Een formulier ontwerpen: 9 tips om conversies en user experience te stimuleren

Tegenwoordig zijn gebruikers steeds afhankelijker geworden van een eenvoudig formulierontwerp. Het ontwerp van uw formulier heeft verrassend veel kracht in het conversieproces. Een goed ontworpen formulier laat gebruikers al vroeg zien dat jouw bedrijf behulpzaam, technisch onderlegd en gemakkelijk om mee te werken is. Een slecht ontworpen formulier zou echter kunnen leiden tot het verlaten van de pagina, een gefrustreerde gebruiker en een grote afname van de verkoop. Expedia kwam erachter dat ze $12 miljoen per jaar aan winst verloren door één veld van een formulier.

Een formulier is een cruciale stap voor het converteren van websitebezoekers naar klanten. Dit proces wil je gebruiksvriendelijk, indrukwekkend en gestroomlijnd maken. Door middel van negen best practices van formulierontwerp proberen we jou te helpen bij het behalen van meer conversies en bij het ontwikkel van een extreem gebruiksvriendelijke gebruikerservaring.

1. Minder is meer

We hebben het allemaal wel ooit meegemaakt - je bent helemaal klaar om af te rekenen en dan zie je de vereiste formuliervelden en denk je: "Ik heb hier geen tijd voor. Misschien kom ik morgen terug.”

Als een formulier vooraf teveel informatie vraagt dan loop je het risico dat je een hoop conversies misloopt. Vaak heb je in eerste instantie niet eens veel meer nodig dan enkel naam en e-mail. Als je denkt dat één formuliervraag niet zo belangrijk is dan heb je het mis.

Als je twijfelt over welke formuliervelden je moet behouden en welke je moet verwijderen dan zijn slimme formulieren een interessante optie. Slimme formulieren helpen ervoor te zorgen dat je nooit tweemaal dezelfde vraag hoeft te stellen. Je kunt ook A/B-testen met verschillende formuliervelden om te kijken welk formulier het vaakst ingevuld wordt. 

2. Gebruik één kolom en niet twee

Als je tussen één of twee kolommen voor je formuliervelden moet kiezen dan kies je er een. Uit onderzoek van het CXL Institute is namelijk gebleken dat deelnemers een enkelkolomsvorm gemiddeld 15,4 seconden sneller konden voltooien dan een formulier met meerdere kolommen. Voor de gebruikers die het scherm verlaten als een formulier te lang duurt is deze extra tijd te kostbaar om te laten liggen.

3. Formulieren moeten van makkelijk naar moeilijk opgebouwd worden

Er bestaat namelijk een psychologie die veronderstelt dat als iemand instemt met een klein verzoek, zij uiteindelijk ook instemmen met het grotere. En zoals je misschien wel weet is er veel overlap tussen psychologie en marketing.

Gebruik dit principe bij jouw formulieren door de eenvoudige vragen van het formulierveld (naam, e-mailadres) in te vullen vóór de moeilijkste vragen (factuurgegevens). Terwijl jouw gebruikers het formulier invullen, zo zullen ze minder snel de pagina verlaten.

Als het eerste formulierveld een probleem voor hen is (bijv. wanneer zij de creditcard niet bij de hand hebben) dan zullen ze de pagina eerder verlaten dan wanneer ze al geïnvesteerd hebben om de ene helft van het formulier in te vullen.

4. Gebruik veldvalidatie

Uiteindelijk wil je dat jouw veld de gebruiker helpt. Zoals gemeld door Baymard Institute had in 2012 slechts 13% van de webshops live veldvalidatie. In 2016 steeg dit aantal tot 60%. Je wilt natuurlijk niet achterlopen op je concurrentie. Waardoor het nog belangrijker is om veldvalidatie op te nemen in het formulier.

Veldvalidatie is een proces waarbij de informatie van de gebruiker live wordt gecontroleerd tijdens het invullen van het formulier. Wanneer je bijvoorbeeld plotseling een onjuist creditcardnummer invoert, verschijnt er rode tekst onder het formulierveld. Dit ingevulde veld dien je eerst te verbeteren voordat je op “Doorgaan” klikt, anders krijg je een foutmelding.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het betaalformulier van Wayfair - wanneer ik een verkeerd creditcardnummer opneem wordt mij dit onmiddellijk verteld. Dit bespaart me de moeite om alle volgende velden opnieuw in te vullen nadat ik op "Doorgaan" heb geklikt.

