Marketingtrends 2015: wat heeft het nieuwe jaar ons te bieden?

Marketingtrends

Marketingtrends2015We zijn 2015 alweer met een luide knal begonnen. Goed om eens te kijken wat 2015 ons brengt aan te verwachten marketingtrends.

Het afgelopen jaar was content marketing een invloedrijk en steeds terugkerend topic. 2015 zal wat dat betreft niet anders zijn; content marketing is zeker voorlopig ‘here to stay’. Waarschijnlijk zal het zelfs uitgroeien tot marketingtrend nummer 1.

Maar er zijn nog meer marketingtrends voor 2015; in dit artikel zal ik er kort een aantal de revue laten passeren.

Trend 1: Content marketing

Van een ‘exotisch, nieuw gerecht’ naar een ‘stabiel basisgerecht in ons dieet’

Content marketing is de sleutel tot succes en blijft ‘hot’ in 2015. Dit blijkt onder andere uit marktonderzoek van het Content Marketing Institute en van Wheelhouse Advisors. Een belangrijke tip voor 2015 is daarom dan ook; blijf focussen op een duidelijke contentstrategie, formuleer èn documenteer deze strategie. Voor meer informatie hieromtrent, verwijs ik je naar blogs over content creatie.

Trend 2: Mobiel prevaleert

De verwachting is dat het mobiel gebruik in 2015 zal blijven stijgen. Analisten van Morgan Stanley voorspellen in hun Mobile Internet Report dat het mobiele web gebruik in 2015 groter zal zijn dan het desktop internet gebruik! Dit betekent dat men in 2015 gedurende een nog langere periode van de dag het mobiele web zal gebruiken; bijvoorbeeld tijdens de treinreis, in de wachtkamer en ’s avonds op de bank. Een van de voordelen van deze ontwikkeling voor jou als moderne b2b marketeer is dat je je nu gedurende een langere periode van de dag kunt richten op je doelgroep.

Mobiel zal aldus in 2015 een integraal onderdeel van je strategie dienen te worden. De focus van de moderne b2b marketeer zal liggen op het bieden van een prettige mobiele ervaring aan de mobiele gebruikers. Hierbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de content goed op het mobiele apparaat wordt weergeven. Hierdoor zal je aan de slag moeten gaan met andere typen content.

Trend 3: Podcasting: een Golden Oldie

Een derde belangrijke trend die wij in 2015 gaan zien is de podcast. De podcast is een audio- of video uitzending waarop je je (gratis) kunt abonneren, denk bijvoorbeeld aan iTunes. Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod werd deze vorm van uitzenden snel populair maar daarna stagneerde de groei. Naar verwachting zal 2015 en volgende jaren echter in het teken staan van de grote comeback van de podcast, onder meer door de komst van de ‘connected car’. Dit maakt het gebruiksvriendelijker om podcasts te beluisteren zoals bijvoorbeeld onderweg. Deze ontwikkeling biedt grote kansen; in de auto zit het publiek ‘gevangen’ en wordt er aandachtig geluisterd.

De verwachting is dat podcasting de komende jaren veel groeimogelijkheden zal gaan bieden. Het is verstandig om als b2b marketeer hier nu al ideeën over te ontwikkelen.

Trend 4: Micro-targeting: leer je klanten echt kennen

Focus op personalisatie-strategieën om zo de kleine maar potentieel winstgevende subsets van de markt te vinden. Micro-targeting biedt de mogelijkheid om meer relevante content strategieën te bouwen, gebaseerd op de behoeften, lifestyle en motivaties van de voor jou relevante groepen. Social media kanalen als Twitter en Facebook kunnen hiervoor een goede hulpbron zijn; zij leveren immers een schat aan informatie over hun publiek.

Trend 5: ‘Paid placements’ 

LinkedIn, Facebook, Twitter en zelfs Pinterest bieden tegenwoordig gesponsorde advertenties die een specifiek bereik beloven. De dagen van gratis bereik zijn voorbij. Als je niet betaald zullen je volgers in de toekomst zeer waarschijnlijk niet meer zien wat je aan het doen bent op het sociale kanaal.

Wat te doen in dat geval?

Het is belangrijk om te begrijpen welke digitale kanalen het meest voor jouw bedrijf van belang zijn. Bouw budget op en focus op deze kanalen. Op social media kunnen wellicht in de toekomst niet meer al die ‘gezellige foto’s van het kantoor’ geplaatst worden. Daarvoor in de plaats is het interessant om je meer toe te spitsen op educatieve content speciaal gericht op je doelgroep.

Trend 6: Toenemende belang van online video’s 

“Een beeld zegt meer dan tienduizend woorden.”

Afgelopen jaren is het gebruik van online video’s fors in populariteit gestegen. Video is een nuttig onderdeel van marketing geworden; het laat zien hoe een product of service werkt op een wijze die niet of in mindere mate met afbeeldingen en tekst onder woorden gebracht kan worden.

Uit onderzoek van Wheelhouse Advisors is gebleken dat 75% van de managers ten minste een keer per week video’s bekijkt onder andere op Youtube (50%). Na het bekijken van een video, bezoekt 65% de website. Deze cijfers geven het belang van online video goed weer. Voor 2015 verwachten we dat nog meer bedrijven zich voor een groot deel van hun strategie laten leiden door video’s. Het kan dus zinvol zijn je als moderne b2b marketeerin 2015 ook te richten op (informatieve) online video’s. 

Samengevat: Content marketing blijft een belangrijke rol spelen in 2015. Naast content marketing zijn ook het toenemende mobiele gebruik, micro-targeting, podcasting, paid placements en het opkomend belang van video’s belangrijke trends. Het is raadzaam hier alvast ideeën over te ontwikkelen.

Welke nieuwe marketingtrends ga jij in 2015 toepassen? Ik ben benieuwd naar je reactie!