Deze iOS 15 update van Apple heeft invloed op jouw e-mailmarketing

Apple heeft een nieuwe iOS update, namelijk iOS 15. Met deze nieuwe update verscherpt Apple de privacy instellingen, wat invloed heeft op de metingen van e-mails. In deze blog update lees je meer over wat de veranderingen van Apple zijn en welke invloed ze hebben op jouw e-mailmarketing.

De nieuwe functies van Apple

De nieuwe instellingen zorgen ervoor dat de open- en klikratio van jouw e-mailmarketing mogelijk worden verlaagd. Er zijn drie belangrijke nieuwe functies, welke wij hieronder toelichten.

1. E-mail privacybescherming (gratis toepassing)

De update geeft gebruikers de mogelijkheid om gratis hun IP-adressen te verbergen én om derden te blokkeren. Indien derden worden geblokkeerd, hebben zij niet meer de mogelijkheid om bijvoorbeeld het openen van een e-mail of IP-gegevens bij te houden. Dit kan ervoor zorgen dat zowel de open ratio als de klik ratio van jouw e-mailmarketing lijkt te dalen.

2. VPN Private Relay (iCloud+ abonnement)

Binnen het iCloud+ abonnement is het mogelijk voor gebruikers om de VPN Private Relay aan te zetten. Met deze functie wordt er voorkomen dat websites Safari-gebruikers volgen én hebben de gebruikers inzicht in welke data er naar welke website wordt gestuurd.

3. Verbergen van e-mailadressen (iCloud+ abonnement)

Daarnaast is het binnen het iCloud+ abonnement mogelijk om persoonlijke e-mailadressen te verbergen. In dat geval wordt er een ander e-mailadres gebruikt, een nep e-mailadres.

Het nep e-mailadres wordt willekeurig gegenereerd wanneer de gebruiker drukt op ‘Hide my email’. Hierbij kan de gebruiker een notitie toevoegen, zodat hij of zij gemakkelijk kan terugvinden waar het mailadres voor is gebruikt.

Promotie e-mails worden via het nep e-mailadres naar de persoonlijke e-mailadres gestuurd. Als bedrijf kun je het persoonlijke e-mailadres niet herleiden, maar je mails komen wel aan.

Waar moet je extra opletten?

Door de nieuwe privacy instellingen zijn er een aantal standaard meetpunten van e-mailmarketing die kunnen dalen en dus kunnen tegenvallen. Drie punten waar je een daling in kunt zien als aanleiding van de nieuwe update zijn:

  1. Open ratio en de klik frequenties
    Doordat gebruikers het bijhouden van de mailings kunnen blokkeren, kan het zo zijn dat de open ratio en klik frequentie van je e-mailmarketing dalen.
  2. Website verkeer
    De update zorgt ervoor dat niet al het websiteverkeer dat via de mailings komt wordt bijgehouden.
  3. Clickmaps
    De clickmaps, waar je kunt zien waar mensen het meest of het minst hebben geklikt, is minder betrouwbaar dan voorheen.

Natuurlijk zijn de resultaten vanaf nu wat minder betrouwbaar, maar doordat niet iedereen gebruik maakt van Apple of Apple Mail is het niet zo dat je vanaf nu niks meer kunt meten. Ongeveer 35%(wereldwijde marktaandeel van Apple) van de gebruikers heeft te maken met deze update en nieuwe mogelijkheden, van de overige 65% blijven de instellingen hetzelfde.

Blijf je open ratio in de gaten houden, kijk naar de dalingen, hou zicht op de nieuwe gemiddelden én pas op met het vergelijken van resultaten met vorig jaar. Door op deze punten te letten zorg je dat je meer inzicht houdt op wat de update voor jou voor een gevolgen heeft.

Wil jij weten hoe je jouw leads beter en efficiënter kwalificeert met geautomatiseerde marketing mails? Download de whitepaper!