5. Lijn de tekst links uit boven de formuliervelden

Onderzoekers van de Universiteit van Basel vonden uit dat het uitlijnen van de tekst aan de linkerkant boven ieder formulierveld de voltooiingssnelheid verbeterd. Dit komt doordat de gebruiker door deze uitlijning minder tijd nodig heeft om de pagina te scannen. 

6. Geef je formulier een titel om kijkers te motiveren

Woordkeuze speelt een belangrijke rol bij het invullen van het formulier. Welk formulier zou jij eerder invullen?: "Ontvang direct een gratis gids" of "Meld je aan"?

Uiteindelijk wil je het formulier een titel geven met specifieke informatie over wat de gebruiker na voltooiing zal ontvangen. Je kunt jezelf onderscheiden met een aansprekende titel, aangezien vrijwel elk ander online formulier termen als "aanmelden" of "nu kopen" hanteert.

Als gevolg van een herformulering van de titel van het aanmeldingsformulier verhoogde BettingExpert hun inschrijvingsconversies met 31,54%. Wanneer een titel alles is wat nodig is om ruim 30% meer aanmeldingen te ontvangen, waarom zou je het dan niet gewoon doen?

7. Vraag niet om een verplicht telefoonnummer of geef aan dat het veld optioneel is

Behalve als een telefoonnummer echt van cruciaal belang is voor jouw bedrijf. ClickTale voerde een test uit en ontdekte dat ze 39% van de gebruikersaanmeldingen verloren toen ze om een telefoonnummer vroegen.

Om de fall-out te bestrijden, heeft ClickTale op het formulier aangegeven dat een telefoonnummer optioneel was. Dat ene woord, "optioneel", verdubbelde bijna hun conversiepercentages en verminderde dat verlies van 39% tot vier procent.

Hoewel het misschien onschuldig lijkt, daar wordt het geven van een telefoonnummer als soort van spam ervaren. Je wilt de gebruikers geen enkele indruk geven dat je een bedrieglijk bedrijf bent. In plaats daarvan kun je beter vragen om een e-mailadres en via die weg contact met hen opnemen (mits toestemming). De potentiële klant heeft notabene de contactgegevens van het bedrijf, dus hij of zij kan ook altijd bellen.  

8. Zorg ervoor dat de browser automatisch kan worden ingevuld

Ik heb mijn gegevens de laatste maanden niet ingevuld, omdat Chrome het voor mij invult. Het invullen van een formulier is eenvoudiger dan ooit, nu browsers zoals Google Chrome en Firefox over automatische aanvulopties beschikken.

Een browser kan alleen automatisch invullen als je gemakkelijk te onderscheiden contextuele aanwijzingen gebruikt zoals 'Woonplaats' of 'Naam'. Het is het beste om elk formulierveld een titel te geven met een term die een browser herkent. Hierdoor wordt het invoerproces voor de gebruikers versneld.

9. Behandel de zorgen van je gebruikers in het formulierontwerp

Het is gemakkelijk te raden welke velden ervoor zorgen dat potentiële klanten het formulier niet invullen. Vaak vormt het invoeren van creditcardgegevens een drempel of zijn mensen zijn bang dat ze niet tijdelijk kunnen opzeggen.

FreshBooks lost deze zorgen in het formulier op door angst weg te halen. "Geen creditcard vereist” en “Opzeggen op elk moment mogelijk" zijn voorbeelden waardoor gebruikers zich waarschijnlijk meer op hun gemak voelen.

Uiteindelijk moet je formulier afgestemd worden op jouw specifieke doelgroep. Hierbij is het belangrijk dat je A/B-tests en ander marktonderzoek uitvoert bij het kiezen van het ontwerp dat het beste bij je doelgroep past. Twijfel jij of je het formulier op de juiste wijze ingericht hebt? Neem dan snel contact met ons op en wij helpen je graag verder.