7 redenen waarom jouw bedrijfsblog niet succesvol is

Inbound Marketing

7 redenen waarom jouw bedrijfsblog niet succesvol is Online zijn (en gevonden worden) is nog steeds een hot topic. Al een paar jaar weten we dat het grootste deel van de consumenten dat online zoekt, kiest voor de eerst gevonden website door de zoekmachine. En dit is voor bedrijven niet anders. Een goede manier om jouw vindbaarheid online te verbeteren, is door middel van social media. Maar niet bij ieder bedrijf loopt het blogplatform echter op rolletjes. Wat wel altijd werkt, is een bedrijfsblog. Mits je weet hoe je hier een succes van maakt natuurlijk. In dit blog geef ik je zeven redenen waarom jouw blog nu nog niet succesvol is – en hoe je dit wel bereikt!

#1. Je uploadt niet consistent

Ik snap het. Je bent druk. Net als iedereen om je heen. Op de vraag ‘hoe gaat het?’, geeft bijna iedereen het antwoord ‘druk’. Maar dit is geen excuus om niet te bloggen. Als jij wilt dat jouw blog gelezen wordt, moet je consistent artikelen uploaden. Jouw lezers verwachten dit ook. Als ze weken niks van je horen, hebben ze jouw concurrenten gauw genoeg gevonden. Deze zijn letterlijk een muisklik van ze verwijderd, dus overstappen is zo gebeurd. 

Begin met het opstellen van een posting-schema. Dit kan in een simpel Excel bestand waarin je aangeeft wie er wanneer een blog moet schrijven. Breng regelmaat aan in je posts: publiceer bijvoorbeeld iedere vrijdagmorgen om acht uur een blog. Dan weten jouw lezers waar ze rekening mee kunnen houden. Net als de zoekmachine trouwens! 

#2. Niemand snapt je

Blogs zorgen ervoor dat je direct in contact komt met jouw klanten. Mits je goed schrijft. Zitten je teksten vol jargon en moeilijke termen? Dan wil niemand ze lezen. Zorg ervoor dat je de kennis die je hebt, overdraagt. Dit doe je niet door te strooien met lastige begrippen, maar door jouw kennis om te buigen naar een makkelijk leesbare tekst. Dan willen jouw klanten zeker meer lezen.

#3. Het is niet deelbaar

Ga eens na. Hoe vaak per dag like je een foto op Facebook? Of retweet je iets interessants op Twitter? Waarschijnlijk vaker dan je denkt. Waarom heeft jouw blog dan geen social media integratie? Wanneer je online iets tegenkomt wat je interessant vindt, ben je al snel geneigd om dit te delen. Door ervoor te zorgen dat jouw bedrijfsblog gedeeld wordt, vergroot je jouw online vindbaarheid. Zonder social media buttons maak je het jouw lezers wel erg moeilijk. Zorg ervoor dat de like en share-buttons direct opvallen, zodat delen makkelijk wordt. Natuurlijk moet je dan wel over content beschikken die ook echt deelbaar is.

#4. Je bent te veel met jezelf bezig

Iedereen weet dat een bedrijfsblog – uiteindelijk – draait om promotie van jouw diensten of producten. Maar niemand wilt steeds horen hoe geweldig deze zijn. Als je blijft hameren op de kwaliteit van jouw producten of diensten, haken lezers snel af. De meeste mensen hebben namelijk een afkeer van reclame en blijven dus niet hangen bij jouw blog.

Probeer jouw content persoonlijker te maken. Door kennis te delen en precies in te spelen op datgene wat jouw doelgroep wil weten, blijf je lezers boeien. En meer dan dat; ze zullen ook wekelijks (of dagelijks!) terugkomen.

#5. De content is niet bruikbaar

Er zijn bedrijven die precies hetzelfde doen als jij. En zij schrijven ook blogs. Het kopiëren en plakken van andermans blog is snel gedaan. Voor jouw lezers is dit echter onbruikbaar. Wat heb jij te bieden wat jouw concurrenten niet hebben? Zorg voor unieke, bruikbare content. Geef tips en tricks, waardoor jouw bezoekers direct aan de slag kunnen met de gelezen tekst. Je wilt problemen kunnen oplossen, interessante informatie aanbieden en antwoord geven op vragen waarvan lezers niet eens wisten dat ze deze hadden.

#6. Het is eenrichtingsverkeer

Blogs schrijf je. Deze worden gelezen. Punt. Of toch niet? Lezers kunnen ook reageren op jouw blogs, of (zoals in tip 3) deze delen. Maak niet de fout door hier niet op in te gaan. Juist door in gesprek te gaan met jouw lezers, maak je contact met ze. Je komt erachter wat ze willen lezen, wat interessant was (en wat niet). Hierdoor maak je iedere blog tot een groter succes. 

#7. Het ziet er niet mooi uit

Het oog wil ook wat. En dat is zeker waar voor je blogs. Mensen zijn ontzettend visueel ingesteld en met concurrenten als Pinterest en Youtube moet je ervoor zorgen dat jouw blog er goed uit ziet. Feit: een onaantrekkelijke blog nodigt niet uit tot lezen.  Want waarom zou je iets gaan lezen wat je – bij een concurrent – op een aangenamere manier kunt lezen? Zorg ervoor dat niet alleen je visuals kloppen, maar ook de navigatie op je website. Het moet logisch en duidelijk zijn, maar ook tot de verbeelding spreken.

Iedereen kan een bedrijfsblog starten, maar het kost zeker tijd en moeite om hier een succes van te maken. 

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!