Transparante organisatie: waarom belangrijk en hoe pak je dat aan?

Transparante organisatie

transparante_organisatieVoor bedrijven is het steeds belangrijker om transparant en open te zijn. Waar kopers voorheen tot een aankoopbeslissing kwamen op advies van een ander en/of op basis van een reclame-uiting, voeren zij nu vaker zelf uitgebreid onderzoek uit. Onderzoek om er achter te komen welke partij het beste kan leveren. Bovendien zoeken bestaande klanten vaak naar een bevestiging; hebben ze de juiste keuze gemaakt?

Maar aan welke informatie hebben zij behoefte? Veel en vooral eerlijke informatie. Om aan deze verwachtingen te voldoen dien je als organisatie transparant en open te zijn.

In dit blog geef ik vier manieren om een transparante organisatie te zijn.

1. Geef een kijkje achter de scherm

Een eerste vorm van transparantie is het geven van een kijkje achter de schermen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het delen van spontane foto's van medewerkers op de werkvloer of een voorproefje van de lancering van een nieuw product. Een voorbeeld van een organisatie die dit naar mijn idee al goed doet is Starbucks. Op het Instagram account van de wereldbekende koffieketen vind je foto's.

Hiermee geeft Starbucks haar volgers een kijkje in de keuken en behandelt zij hen als 'vrienden'. Spontaniteit is belangrijk bij dergelijke foto's. Zet medewerkers dus niet netjes op een rijtje, strak in pak, voor het maken van een foto.

2. Deel een geheimpje

Veel marketeers zijn bang om hun geheimen te delen. Regelmatig hoor ik ze dan ook roepen "onze geheimen gaan we toch niet prijsgeven; lekker makkelijk voor onze concurrenten!". Een begrijpelijke opmerking... maar tijden veranderen. (Potentiële) klanten verwachten tegenwoordig dat je je geheimen, laten we het kennis noemen, deelt. Door dit op een sterke manier te doen, scoor je goed bij je (potentiële) klanten.

3. Wees open als er dingen veranderen

Veranderen er belangrijke zaken binnen jouw organisatie? Deel dit dan met de buitenwereld. Denk aan veranderingen zoals een nieuwe directeur, aangepaste prijzen of nieuwe software.

Wat voor nieuws het ook betreft: wees niet bang om je (potentiële) klanten hiervan op de hoogte te brengen. Ze zullen het zeer waarderen dat je hier zelf open over communiceert (en ze het niet via een andere weg horen)!

4. Vertel de waarheid

Fouten komen binnen iedere organisatie voor. Het is dan ook niet de vraag of er fouten gemaakt zullen worden, maar wanneer. Communiceer hier open over en voorkom dat het verhaal op een andere manier naar buiten komt en mensen er hun eigen versie van maken. Uiteraard hoef je geen mensen de schuld te geven maar vertel gewoon wat er is voorgevallen.

Wil je meer weten over Inbound Sales?

Bekijk de Inbound Sales whitepaper