Haal meer conversie uit je landingspagina!

Met behulp van een goede landingspagina kun je ervoor zorgen dat de conversie op je website verbetert. Het is belangrijk om deze landingspagina zo aantrekkelijk en relevant mogelijk te maken voor je doelgroep. Het is daarom essentieel dat je exact weet wie er op je pagina gaat landen. Wat voor soort bezoekers komen er op terecht? Hoe ga je hen bereiken? En hoe overtuig je ze, zodat ze uiteindelijk tot actie overgaan? Om ervoor te zorgen dat je bezoeker je hele landingspagina bekijkt en/of converteert is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je landingspagina goed is opgebouwd. Daarbij zijn een aantal elementen van belang. In dit blog leggen we je uit hoe je een goede landingspagina creëert die converteert.

Content

Titel van de pagina
Eén van de eerste dingen die een bezoeker te zien krijgt is de titel van de landingspagina. Dwing de bezoeker om verder te lezen door te zorgen voor een spannende kop die gerelateerd is aan de inhoud van de landingspagina.

Meta data
Vergeet niet je meta titel en meta description in te vullen. Beide elementen worden immers getoond in de zoekresultaten van de zoekmachine (Google). De meta titel kan in principe dezelfde titel krijgen als de titel van je pagina. De meta description is een zin van max. 156 tekens die de bezoeker aan moet zetten om op het resultaat in Google te klikken. Dit is dus een belangrijk element om de bezoeker te overtuigen tot het aanklikken van je pagina.

Grammatica & vakjargon
Je landingspagina moet, net als de rest van de website, grammaticaal foutloos zijn. Check altijd twee of drie keer je teksten en laat iemand anders hier ook een keer overheen lezen. Bij slordige grammaticafoutjes loopt je namelijk het risico dat het vertrouwen van de klant wordt geschonden. Schrijf de teksten voor je doelgroep en niet voor de concurrent. Vermijd daarom zoveel mogelijk vakjargon.

Overtuig
Communiceer waarom je beter bent dan je concurrenten. Som jouw unieke verkooppunten op en vertel je bezoeker zo dat hij of zij de juiste beslissing genomen heeft door naar jou toe te komen in plaats van naar je concurrenten. Houd het kort en gebruik bullet points en korte zinnen om je punt maken.

Het onderwerp van je landingspagina moet overeenkomen met het onderwerp van de advertentie waarop de bezoeker heeft geklikt. Wanneer je onderwerpen van elkaar afwijken, zal dit je bezoekers verwarren. De bezoeker zal vervolgens de landingspagina direct weer verlaten.

Visueel

Call-to-action
Gebruik een sterke en duidelijke call-to-action.  Nadat een bezoeker de titel heeft gelezen is het van cruciaal belang dat deze weet wat hij of zij moet doen. Een conversie button op je site moet opvallen en direct onder een call-to-action worden geplaatst of sterker nog: de knop is juist de call-to-action. De knop moet in ieder geval groot en opvallend genoeg zijn, maar nog belangrijker is dat deze boven de vouw van je website komt te staan.
Haal meer uit je

De vouw
Ondanks dat websites steeds langer worden en bezoekers het steeds vanzelfsprekender vinden om te scrollen spreken we nog steeds van de vouw op een pagina. De ruimte die de bezoeker ziet wanneer hij of zij nog niet gescrolld heeft, dat is de ruimte waarin de belangrijkste onderdelen van de pagina moeten worden geplaatst.

Afbeeldingen
Gebruik Afbeeldingen en video's die betrekking hebben op de tekst.  Implementeer motiverende quotes, video’s van tevreden klanten en product- foto’s om gebruikers dat extra zetje te geven, zodat ze de moeite nemen om verder te kijken.

Navigatie
Dit is een heel belangrijk element als het gaat om landingpagina’s. Plaats op een landingspagina nooit links of navigatiemogelijkheden die de aandacht van de gebruiker kunnen trekken of zelfs af kunnen leiden van de landingspagina. Deze zullen de bezoeker afleiden en hebben daardoor een negatieve invloed op de conversie. Beperk daarom altijd de afleiding op je landingspagina door het verwijderen van overtollige elementen.

Niet te vergeten

Browser testing
Test de landingspagina op verschillende browsers. Je wilt niet dat je landingspagina onleesbaar is voor gebruikers die de pagina op hun smartphone bekijken. Zorg ervoor dat je de landingspagina test op een breed scala aan browsers, platforms en apparaten om ervoor te zorgen dat de bezoeker de beste ervaring krijgt.
Haal meer conversie uit je landingspagina
Analytics
Vergeet niet om de statistieken van je landingspagina te meten. Integreer Google Analytics in je website en op je landingspagina, zodat je alle elementen van de pagina kunt meten. Zo kun je nog een poging doen om uit te zoeken wat werkt en wat niet. En wanneer er iets niet werkt, heb je in elk geval de mogelijkheid om uit te zoeken hoe het nog beter voor je kan werken. Als iets niet werkt kun je de pagina optimaliseren om ervoor te zorgen dat het wel werkt.

A/B testen
AB testen is een absolute must als je ervoor wilt zorgen dat zowel de tekst en alle call-to-actions werken voor de gebruiker. Door gebruikers naar verschillende versies van de landingspagina te sturen ben je in staat om uit te vinden welke versie van de landingspagina een hoger succespercentage heeft. Als je eenmaal weet welke versie de winnaar is kan dit in elke landingspagina worden doorgevoerd.

Wanneer je deze lijst met belangrijke punten voor het creëren van landingspagina’s hebt doorgenomen, ben je in elk geval op weg naar een radicale verbetering van het succespercentage van je landingspagina’s.