notitieboekje, pennen, het programma en nog wat promotiemateriaal. Zo hoefden we niets te missen of te vergeten van de inspirerende keynotes die kopstukken uit de inbound marketingwereld hielden. Ik heb deze sprekers op geen enkel cliché kunnen betrappen en veel opgestoken van hun verhalen. Deze kennis deel ik graag met jou aan de hand van acht fasen waarin jij de moderne marketingstrategie kunt lanceren. In dit artikel deel ik de eerste vier. Het tweede deel volgt binnenkort.
Welke planeet wil jij bereiken?
The Inbounder was geheel geïnspireerd op het thema ‘de ruimte’. Overal zag je quotes die de verbinding legde tussen dit thema en moderne marketing, vaak omringd door leuke icoontjes. Mijn gedachte na het zien van deze grappige banners, vlaggen, ballonnen en stickers: een raket de ruimte in schieten doe je niet zomaar, daar moet je een goede reden voor hebben. Volgens mij begint dat met ontevredenheid over je huidige situatie: jouw marketing inspanningen leveren te weinig op. Zie moderne marketing als een raket waarmee je een bepaald doel (een planeet) wilt bereiken. Blijkbaar functioneert je huidige raket niet of ligt de planeet die je gekozen hebt te diep in het universum. Met onderstaande stappen – steeds begeleid door een quote van een spreker op The Inbounder - bereid je de lancering van jouw nieuwe raket goed voor om zo het gewenste doel te bereiken. Dat doel doop ik tot Planeet SuMoMa (Succesvolle Moderne Marketing). Welkom bij de missie.
Fase 1: Onvrede op aarde
Blijkbaar is er een aanleiding om een nieuwe raket te bouwen. De huidige functioneert niet goed of je krijgt ‘m zelfs niet aan de praat. Hoe komt dat? Mijn collega Leonie beschreef verschillende oorzaken van niet goed werkende moderne marketing:
- Je doet precies hetzelfde als je concurrentie, maar hun raket heeft meer/betere brandstof.
- Je maakt te weinig gebruik van een goede planning dus ontbreekt het jouw raket aan de juiste route en kan hij Planeet SuMoMa niet vinden.
- Je mist de juiste mensen om die raket te bouwen en besturen. Je marketing team is te klein of er is binnen het gehele bedrijf te weinig betrokkenheid bij moderne marketing.
Maak een schets van de huidige situatie en houd hierbij de focus breed. Benoem alle factoren die jouw missie naar Planeet SuMoMa tegenhouden. Misschien gaat het niet mis bij de bouw, maar is het doel dat je wilt bereiken te hoog gegrepen. Dan is het slim om behoefteonderzoek te doen. Met welke problemen en vragen worstelt jouw ideale klant? En hoe zoekt hij antwoorden op zijn vragen? Sprak je hem in het verleden wel op de juiste manier, op de juiste plek en met de juiste boodschap aan?
Nathalie Nahaï over content marketing:
“Gebruik psychologische principes om jouw doelgroep te overtuigen. Zorg dat je taal aansluit bij de persoonlijke eigenschappen van jouw ideale klant. ”
Fase 2: Het landschap van Planeet SuMoMa
Nu je weet waar het in het verleden fout ging met de bouw of het richten van jouw moderne marketingstrategie, kun je nu jouw nieuwe doel gaan bepalen. Hoe ziet jouw Planeet SuMoMa eruit? Beperk nu je focus, deze nieuwe raket gaat namelijk niet al jouw moderne marketing issues in één keer oplossen. Hij kan tenslotte maar naar één planeet per lancering. Waar ga jij je nu voor inspannen? Binnen welk budget en welke termijn wil je dit doel behalen? Wees hierbij realistisch en houd het redelijk klein. Denk in termen als: ik wil de conversie voor e-book X met … % laten stijgen. Of: ik wil dat ik … % meer bezoekers naar mijn website trek vanuit LinkedIn. Let hierbij ook op wat jouw concurrenten doen, bijvoorbeeld voor welke keywords zij hoog staan in Google.
Aleyda Solis over concurrentie:
“In de SEO oorlog ga je als volgt ten strijde: Stap 1. Wie zijn je concurrenten? Stap 2. Wie zijn je concurrenten op het gebied van SEO? Stap 3. Wie van hen doet het beter dan jij? Stap 4. Wie van hen stijgt er in de ranking? Stap 5. Werk aan goede content om de SEO oorlog te winnen van je concurrenten.”
Fase 3: Astronauten en een bouwpakket
Nu is het tijd om jouw raket in elkaar te zetten en de mensen die ‘m gaan besturen aan te wijzen. Welke tools ga je gebruiken om je raket klaar te maken voor de lancering? Wat je bijvoorbeeld nodig hebt is:
- Content management in combinatie met SEO
- Conversie metingen en lead management
- Het monitoren van social media kanalen
Knoop jij deze losse tools aan elkaar of kies je voor één softwarepakket waarin alles gemeten wordt? Bepaal vervolgens het budget dat je wilt/mag gebruiken voor het maken van content, het monitoren van resultaten, het bijsturen en rapporteren. En tot slot: wie mag er mee op reis en wie blijft er achter? Wie kun je gebruiken voor het schrijven van content en wie voor het posten van social media berichten? Maak een duidelijke content planning zodat iedereen weet wanneer en wat hij moet aanleveren en op welke kanalen dit verspreid moet worden. Bedenk goed of je de missie zelf gaat leiden of dat je hulp nodig hebt van ervaren marketeers.
Samantha Noble over paid media:
“Vul je marketing toolkit aan met betaalde kanalen. Het ene kanaal is geschikt voor het vergroten van merkbekendheid, het andere om je content te promoten. Kies jouw persoonlijke mix.”
Fase 4: Klaar voor lancering
Jouw moderne marketing raket is bijna klaar voor de lancering. Je weet precies hoe jouw Planeet SuMoMa eruit ziet en hoe en met wie je de reis gaat maken. Doe nog een laatste check:
- Is de content kalender ingevuld? Weet iedereen wanneer hij wat moet aanleveren?
- Staat een deel van de content al klaar? (Het is altijd fijn om extra brandstof aan boord te hebben).
- Zijn alle tools, conversiepaden en rapportages getest?
- Is het budget voor eventuele betaalde campagnes doorgevoerd en houdt iemand dit budget in de gaten?
Er is nu geen weg meer terug en dat is maar goed ook!
Rand Fishkin over online marketing:
“We moeten terug vechten tegen terug. De terug-knop is de grootste vijand van web marketeers geworden. Deze gaan we verslaan.”
Is alles en iedereen aan boord? Stoelriemen vast, helm op! Jij bent klaar voor de lancering van jouw moderne marketingstrategie! Take-off in 3.. 2.. 1..
Ga jij wel eens naar marketing events zoals The Inbounder? Zo ja, wat is jou nog altijd bijgebleven van een presentatie of workshop? Zo nee, wat vond je van dit blogartikel? Kun je met deze stappen aan de slag? Ik hoor het graag van je in een reactie hieronder!