Creëer in 3 stappen een Buyer Persona

Creëer in 3 stappen een Buyer Persona

Richt jij je wel op de juiste mensen? Als je al Buyer Persona’s creëert en deze in je campagnes inzet, zou je het antwoord op deze vraag moeten weten. In deze blog bespreek ik wat een Buyer Persona nu eigenlijk is en welke stappen je moet nemen om een goed Buyer Persona profiel samen te stellen.

Wat is een Buyer Persona?

Een Buyer Persona is zo’n beetje hetzelfde als een persoon vanuit je doelgroep. Stel je bent een marketing manager van een hotel, dan heb je ongeveer vier verschillende Buyer Persona’s: de zakelijke reiziger, de evenementen planner, de vakantie vierende familie en het verloofde stel dat hun trouwreceptie plant. In je marketing campagnes zal je telkens je boodschap moeten aanpassen aan de behoeftes van deze verschillende Buyer Persona’s. Maar hoe doe je dat?

1. Interview je Buyer Persona

Als je eenmaal weet wie je Buyer Persona is, moet je deze mensen gaan interviewen. Denk eraan dat je niet je bestaande klanten gaat interviewen. Neem 20 tot 30 mensen die voldoen aan de beschrijving van jouw Buyer Persona en stel ze open vragen. Deze vragen hoeven niet te gaan over het product dat je verkoopt of de dienst die je levert. Zoom eerst in op demografische gegevens zoals leeftijd, woonplaats en gezinssituatie. Dit is een mooi startpunt omdat deze gegevens vaak eenvoudig te verkrijgen zijn en al een duidelijk beeld schetsen van wie je Buyer Persona is. Vraag vervolgens welke problemen ze ondervinden.

2. Maak een profiel van je Buyer PersonaBuyer-persona

Gebruik alle informatie je je hebt verzameld tijdens je interviews om een compleet profiel van elke persona samen te stellen. Geef vervolgens elke persona een naam en een gezicht. Laten we weer even terug gaan naar ons voorbeeld. Als je in het hotelmanagement zit, dan is een van je persona’s wellicht ‘Trouwende Trudy’, gericht op dames die hun trouwreceptie aan het plannen zijn en ‘Reiziger Ron’ voor zakelijke reizigers. Het centraal stellen van je Buyer Persona is vaak zo belangrijk dat sommige bedrijven de foto’s van hun persona’s zelfs prominent in hun kantoor en vergaderzalen hebben hangen.

3. Creëer content voor je Buyer Persona

Om deze persona’s op de juiste manier te benaderen, moet je content creëren die deze persona’s aanspreekt. Voor het pasgetrouwde stelletje is dat bijvoorbeeld een blog over trouwringen. Iedere Buyer Persona’s heeft specifieke wensen en behoeftes en is op zoek naar specifieke informatie. Voordat je een marketing campagne start, moet je jezelf dus afvragen, ‘Wat zou ‘Trouwende Trudy’ hiervan vinden?’of ‘Zou deze content ‘Trouwende Trudy’ kunnen helpen?’

Buyer Persona’s helpen je om je marketing tastbaarder te maken. Je marketing komt hiermee meer tot leven. En dat is vele malen beter dan alleen maar te praten over producten en diensten.