5 signalen dat jouw bedrijf een (nieuw) CRM systeem nodig heeft

Wordt er binnen je organisatie nog steeds gewerkt met Excel lijsten om contactgegevens bij te houden? Of spreek je je contacten in e-mails steevast aan met ‘Beste meneer/mevrouw” omdat je niet over de juiste persoonsgegevens beschikt? Dan is het zeer waarschijnlijk de hoogste tijd om een (nieuw) CRM systeem aan te schaffen. Maar er zijn nog meer signalen die duidelijk maken dat je organisatie een (ander) CRM systeem nodig heeft.

 

5 signalen dat jouw bedrijf een (nieuw) CRM systeem nodig heeft

1. Er is géén CRM systeem

Onderzoek naar het gebruik van CRM software onder MKB bedrijven in Nederland toont aan dat slechts 42% van de bedrijven over een CRM systeem beschikt. Dat betekent dat meer dan de helft nog steeds in Excel, Word, Google Sheets of zelfs PowerPoint werkt om contactgegevens bij te houden. Contactgegevens zijn hierdoor vaak niet up-to-date, met als gevolg dat leads niet op tijd worden opgevolgd en marketing is als schieten met hagel.

2. Je CRM systeem wordt niet gebruikt

Misschien heeft je organisatie wel een CRM systeem, maar wordt er niet of nauwelijks gebruik van gemaakt. Vaak is het ontbreken van een goede CRM strategie hiervan de belangrijkste oorzaak, maar het kan ook zijn dat de gekozen software functionaliteiten mist of onvoldoende gebruiksvriendelijk is. Er zit in dat geval niks anders op dan je huidige CRM te optimaliseren of een nieuw CRM systeem aan te schaffen.

3. De resultaten van je marketingcampagnes vallen tegen

Een CRM systeem kan dienen als een krachtige tool voor je marketing en sales. Hoe meer je weet over je klanten, hoe beter je ze kunt helpen. Een CRM systeem geeft je dit inzicht. Zonder CRM systeem of het juiste gebruik ervan is de kans groot dat je met hagel schiet. Van segmenteren laat staan personaliseren is geen sprake, met als gevolg dat de resultaten van marketingcampagnes achterblijven.

4. Je CRM software is niet geïntegreerd met andere software

CRM tools zoals HubSpot beschikken over tal van tools voor je marketing, sales en customer service. Daarnaast is het mogelijk om je CRM te koppelen met andere software tools, zoals je ERP systeem of boekhoudpakket. Hiermee voorkom je onvolledige of vervuilde data. Lukt het niet om je CRM te integreren met andere bedrijfssoftware? Schakel dan een CRM-partner in of overweeg een ander CRM systeem.

5. Marketing en sales beschikken niet over dezelfde informatie

Een goede samenwerking tussen marketing en sales is een belangrijke voorwaarde voor het behalen van je doelstellingen. Dit noemen we ook wel marketing & sales alignment. Centraal hierin staat het delen van informatie. Worden door marketing aangeleverde leads niet opgevolgd door sales of zijn de leads van onvoldoende kwaliteit? Dan is er werk aan de winkel. Een goed CRM systeem helpt je hierbij.

Wat is een goed CRM systeem?

De vraag die rijst is uiteraard: wat is dan een goed CRM systeem? Wat voor de één een goed CRM systeem is, hoeft dat voor de ander niet per se te zijn. Denk daarom eerst goed na over je doelstellingen, de gewenste tools en het budget dat je beschikbaar hebt. In ons blog ‘Welk CRM Systeem past het beste bij mijn organisatie?’ vind je meer handvatten voor het kiezen van een goed CRM systeem voor je bedrijf.

Wil je meer succes met CRM?

Vet Digital helpt je graag om meer uit je CRM systeem te halen. Met de juiste strategie en de juiste tools. Plan een call.