Lead nurturing in 60 dagen: een infographic

lead nurturing 60Een belangrijk doel van iedere inbound marketing strategie is het genereren van kwalitatief hoogwaardige leads voor de verkoopafdeling van je onderneming. Het is daarbij belangrijk dat je goede lead nurturing campagnes inricht.

Via het Evidence Based Marketing blog kwam ik een interessante infographic tegen waarin wordt afgebeeld hoe je in 60 dagen van een website-bezoeker een klant kunt maken. Bekijk het hieronder in het lead nurturing programma.

Uitgaande van een aankoopcyclus van 60 dagen, zouden de volgende onderdelen opgenomen kunnen worden in je lead nurturing campagne:

  • Dag 1: Kennismaking via de telefoon
  • Dag 2: Follow-up met een e-mailbericht
  • Dag 5: Versturen van een case study
  • Dag 9: Uitnodigen voor een webinar
  • Dag 14: Korte opsomming van voordelen versturen 
  • Dag 20: Whitepaper versturen
  • Dag 28: Een kort 'touching base' e-mailtje versturen 
  • Dag 35: Webinar
  • Dag 38: Telefoongesprek
  • Dag 44: Telefoongesprek
  • Dag 50: Implementatie handleiding versturen
  • Dag 55: Bespreken van het contract
  • Dag 60: Rondmaken van de deal

Het opzetten en uitvoeren van een dergelijke campagne lijkt een bewerkelijke klus, maar met behulp van goede marketing automation software moet het mogelijk zijn het grootste deel van deze campagne automatisch uit te laten voeren.

Daarnaast zou je de volgende onderdelen kunnen 'inbouwen' in je lead nurturing campagne:

  • de lead versneld door de pijplijn leiden wanneer uit web-gedragingen blijkt dat hij/zij klaar is voor de aankoop;
  • stoppen met de campagne wanneer de verkoopafdeling al in gesprek is met de lead;
  • de lead 'recyclen' voor toekomstige campagnes wanneer blijkt dat deze nu nog niet klaar is voor de aankoop.

Dit is slechts één voorbeeld van het oneindig aantal mogelijkheden die je als B2B-marketeer tot je beschikking staan met lead nurturing en marketing automation.