Conversational marketing: 3 manieren om in gesprek te gaan met leads

3 manieren om leads te verkrijgen

Conversational marketingWe zijn met z’n allen grootverbruikers van messaging apps. Privé gebruiken we WhatsApp en Facebook Messenger, zakelijk communiceren we via Slack of Skype for Business chat. De korte, snelle berichtjes zijn gemakkelijk en real-time, waardoor het bijna voelt als een echt gesprek. Logisch dat we steeds minder bellen en mailen. Maar in B2B marketing en sales hebben  juist deze twee communicatiekanalen nog steeds de overhand. Is het niet veel logischer om met leads in contact te komen op de manier die voor hen prettig en vanzelfsprekend is? We moeten onze marketing- en salesmethodes aanpassen op de manier waarop mensen graag aankopen doen, namelijk in een persoonlijk gesprek! Conversational marketing is een nieuwe marketingmethode die volledig steunt op chatbots en live chat. In dit blog laat ik zien op welke manieren je een conversational platform gebruikt binnen je marketingactiviteiten om in gesprek te komen met je ideale klant.

1. Conversational landingspagina: chatbot in plaats van formulier

We kennen allemaal de klassieke landingspagina met formulier. Een bezoeker downloadt een e-book, krijgt een follow-up mailtje en in de daarop volgende weken lead nurturing content om hem warm te maken voor sales. Al die tijd is er geen persoonlijk contact tussen jouw organisatie en de lead. Sterker nog, leads moeten eerst een heel traject doorlopen voordat jij als verkopende partij besluit om contact met hen op te nemen.

Drift old skool marketing

Met conversational marketing geef je websitebezoekers die dat willen, meteen de kans om met jou in gesprek te gaan. In plaats van een formulier gebruik je een chatbot om bezoekers het content offer of de demo aan te bieden. Eenmaal in gesprek kun je aanvullende vragen stellen om de lead te kwalificeren of misschien heeft hij zelf al wel hele concrete vragen voor het salesteam. Zo laat je de keuze aan de lead zelf om de volgende stap in het aankoopproces te zetten. Wil hij alleen het e-book lezen, prima. Maar wil hij al hele concrete informatie over jouw product of dienst, dan heb je je verkoopproces zomaar ineens met een flink aantal stappen weten te verkorten.

Als je kiest voor een conversational landingspagina dan kun je kiezen uit twee verschillende opzetten:

  1. Een traditionele landingspagina met chatbot waarbij een klik op de CTA button een chatbot triggert. De bezoeker geeft zijn e-mailadres door aan de bot en ontvangt het content offer vervolgens per mail. Bekijk hier een voorbeeld.
  2. Een volledige conversational landingspagina waarop de chat centraal staat. Geen beschrijvende teksten of afbeeldingen, alles draait om het gesprek. Bekijk hier een voorbeeld.

2. Conversational content: interactie tijdens het lezen

Oké, je hebt je content afgeleverd via een chatbericht, maar het gesprek hoeft daar niet te eindigen. Ga eens na: wanneer zijn leads het meest betrokken bij jouw organisatie en wanneer hebben ze de meeste vragen? Juist, als ze jouw content aan het lezen zijn! Hoe slim is het dan om hen de mogelijkheid te geven om tijdens het lezen met jou in contact te komen? Conversational content maakt dit mogelijk. Geen statische pdf’jes meer, maar interactieve content met chatbots. Bekijk hier een voorbeeld.

Drift conversational content

Tijd dus om de pdf in je follow-up mail te vervangen door een conversational content link. En er zijn meer manieren om conversational content in te zetten:

  1. ABM targeted accounts uit advertising converteren. Laat ABM target accounts die op je ads klikken landen op een conversational content pagina. Cases laten zien dat 25% van de lezers converteert naar een gesprek.
  2. Geef ABM targets een VIP-behandeling op je blog. Jouw ideale klant is misschien nog niet klaar voor een verkoopgesprek, maar is wellicht wel een fervent bezoeker van je blog. Geef deze accounts een VIP-behandeling door ze via een chat bot een relevant, long form content offer aan te bieden. Met de bot op de content pagina kun je het gesprek voortzetten om er achter te komen waar hun pijnpunten en uitdagingen liggen. Wellicht hebben ze interesse in een meeting of chat met sales, een abonnement op je blog of een top-of-funnel content offer.
  3. Nurture interessante leads. Lead nurturing is bedoeld om de betrokkenheid van interessante leads te versterken. Maar een klassieke nurturing campagne draait alleen om het pushen van content naar die leads. Deel dus in plaats van een landingspagina of pdf een conversational content link om in gesprek te komen met interessante leads.

Conversational e-mail: close the loop

Marketeers en verkopers zijn grote liefhebbers van e-mail. Dat enthousiasme leidt vaak tot overvolle mailboxen en geïrriteerde leads. Moeten we dan helemaal stoppen met e-mailen? Nee. Maar we moeten wel toe naar een meer persoonlijke, relevante en behulpzame aanpak. Met conversational e-mail breng je leads in contact met je sales team en help je ze daadwerkelijk met hun aankoopproces.

Er zijn verschillende manieren om via e-mail in gesprek te komen met je leads:

  1. Voeg een link toe naar je website en verwelkom de lead met een persoonlijk bericht. Een slimme chatbot herkent de lead en verwelkomt hem met een gepersonaliseerd bericht uit naam van de verkoper in kwestie.
  2. Voeg een meeting link toe aan je e-mails. Sync de pagina met de agenda van de verkoper en leads kunnen zelf een meeting inplannen.

Start the conversation!

Je ziet het, er zijn tal van manieren om je marketing persoonlijker te maken en in gesprek te gaan met bezoekers en leads. Alles wat je nodig hebt, is een slimme strategie, een gebruiksvriendelijke conversational marketing tool en een goed script voor de gesprekken. Benieuwd naar de mogelijkheden? We vertellen je graag meer over het conversational marketing platform Drift in een -hoe kan het ook anders- chatgesprek!