Waarom de moderne marketeer zich niet aan seizoenen houdt

Waarom de moderne marketeer zich niet aan seizoenen houdt

Zodra de dagen langer worden en de temperatuur stijgt, starten veel bedrijven met de voorbereiding op de komkommertijd. Snel nog wat klanten binnenhalen die in september kunnen starten of juist projecten afronden voordat iedereen op vakantie is. Wat doe je in die periode als marketeer? Hoe ga je om met de ‘stille' zomermaanden? Je kunt het pad van je klassiek geschoolde collega’s volgen, maar eigenlijk werkt het zo niet in de moderne marketing. Een moderne marketeer trekt zich namelijk weinig aan van seizoenen en is vooral bezig met de lange termijn. Waarom dat zo is en welke marketing klusjes wél ideaal zijn om in de zomer te doen, vertel ik in dit artikel.

 

Van voorjaarsrust naar zomerstress

Dat marketing nooit stopt, wist je waarschijnlijk wel. Er valt altijd wat te tweeten, je kunt altijd wel een webpagina optimaliseren en de leads op de ‘nog te bellen’ lijst raken nooit op. En dat is prima, want dit soort klussen helpen je als moderne marketeer om structuur aan te brengen in je week. Maar zodra de maand mei gepasseerd is, lijkt die structuur in veel bedrijven volledig weg te vallen.

Opeens moeten er projecten afgerond worden, knopen over nieuwe software systemen worden doorgehakt en moeten de marketingstrategieën onder de loep. Ook willen we resultaten zien. Want hoe weten we hoe hard we er in het najaar nog aan moeten trekken om positieve jaarcijfers te kunnen presenteren, als we onze resultaten van het voorjaar niet in beeld hebben? 

Continuïteit is key

Herken jij dit patroon? Stop er dan maar snel mee, want moderne marketing gaat niet over nu of dit najaar: moderne marketing gaat over de komende jaren. Jouw marketingactiviteiten van nu leveren namelijk vaak pas over een flinke tijd wat op. Of je dat blog nu halverwege januari of juli publiceert, maakt voor de lezer die dat artikel over drie jaar tegenkomt niet uit. Jouw ideale klant laat zich bovendien niet tegenhouden door een zomerstop; hij wil gewoon een oplossing voor zijn zakelijke problemen.

Daarom adviseer ik om je marketing werkzaamheden altijd door te blijven plannen en structureren, ook in de zomer. Zo publiceer je met regelmaat en laat je geen enkele vraag van jouw doelgroep onbeantwoord. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen tijd mag inplannen voor de typische zomerklussen. Hieronder zet ik er een aantal op een rij die je zeker aan je weekplanning kunt toevoegen voor die verloren zomermiddagen op een leeg kantoor.

Typische zomerklusjes versus structurele marketingklussen

Misschien herken je ze wel, dit rijtje werkzaamheden dat veel bedrijven (ik spreek uit ervaring) uitstellen of soms zelfs bewust plannen in de zomer. Waarom is mij vaak een raadsel. Soms is de verklaring dat de zomer een goede testperiode is omdat er minder mensen aan het werk zijn, soms is de verklaring simpelweg tijd. “Nu hebben we er tijd voor” hoor ik dan. Jammer, want hiermee redeneer je vooral vanuit jezelf, in plaats vanuit de behoefte van je doelgroep. Een doodzonde in moderne marketing. Mogelijk is jouw publiek al lang afgehaakt vanwege die trage website of oude blogs. Zie die kostbare website bezoekers dan maar eens terug te winnen in éen zomer. Goed, de relevantie van dit blog mag duidelijk zijn en nu heb ik wel genoeg gezeurd. Aan de slag met die planning.

Zeker doen tijdens de zomer:

  • Je social media kanalen in een nieuw jasje steken 
  • Nieuwe templates voor e-mails selecteren (bijvoorbeeld je nieuwsbrief of lead nurturing e-mails)
  • Blog input verzamelen bij lastig te bereiken specialisten
  • Grondig technisch website onderhoud (aan de achterkant)
  • Lead database opschonen
  • Jaarplanning voor grote marketingevenementen maken en vooruit werken voor de promotie ervan

Deze taken dragen bij aan je marketingsucces op de lange termijn, maar hoeven niet wekelijks of dagelijks te worden uitgevoerd. Ze helpen je jouw leven als marketeer makkelijker te maken, maar hebben geen direct effect op je marketing succes. Daarom kun je ze af en toe eens nalopen, maar hebben ze geen prioriteit.

Zeker opnemen in je vaste taakpakket:

Deze taken dragen bij aan je marketingsucces op de lange termijn, maar alleen als je ze structureel bijhoudt. Ze vormen de basis van je moderne marketing werkzaamheden en bepalen het succes daarvan.

Op welke resultaten focus jij?

Hopelijk helpen deze lijstjes je om de prioriteiten van je werkzaamheden te bepalen en maken ze jouw (zomer)werkdagen makkelijker. Het zou mooi zijn als je veranderingen in je werkzaamheden terug gaat zien in de resultaten van je activiteiten. Zorg daarvoor dat je jouw rapportage afstemt op je nieuwe aanpak. Waar je nu misschien wekelijks of maandelijks resultaten meet en vergelijkt, past het in deze nieuwe werkwijze waarschijnlijk beter om resultaten over meerdere maanden of jaren te meten. Want een blog dat nu niet gelezen wordt, kan over 2 jaar je best converterende blog zijn. Houd daarbij in je achterhoofd dat tijdgebonden content meestal niet bijdraagt aan het succes op de lange termijn, bijvoorbeeld blogs over evenementen of die inspelen op de actualiteit.

Ik ben benieuwd op welke werkzaamheden in jouw dagelijks werk de nadruk ligt en of je nog aanvullingen hebt op twee lijstjes die ik noem. Laat het gerust weten in een reactie!

Heb je wat tijd over komende zomer? (grapje natuurlijk!) Neem dan eens de tijd om wat meer te leren over de moderne marketing werkwijze. Lees er meer over in ons ebook:

Moderne B2B Marketing