De 5 valkuilen: jouw huidige marketing automation tool overzetten naar HubSpot

Op naar een nieuwe marketing automation tool: HubSpot! Veel bedrijven denken dat zodra ze overstappen naar een tool alle problemen zijn opgelost. Echter, er zijn 5 grote valkuilen waardoor jouw start met HubSpot niet zo succesvol verloopt als gewenst. In deze blog lees je wat deze valkuilen zijn en hoe jij ze vermijdt bij jouw HubSpot implementatie.

 

Valkuil 1: Het team staat niet achter de keuze

Op het moment dat je overstapt van je huidige software naar HubSpot, kan het zijn dat er wat reuring ontstaat binnen een team. Wellicht ziet niet iedereen binnen het team de voordelen van HubSpot of zijn ze net gewend aan de huidige software. Dit kan ervoor zorgen dat er met een gestrekt been ingegaan wordt en het team niet het maximale uit HubSpot wil halen.

Om een succes te maken van HubSpot, moeten jij en je team er volledig voor gaan. Daarom is het belangrijk dat iedereen betrokken wordt bij de keuze voor nieuwe software. Door te overleggen vóórdat de keuze is gemaakt, weet iedereen de voor- en nadelen van de overstap. Ook weet degene die de eindbeslissing maakt wat het team daadwerkelijk nodig heeft. Door iedereen mee te nemen in het beslissingstraject, is er ook meer enthousiasme om aan de slag te gaan met HubSpot.

Valkuil 2: De basis ontbreekt

Je was nog liever gisteren dan vandaag gestart met HubSpot en wilt natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag, want jouw organisatie heeft meer leads en omzet nodig. Echter, snel starten is vaak niet de juiste beslissing. Wanneer je snel start, mist er vaak nog een goede basis. Die heb je wel echt nodig hebt om van HubSpot een succes te maken!

Hoe zorg je nou voor een goede basis? Het is belangrijk om processen goed uit te denken (zowel marketing- als salesprocessen) en een strategie te bepalen. Vanaf het moment dat je basis staat, kun je verdere stappen ondernemen en ga je meer bereiken.

Valkuil 3: Geen alignment tussen marketing en sales

Wil je meer sales genereren? Dan is marketing en sales alignment essentieel! Binnen veel organisaties is een goede aansluiting tussen marketing en sales een moeizaam proces. Beide teams werken op hun eigen eilandje aan hun doelstellingen, maar om als organisatie effectiever te werken en sneller te groeien, is goede samenwerking van belang.

De eerste stap is makkelijk te zetten: plan (regelmatig) een overleg in met elkaar. Zorg dat je op de hoogte bent - en blijft - van de activiteiten van beide teams. Daarnaast zorg je er hierbij ook voor dat je op één lijn ligt. Wat is het profiel van je Ideal Customer? Wanneer is iemand sales-ready? Wat zijn de gezamenlijke doelstellingen? Hoe zien onze processen eruit? Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.

Lees hier meer over wat marketing en sales alignment is

Valkuil 4: De kwaliteit van je data is slecht 

Waarschijnlijk heb je een CRM-systeem waar al een hoop data is opgeslagen. Wanneer je overstapt naar HubSpot, wil je deze data natuurlijk meenemen. Door eerst de tijd te nemen om deze data op te schonen, kun je met een schone lei beginnen.

Check bijvoorbeeld dat er geen dubbele data in één kolom staat, zoals voor- en achternaam onder het kopje voornaam. Zorg ervoor dat ieder contact een subscription type toegewezen heeft gekregen. Het is zeer waarschijnlijk dat je support nodig hebt op het moment dat je alle data migreert naar HubSpot. Hierdoor weet je zeker dat je data op de juiste wijze wordt overgezet.

Lees hier hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw data op de juiste wijze geïmporteerd wordt in HubSpot

Valkuil 5: Geen inzicht in je ROI

Wanneer het misgaat op voorgaande punten, wordt er vaak gedacht dat de tool zijn werk niet goed doet. Echter is het meestal echt een gebrek aan voorbereiding. Wij zeggen dan ook altijd “de tool is nooit het doel”, oftewel je hebt de tool nodig, maar je moet er zelf werk insteken om het een succes te maken.

Door je marketing te automatiseren, verminder je kosten en verhoog je de omzet. Maar het is wel belangrijk om continu inzicht te creëren in je return on investment. Hierdoor vind je de pijnpunten binnen jouw marketing- en salesprocessen. Pijnpunten kunnen bijvoorbeeld zijn: krijgt sales genoeg leads binnen vanuit marketing? Is je salesproces te lang? Lopen er genoeg deals? Door je ROI nauwlettend in de gaten te houden, los je sneller deze pijnpunten op en behaal je betere resultaten!

Kwalificeer je leads beter en efficiënter met Marketing Automation

Ben je klaar voor marketing automation? Download de whitepaper.