Content campagne opzetten: denk aan deze 8 bouwstenen

Bouwstenen

content_campagneJe hebt nog wat marketingbudget staan, daarom lijkt het je een goed moment om nog een campagne op te zetten. Je roept je afdeling bij elkaar en stemt met je salesteam af welke service offering je onder de aandacht wilt gaan brengen in de najaarscampagne. Daarbij besluiten jullie dat je gebruik wilt gaan maken van content marketing. Hierna ga je aan de slag met het (laten) schrijven van een "central content offer" zoals een eBook of een whitepaper.

Zodra deze goedgekeurd is kun je starten met het inrichten van de content campagne. 

In dit artikel geef ik 8 bouwstenen, die je daarvoor kunt gebruiken.

Het Centrale Content Offer

De belangrijkste bouwsteen in een content campagne is uiteraard het centrale content offer dat je wilt aanbieden: de whitepaper, e-book, infographic, video of welke andere vorm van content je het meest geschikt lijkt om je ideale klant te triggeren.

Keywords

Inventariseer welke keywords (zoektermen) je ideale klant zou kunnen gebruiken om te zoeken naar het onderwerp van je content campagne. Een handige tool hiervoor is het Hulpprogramma voor zoekwoorden in Google AdWords. Maak vervolgens een lijst en sorteer je gevonden keywords op relevantie.

Landingpagina's

Om daadwerkelijk leads te kunnen genereren met je content offer is het van belang dat je één of meer landingpagina's gaat inrichten, waarop je omschrijft wat het content offer inhoudt. Beschrijf bijvoorbeeld hoeveel pagina's een whitepaper bevat en geef een opsomming van de onderwerpen die aan bod komen.

Calls to Action

Om bezoekers op andere delen van de website opmerkzaam te kunnen maken, is het wenselijk dat je een of meer call-to-action buttons maakt. Deze kun je plaatsen op delen van je website die worden bezocht door je ideale klant en die te maken hebben met de gepromote service-offering. Denk hierbij aan projectpagina's, productpagina's, gerelateerde blogartikelen en vergeet ook zeker de homepage van je website niet!

Workflows

Bedenk voorafgaand aan je content campagne welke aanvullende informatie je wilt geven aan de potentiële klanten die je content offer downloaden. Een veelgebruikt raamwerk hiervoor is: Education, Evidence, Expertise.

In de Education-fase geef je aanvullende, diepergaande informatie over het onderwerp dat je hebt besproken in je content-offer.

In de Evidence-fase draag je onafhankelijk bewijs aan - bijvoorbeeld een onderzoeksrapport - waaruit blijkt dat de voorgedragen oplossing door onafhankelijke experts wordt gevalideerd.

In de Expertise fase laat je zien dat je onderneming in staat is gebleken de oplossing succesvol uit te voeren met behulp van een case study en/of een klant testimonial.

Sluit je workflow af met een "tablesetter" otewel een low-risk-offer": een aanbod waarmee je potentiële nieuwe klant op een laagdrempelige manier kennis kan maken met je onderneming en dienstverlening.

E-mailberichten

Zodra je je workflows hebt ingericht kun je aan de slag met het opstellen van de bijbehorende e-mailberichten. Zorg ervoor dat deze eenduidig zijn qua opmaak en opbouw zodat de ontvanger begrijpt dat de berichten te maken hebben met het centrale content offer. 

Daarnaast is het ook zinvol om bestaande contacten waarvoor het aanbod interessant kan zijn te benaderen voor je nieuwe content offer. Stel voor deze doelgroep een aparte e-mail op waarin je je centrale content offer centraal stelt.

Blogartikelen

Ga brainstormen over onderwerpen die te maken hebben met je nieuwe content offer. Verzin voorlopige blogtitels en denk er alvast over na voor welke keywords uit je keywordlijst je je blogartikelen kunt optimaliseren.

Social Media Berichten

Stel een lijst met social media berichten samen waarin je je centrale content offer onder de aandacht brengt. Zorg ervoor dat je de berichten relevant maakt voor het kanaal waarin je ze gaat plaatsen. Pas er ook voor op dat je niet alleen maar post over je centrale content offer. 

Pay-per-click (ppc) advertenties

Ga met je team na via welke typen ppc je je centrale content offer onder de aandacht kunt brengen: wil je banners gebruiken, zoekmachine advertenties of social media advertenties? Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat de advertentie-uiting relevant en aantrekkelijk is en gericht op de juiste doelgroep. Om te kunnen meten welk kanaal het meeste rendement oplevert is het aan te raden om voor iedere uiting een tracking URL aan te maken.

Ik hoop dat je met de hierboven genoemde 8 bouwstenen aan de slag kunt. Meer weten over het creëren van content?

Download whitepaper