5 tekenen dat je marketingstrategie stuk is

Marketing is door de jaren heen enorm veranderd. Waar de marketingstrategie ooit is ontstaan om de vraag naar producten te stimuleren, is vandaag de dag de consument de meest belangrijke factor. Doordat de consument zelf bepaalt waar hij of zij aandacht aan schenkt worden commerciële boodschappen steeds vaker genegeerd. Het gevolg hiervan is dat het effect van traditionele marketingtools, waaronder tv-reclames, direct mail en krantenadvertenties, afneemt. Het is daarom aan managers en marketeers om hun marketingstrategie aan te passen aan deze verschuivingen. Mocht je als bedrijf die weg nog niet zijn ingeslagen zijn en jezelf afvragen of je marketingstrategie nog wel van deze tijd is, lees dan dit blog. Vet Digital geeft je hieronder vijf tekenen waaraan je kunt zien dat jouw marketingstrategie toe is aan vernieuwing.

1. De klant luistert niet meer

Consumenten krijgen anno 2017 gemiddeld 3.000 commerciële boodschappen per dag te zien. Het is dan ook niet vreemd dat deze boodschappen inmiddels massaal genegeerd worden door consumenten. Want zou je alles willen volgen en bekijken, dan zou dat een fulltime baan zijn. Consumenten krijgen daarnaast ook steeds meer tools in handen om deze commerciële boodschappen te kunnen negeren. Zo spoelt 86% van de consumenten wel eens tv-reclames door, wordt 44% van alle direct mail niet geopend en is de printoplage van Nederlandse kranten inmiddels met 40% afgenomen omdat men online leest. De klant filtert boodschappen uit en neemt alleen de voor hem relevante boodschappen tot zich. Als marketeer bij een bedrijf dien je hierop in te spelen. Dat doe je allereerst door een goed beeld te krijgen van je doorsnee klant door middel van het opstellen van een 'buyer persona'. Buyer persona's zijn stereotypen binnen een groep mensen die binnen je doelgroep(en) vallen. Een buyer persona breng je in kaart door te kijken naar demografie, kernwaarden, doelen en uitdagingen. Door een goed beeld te vormen van je buyer persona's, kun je er een gerichte marketingbenadering aan koppelen.

2. Je investeert meer geld in de huidige marketingtools om hetzelfde resultaat te behouden

Omdat het effect van traditionele marketingtools afneemt, is er een steeds groter budget nodig om hetzelfde resultaat te behalen wanneer je blijft investeren in traditionele marketingtools. Dit betekent dus ook dat de ROI van je (traditionele) marketingeuro steeds meer afneemt. En dat is zonde, want met dezelfde investering is het zeker mogelijk om meer resultaat te behalen. Dat kan namelijk door het te investeren in relevante, online, marketingtools die passen bij jouw (potentiële) klanten. Op die manier bieden de tools meer waarde aan je doelgroep, waardoor de consument je boodschap sneller als relevant zal beschouwen.

3. Je bent overal aanwezig, maar zonder resultaat

Je maakt gebruik van alle denkbare marketingtools, maar je ziet weinig effect. Dit kan komen doordat jouw doelgroep helemaal geen gebruik maakt van al die tools. Het is belangrijk om te weten welke marketingtools jouw buyer persona's gebruiken en hoe je dit kunt toepassen voor de buyer journey die jouw persona aflegt. De buyer journey bestaat uit drie fasen: awareness, consideration, decision. In elke fase is een klant op zoek naar andere informatie met een ander doel. Door te weten wat je klant nodig heeft in welke fase, kun je een pad voor je (potentiële) klanten creëren dat zij kunnen doorlopen terwijl men ondertussen steeds in aanraking komt met jouw merk of bedrijf. Het uiteindelijke doel daarvan is dat men klant wordt bij jouw bedrijf of juist een herhaalaankoop doet.

4. Je wordt verrast door concurrentie vanuit diverse branches en weet niet hoe je hiermee om moet gaan

Het komt steeds vaker voor dat bedrijven in meerdere branches actief zijn. Zo gaan nagelstudio’s ook kleding verkopen en kapsalons voegen een slijterij toe. Concurrentie kan dus vanuit alle hoeken komen. Maar dit hoeft niet alleen voor gevaar te zorgen. Met deze toetreders komen er ook kansen. Zo kunnen er mogelijkheden voor nieuwe samenwerkingen ontstaan. Breng dus voor jouw markt in kaart welke eventuele partnerships je kunt ontdekken. Op die manier bied je meer waarde voor je klant en zul je ook weer klanten uit andere branches naar je toe kunnen trekken.

5. Je wisselt van marketingstrategie wanneer je na een paar maanden nog altijd geen resultaten ziet

Wanneer bedrijven en managers niet snel genoeg resultaten zien, dan veranderen ze de marketingstrategie. Hiermee hopen zij een betere strategie op te stellen waarmee er op korte termijn wél resultaten behaald worden. En dat is jammer, want een marketingstrategie is een kwestie van de lange adem. Vluchtige marketing bestaat niet meer. Het is juist zaak dat er wordt gebouwd aan een structureel verhaal rondom je merk of bedrijf. Zorg er daarom voor dat je daar bent waar jouw klant ook is. Op die manier komt de klant meerdere malen met je in aanraking en dat zal op langere termijn in je voordeel gaan werken.

Herken jij één of meerdere van de vijf bovengenoemde punten? Dan is het tijd voor vernieuwing van je marketingstrategie. Daarbij is het dus vooral belangrijk dat je de klant centraal stelt binnen je marketingstrategie. Wanneer je jouw klant goed kent en een duidelijk beeld hebt van zijn wensen en behoeften kun je hem steeds beter bedienen. Wees als marketeer of manager dus flexibel en ben alert op veranderingen binnen de markt. Mocht je hulp nodig hebben bij het vernieuwen van je marketingstrategie, plan een call met Vet Digital.