Meer interactie creëren? Lees deze 3 social media tips

Inbound Marketing
Tegenwoordig kom ik bijna geen ondernemers tegen die niet één of meerdere social media accounts hebben. Doorgaans worden deze social media gebruikt als marketingkanaal om contact met vakgenoten te onderhouden en nieuwe contacten te genereren. Als ondernemer wil je hiermee zo veel mogelijk mensen bereiken en als het om nieuwe contacten gaat, het liefst mensen uit jouw doelgroep. Een van de manieren om een groter bereik te krijgen op social media is door te interacteren met volgers. Door de juiste content te delen met je netwerk kun je een groot aantal reacties, likes en shares behalen. Die betrokkenheid kan je netwerk doen groeien en wellicht bereik je hiermee een groep toekomstige klanten. Daarnaast is het slim om rekening te houden met de beste tijden om content te delen en het aantal berichten dat je publiceert. In dit blog geef ik je drie tips waarmee je meer interactie op social media kunt creëren.

1. Trigger jouw doelgroep

Je denkt misschien dat hoe vaker jij  content deelt op social media, des te meer interactie dit zal opleveren. Helaas moet ik je teleurstellen: meer posts zorgen niet per se voor meer social media interactie. Wat wel voor meer interactie zorgt, is de inhoud van de content die jij deelt en de manier waarop je deze verpakt. Als ondernemer vertaal je je eigen interesses vast weleens in content op social media. Dit is voor een deel van je netwerk interessant. Om juist die ideale klant aan te spreken, kun je je berichten beter baseren op de problemen en interesses van jouw doelgroep.

Als je deze pijnpunten weet aan te kaarten binnen jouw netwerk dan zal dit eerder leiden tot een interessante discussie. Daarnaast zal ‘goede content’ (lees: oplossingen voor de problemen van jouw doelgroep) gemakkelijker gedeeld en besproken worden door jouw buyer personas als je aanspoort hier op te reageren of het te delen. Kortom, het triggeren van jouw (potentiële) volgers is hierbij de sleutel.

2. Breid je aantal volgers uit

Het bespreken van de juiste onderwerpen met jouw doelgroep is noodzakelijk en zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot meer volgers. Naast het voordeel van een groter bereik, creëer je hierdoor een social media community met gedeelde interesses. Volgens het HubSpot rapport “Social media benchmarks” is het aantal volgers dat je hebt op jouw sociale platformen een betere indicator voor engagement dan het aantal posts dat je plaatst.

Waar je ook rekening mee kunt houden, is het feit dat mensen andere verwachtingen hebben op verschillende social media platformen. Jouw LinkedIn bericht zal bijvoorbeeld een ander soort publiek trekken dan jouw Facebook post. Het is dus belangrijk om de relatie te begrijpen tussen het platform waarop jij content deelt en de gebruikers van dit medium. Als je deze relatie begrijpt dan kun je hierop je content aanpassen en meer volgers aantrekken. Wat social media gebruikers van verschillende platformen wel met elkaar gemeen hebben, is dat zij snelle en persoonlijke communicatie verwachten van bedrijven. Als je dat als ondernemer nu (nog) niet kunt bieden, dan kun je daar een verbeterslag maken.

3. Doe ervaring op door te proberen

Ten slotte worden social media niet gebruikt door robots, maar door mensen wiens gedrag je niet altijd kunt voorspellen. Dat maakt het trial and error werk waarbij je er door ervaring achter komt wat de best practices zijn voor interactie met jouw doelgroep. Probeer jouw doelgroep op verschillende manieren aan te spreken, wissel bijvoorbeeld posts met en zonder afbeelding af. Of spoor de ene keer wel en de andere keer niet aan om te reageren. Vind de balans door te proberen, fouten te maken en opnieuw te testen. Met marketing automation tools zijn de resultaten van social media berichten makkelijk te testen. Veel platformen bieden zelf ook redelijke analyse mogelijkheden voor zakelijke gebruikers. Uiteindelijk kun je door je kennis over wat wel en niet werkt voor jouw netwerk een voor jou ideale balans vinden.

Daarnaast is het belangrijk om het social media landschap te begrijpen. Wat wil mijn doelgroep zien of lezen? Waarin verschillen sociale platformen met elkaar? Zo zijn er nog talloze vragen die jij jezelf kunt stellen om het maximale uit je social media gebruik te kunnen halen. In de loop van de tijd zal je dit soort vragen steeds beter kunnen beantwoorden.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!