Content marketing: hoe trek je de aandacht met jouw blogartikel?

Content Marketing

aandachtVoor content creators kan het een irritatiepuntje zijn: na het publiceren van een interessant blogartikel, krijg je de indruk dat het artikel simpelweg op de grote 'blogstapel' beland. Enkel een interessant blogartikel schrijven is dus niet genoeg. Je hebt tenslotte concurrentie van een massa aan andere, al dan niet interessante, blogartikelen. Het is dus de kunst om met jouw blogartikel de aandacht van de lezer te trekken en vervolgens ook vast te houden. In dit artikel vertel ik over het belang van aandacht met betrekking tot blogartikelen en ontdek je aan de hand van een infographic hoe je aandachttrekkende blogartikelen kunt schrijven.


Factoren die de aandacht trekken

'Aandacht' is een belangrijk onderwerp in veel mediastudies. Aandacht speelt namelijk een belangrijke rol bij de selectie van content. Omdat mensen maar een beperkte aandachtscapaciteit hebben (we kunnen ons slechts focussen op één of twee dingen tegelijk), moeten we erg selectief zijn. Dit betekent dat we uit alle informatie die de media op ons afvuren (bijvoorbeeld een lange lijst met blogartikelen) een selectie maken en daar onze aandacht op richten. Een groot gedeelte van dit selectieproces gebeurt automatisch en onbewust. Er zijn enkele aandachttrekkende factoren:

  • Saillantie: zaken die anders zijn dan andere en daardoor interessant zijn.
  • Levendigheid: levendige informatie trekt de aandacht en houdt deze ook vast.
  • De achtergrond van de mediaconsument: waarden, voorkeuren, opvattingen, ervaringen en attitudes wegen zwaar mee in de keuze om ergens wel of geen aandacht aan te schenken.  


Aandachttrekkende blogartikelen

De titel is een erg belangrijk onderdeel van een blogartikel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80 procent van de lezers de titel leest en dat maar 20 procent ook de rest van het artikel leest. De titel moet dus niet alleen de aandacht trekken, maar ook genoeg interesse opwekken om de aandacht van de lezer vast te houden. Schrijf de titel bijvoorbeeld aan de hand van de drie C's: Clear (duidelijk), Clever (slim, verassend) en Concise (beknopt). Vervolgens is het natuurlijk van belang dat jouw content relevant, bruikbaar en van goede kwaliteit is.

In de onderstaande infographic vind je tips die ervoor zorgen dat jouw blogtitel en content de aandacht van de lezer trekken en behouden.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

Bronnen:
Who is hosting this
Heuvelman, A., Fennis, B. & Peters, O. (2009). Mediapsychologie. Den Haag: Boom Uitgevers

Fotocredit