Marketing scoort op het WK

marketing_acties.jpgNu het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië is begonnen, kan het feest wereldwijd los barsten. Miljoenen mensen die allemaal tegelijk gefocust zijn op één evenement: een uitgelezen mogelijkheid voor marketeers om alles uit de kast te trekken en een beetje van die aandacht mee te pikken. De 'Hup Holland Hamsters', 'Juichpakken' en 'Holandresses' vliegen ons dan ook weer om de oren. In dit blogartikel noem ik drie punten waarop marketing scoort (en mist) tijdens het WK 2014.

1. De Oranje community

Menig merk zou er jaloers op zijn: de grote gemeenschap fans die zich om Oranje heeft geschaard. Want een feit is: Oranje is een merk. Als het goed gaat een A-merk en als de verwachtingen wat minder positief zijn een B-merk. Het Oranjelegioen kunnen we dan ook gerust een brand community noemen, en een hele goede ook nog. Er is een groot gevoel van verbondenheid tussen de fans en er zijn veel rituelen en tradities (in oranje gekleed gaan, huizen versieren, voetbal kijken in de kroeg). Bovendien is de brand loyaliteit heel hoog, is er uitermate veel contact tussen de fans onderling en is de word-of-mouth enorm. Hoewel de Oranje community veelal offline bestaat, is het ook mogelijk om online brand communities te creëren, bijvoorbeeld via Facebook fanpagina's. Probeer hierbij ook een groep loyale fans te verzamelen die zich verbonden voelen door één gemeenschappelijke interesse en probeer interactie tussen en met je fans te genereren.

2. Inhakers

Allerlei bedrijven proberen met verschillende acties op het WK in te haken. Sommige acties waren heel succesvol zo was het Roy Donders Juichpak - die verkocht werd bij de Jumbo supermarkt - binnen no time uitverkocht. Sommige acties liepen wat minder: zo lijkt Bavaria na een aantal succesvolle Bavariajurkjes dit jaar de plank mis te hebben geslagen met de Holandress. Toch lijkt het wel te lonen om in te haken op het WK. Mensen leven tenslotte in een soort van positieve Oranje-bubble en lijken dan toch gevoelig te zijn voor dergelijke acties. Ook als inbound marketeer kun je inhaken op het WK: schrijf er een blog over en koppel het aan je eigen business!

3. Het merk Oranje

Dan nog een puntje waarop marketing de bal een beetje mis schiet. Zoals ik net al zei is Oranje een merk, en een merk heeft een identiteit en een reputatie. Die reputatie van Oranje kan beter dit jaar. Het team bestaat uit veelal jonge voetballers die vrij onbekend zijn onder de Nederlanders. Alleen Robben, Van Persie en Sneijder kunnen we onder de echte sterren scharen. Daarnaast hebben we onze typische bondscoach Louis van Gaal waar sommige media niet altijd even positief over zijn. Dit zijn zaken die de reputatie van het Nederlands elftal niet goed doen en meespelen in het vertrouwen in het elftal. Naar mijn idee is het vertrouwen dit jaar dan ook wat minder (vooral vóór de 5-1 tegen Spanje). Oranje had wel wat meer marketing en communicatie in mogen zetten om een goede identiteit van het Oranje van 2014 neer te zetten. Het is gelijk ook een les voor elke andere organisatie: zorg dat je organisatie identiteit duidelijk is, zo weet je zeker dat je er alles aan doet om de juiste reputatie te krijgen.

Weet jij nog andere punten waarop marketing scoort of juist mist tijdens het WK? Ik hoor het graag van je!