Online vindbaarheid en info overload: 4 strategieën die in je voordeel werken

Online vindbaarheid en info overload: 4 strategieën die in je voordeel werkenIn mijn vorig blog schreef ik over het belang van goede content voor jouw bedrijf. Goede content zorgt niet alleen voor een betrouwbare uitstraling, ook levert het een betere vindbaarheid op. Toch zit er vaak een probleem in die online vindbaarheid. Jouw bedrijf is namelijk niet de enige die geweldige content produceert, dat zijn er nog veel meer. Daarom leg ik in dit blog uit wat info overload is en bespreek ik vier strategieën om dit tegen te gaan.

Wat is info overload?

Overload: een begrip waarmee we al lange tijd dealen. Op de een of andere manier hebben wij mensen de behoefte om dingen te delen, vast te leggen en op te slaan. Hierdoor hebben we eeuwenoude, nog amper leesbare boeken, zijn we gefascineerd door archeologische vondsten en plakken we hele fotoalbums vol. Het delen en vastleggen van onze kennis, gewoontes en nieuwtjes is door nieuwe informatietechnologie alleen maar gemakkelijker geworden. Niet alleen wordt er informatie gedeeld via woorden, ook foto’s en filmpjes komen voorbij. Er is zoveel informatie dat we nooit álles kunnen lezen en bijhouden. Dit heet info overload. Hierdoor voelt het soms alsof je op zoek bent naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Dit geldt ook voor jouw (potentiële) klant. Des te belangrijker dus om hem te helpen die speld te vinden. Dit kun je doen op basis van vier verschillende strategieën.

  1. Reduceer je aanbod

Er is ontzettend veel informatie binnen je vakgebied. Natuurlijk wil je die graag delen om je lezers op de hoogte te stellen. Toch is het verstandig om te kijken naar de structuur binnen de informatie die je aanbiedt. Op het moment dat je te veel informatie aanbiedt, haken je lezers af. Ze kunnen dan namelijk niet vinden wat ze zoeken. Een voorbeeld hiervan gaf mijn collega Nynke. Van meer dan 50 onderwerpen bij onze blogs, categoriseerde zij al onze onderwerpen onder tien verschillende noemers. Hierdoor zijn blogs nu sneller en gemakkelijker terug te vinden.

  1. Filter en selecteer

Bij deze strategie gaat het om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Zorg ervoor dat jouw informatie gevonden wordt door de personen die jouw informatie zoeken. Dit kun je doen door middel van het integreren van slimme filters die relevante informatie doorlaten. Denk hierbij aan het EdgeRank principe van Facebook dat ervoor zorgt dat de meest relevante informatie wordt weergegeven op iemands tijdlijn.

  1. Vergroot de verwerkingscapaciteit van de ontvanger

Deze strategie gaat over de manier waarop de ontvanger jouw informatie verwerkt. Je wilt graag dat je websitebezoeker gemotiveerd is om jouw content te lezen en soepel door de tekst gaat. Op het eerste gezicht lijkt het lastig om hier iets mee te doen, maar er zijn zeker mogelijkheden. Zo kun je op tekstniveau kijken hoe jouw teksten zijn opgebouwd. Begin je bijvoorbeeld met een goede vraag of een persoonlijk stuk? Mooi, dit kan ervoor zorgen dat jouw (potentiële) klant zich identificeert met het verhaal. En dit zorgt dan weer voor een hogere motivatie om de tekst af te lezen. Stel jezelf bij elke nieuwe tekst de vraag: hoe verwoord ik mijn boodschap aantrekkelijk en hoe zorg ik ervoor dat hij blijft hangen bij mijn lezers?

  1. Sleutel aan de boodschap

Stel je voor: je wilt een verhaal over leiderschap vertellen. Dat kan natuurlijk door middel van een blogpost van 800 woorden met veel theorie en uitleg. Het kan ook anders. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje. Wat zegt dit filmpje ons over leiderschap? Wie is hier de leider? Je brengt hiermee geen theoretisch verhaal aan je lezer, maar een verhaal dat blijft hangen. We verwerken informatie liever op een leuke manier dan via een droge tekst. Op het moment dat jouw boodschap duidelijker, visueler en aantrekkelijker wordt, zal jouw lezer hem dus ook beter beoordelen. En als je lezer je content leuk vindt, is de kans groter dat hij geïnteresseerd is in jouw bedrijf. En: hoe leuker en interessanter je bent, hoe sneller mensen je ook weer terugvinden.

Info overload wordt de komende jaren eerder meer dan minder. Niet alleen om ons heen, in bijvoorbeeld reclameboodschappen, maar ook op het internet krijgen mensen meer moeite door de bomen het bos nog te zien. Maak het daarom niet moeilijker voor jouw (potentiële) klanten. Zorg ervoor dat je relevant bent, je aanpast op je buyer persona en dat je informatie deelt op een manier die leuk is voor de lezer. Alleen zo blijf je online vindbaar en kom je die info overload te boven.

Houd jij al rekening met info overload? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!