De Trends in Content – weet jij ze al?

Trends in content

trends_in_contentAfgelopen woensdag organiseerden we de vierde editie van de HubSpot User Group (HUG). Dit evenement hebben wij opgericht om online en offline kennis te delen. En om ervaringen uit te wisselen over HubSpot en moderne marketing.

Deze editie stonden trends in content centraal. Rob Vullings (@RubVullings) van Tekstschijvers deelde drie interessante trends die voor iedere MKB-ondernemer en marketeer interessant zijn. In dit blog zet ik deze trends voor je op een rijtje en sluit ik af met twee content tips.

Content trends

Trend 1: Iedereen communiceert en reageert

Voor het tijdperk van Google was er online niet veel content beschikbaar. Als je informatie zocht, was de keuze niet reuze. Dat is nu wel anders. We leven in een ware explosie: elke dag verschijnen er ontelbaar veel blogs op het web. En dan hebben we het nog niet eens over alle nieuwe kanalen en middelen. We hebben de content nu voor het uitzoeken, we bepalen zelf wat we willen weten en waar we de informatie vandaan halen.

We zoeken niet alleen informatie, maar we publiceren, delen en reageren ook zelf. Dit kun je als organisatie niet tegenhouden.

Trend 2: We zijn de trucs voorbij

Iemand om de tuin leiden, zit er in 2015 niet meer in: we herkennen authenticiteit. Simpele marketingtrucs of felle commerciële boodschappen pakken ons niet meer. We kijken er doorheen. Ook gladde praatjes werken niet meer. De trucs zijn voorbij…

Het is tijd voor echte, eerlijke en relevante content.

En daar hecht ook ’s werelds grootste zoekmachine veel waarde aan: Google. Zo vertelde Rob tijdens de presentatie: “Google selecteert in de eerste plaats op relevante content. Logisch: Google wil zoveel mogelijk ‘klanten’ verzamelen en hen de beste informatie bieden. De zoekmachine weet inmiddels waar een tekst over gaat. Je kunt hem niet meer voor de gek houden.”

Trend 3: We willen geraakt worden met hoofd en hart

We willen niet alleen rationele argumenten, ons gevoel speelt ook een steeds grotere rol. Verstand en gevoel moeten dus beiden geraakt worden.

Storytelling is de trend.

Content tips

Graag sluit ik dit blog af met twee content tips.

Eén van de tips van Rob voor een goed blog:

Een goed blog gaat niet over jezelf.

Veel organisaties schrijven blogs over zichzelf. Maar is dat ook interessant voor de lezer (lees: potentiële klant)? Nee. Een goede blog gaat niet over jezelf. En ik ben het helemaal eens met Rob. Regelmatig kom ik blogartikelen tegen met titels als “Wij versterken ons team met X” of “Wij introduceren met veel trots ons nieuwe product X”. Dit is niet de content waar je potentiële klant al lange tijd naar zoekt of waarmee je hem of haar raakt. Schrijf liever over een zakelijke uitdaging die je potentiële klant bezighoudt.

Eén van de tips van Rob voor een goede white paper:

Een goede white paper heeft een heldere structuur.

Hoe langer een tekst, des te belangrijker is een goede structuur. Gebruik regelmatig witregels, signaalwoorden en opsommingen om het overzichtelijk en behapbaar voor de lezer te maken.

Op de hoogte blijven van HUG Amsterdam? Volg dan ook onze LinkedIn groep.