Een website ontwikkelen: in 5 stappen naar de juiste oplossing

Het is geen nieuws dat je tegenwoordig als bedrijf niet zonder goede website kunt. Een gemiddeld persoon besteed dagelijks namelijk meerdere uren op het internet en het is dus een gemiste kans om als bedrijf niet goed vertegenwoordigd te zijn op het internet. Een succesvolle website bestaat uit een combinatie tussen content, design, vindbaarheid en conversie. In deze blog nemen we je mee langs vijf stappen die je bewust moet doorlopen tijdens het proces van een website ontwikkelen.

De 5 stappen naar de juiste oplossing voor jouw bedrijf zijn:

  1. Kiezen of je een website laat ontwikkelen of niet
  2. De keuze voor een CMS maken
  3. Een design laten maken
  4. Nadenken over content
  5. Conversiepunten bepalen

 

1. Een website laten ontwikkelen of zelf doen?

Er is tegenwoordig veel software waarmee je zelf, zonder programmeerkennis, een website kunt ontwikkelen. Een bekend voorbeeld is Wix.com of Shopify.com voor webshops. Dit kan heel aantrekkelijk zijn, omdat je zo met heel weinig kosten je website online hebt staan. Ook kun je binnen WordPress een template aanschaffen en daarmee aan de slag gaan. Dit gaat vaak op basis van drag-and-drop. Je sleept iets in beeld wat je wilt hebben en dan maakt de techniek er een werkende website van. 

Als het zo makkelijk is, waarom kost een ‘echte’ website dan geld? De kunst van goed programmeerwerk zit hem in efficiënte code. Met de juiste code kun je soms in één regel schrijven wat je eerst in 40 regels schreef. En hoe meer code, hoe langzamer je website in principe  wordt. Helaas is het onmogelijk voor een drag-and-drop editor om zulke slimme code te schrijven. Ieder element dat jij in beeld sleept, zal als een apart element worden ingeladen.  Als je dus een grotere website hebt, zul je zien dat de laadtijd van je website laag is. Dit is vrijwel onvermijdelijk als je met een template werkt. En hoe lager je laadtijd, hoe meer strafpunten je krijgt van Google. Dan geef je de concurrent dus de kans om met gemak ver boven je te komen staan in de zoekresultaten. 

Bovendien kun je met een ‘echte’ website wél alles (laten) bouwen wat je in gedachte hebt. Bij Wix, een WordPress template of bij Shopify zit je vast aan de grenzen die de ontwikkelaar van jouw template heeft gesteld. Je kunt daardoor heel moeilijk huismerk-eigen elementen toevoegen of aanpassingen doen aan belangrijke elementen van de site, zoals bijvoorbeeld de vormgeving van het hoofdmenu. 

Voor kleinere bedrijven zal het budget beperkt zijn. Het doel voor een klein bedrijf moet dan ook zijn om lokaal goed vindbaar te zijn, en niet rekenen op landelijke vindbaarheid. Een simpel template vullen is dan ook vaak voldoende. Grotere bedrijven daarentegen zullen wel voor landelijke of wereldwijde vindbaarheid willen gaan. Dit zijn vaak de middelgrote tot grote MKB’ers. Deze bedrijven zullen een groter budget hebben en wij adviseren dan ook absoluut om voor een website ontwikkelaar te kiezen. Op deze manier kan jouw huisstijl tot in de puntjes verwerkt worden in jouw nieuwe website en ben je verzekerd van een goede vindbaarheid. De website is waarschijnlijk je belangrijkste kanaal voor nieuwe business, dus wat ons betreft niet iets waar je geld op zou moeten willen besparen.

2. Voor welk CMS ga je kiezen?

Tegenwoordig maakt vrijwel iedere website gebruik van een CMS. CMS staat voor ‘content management system.’ Met een CMS kun je gemakkelijk de inhoud van je website aanpassen, bijvoorbeeld teksten of afbeeldingen. Voorbeelden van bekende CMS-systemen zijn WordPress, Shopify, Squarespace, Joomla, HubSpot en Drupal. Het meest gebruikte CMS ter wereld is WordPress, met bijna 500 miljoen actieve installaties. 

Een belangrijk verschil in CMS is dat er voor sommige betaalt moet worden, en voor sommige niet. Een gratis CMS, ook wel “open-source” genoemd, heeft zijn voor- en nadelen. WordPress is hier een voorbeeld van. Een commercieel CMS heeft als voordeel dat de verkoper ervan verantwoordelijk is voor het updaten van de software en alle bijbehorende plugins. Ook mag je van een commercieel CMS een goede customer service verwachten. WordPress heeft bijvoorbeeld geen actieve customer service, maar de community is zo groot dat er op alles een antwoord te vinden is. Er zijn zoveel ontwikkelaars dagelijks bezig met WordPress dat je binnen no-time antwoorden krijgt op je vragen. 

Bij de keuze voor een CMS is het belangrijk dat je nagaat wat je met je website wil doen. Indien je van plan bent om veel tekstuele content zoals blogs op je website te plaatsen, is WordPress een goede optie. Alhoewel je tegenwoordig alles kan met WordPress, is het van origine bedoelt voor bloggers. Als je producten wilt verkopen op je website, kun je misschien beter voor Shopify kiezen. Bedenk ook welke systemen je nu al gebruikt. Mocht jouw gehele organisatie gebruik maken van software op basis van Microsoft.Net  en Office 365, dan kun je wellicht beter voor Umbraco kiezen. Dit CMS is namelijk ook gebouwd op basis van Microsoft.Net. 

Bij Bureau Vet maken we gebruik van WordPress en HubSpot. Klanten die geen gebruik maken van de marketing-, sales-, service en CRM-toolkit van HubSpot, kiezen vaak voor WordPress. De klanten die wel aan Inbound Marketing doen en dus gebruik maken van HubSpot, kiezen vaker voor het HubSpot CMS. Zo kan de klant het gehele online marketing gedeelte, inclusief website,  in één systeem beheren. 

 

3. Laat een design maken 

Het design van een website is vanzelfsprekend zeer belangrijk. De positie van bepaalde elementen, knoppen en informatie heeft een grote impact op de gebruikersvriendelijkheid van de website. Door een professionele designer in te schakelen weet je zeker dat er geen onlogische design keuzes gemaakt worden.

Een goede designer kan in samenspraak met de developers werken, zodat zij elkaar goed begrijpen. Een website met een goede gebruiksvriendelijkheid heeft een veel grotere kans om een succesvolle website te worden. Als Google merkt dat de bezoekers lang op je website blijven en kunnen vinden wat ze zoeken, zul je veel eerder op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnen. 

4. Wat ga je op je nieuwe website vermelden en wie gaat dit lezen?

Met alleen een aantrekkelijke website ga je het niet redden. Je moet bepalen wat je op je website wilt gaan vermelden en op wie dit gericht zal zijn. Het is misschien aantrekkelijk om alleen maar over jouw bedrijf te schrijven, maar daar ga je geen nieuwe, potentiële klanten mee binnen halen. Dat is namelijk niet hetgeen waar jouw doelgroep op zoekt in Google. Daarom is het belangrijk dat er een goed zoekwoordenonderzoek wordt uitgevoerd en dat je goed gaat nadenken over de potentiële vragen jouw klanten kunnen hebben. Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je waar mensen binnen jouw doelgroep het meeste naar zoeken. Door content te schrijven die hierop aansluit, kun je deze mensen naar je website trekken. Dit is een onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Vaak worden dit soort stukken tekst (content) aangeboden in de vorm van blogartikelen of landingspagina’s. Deze artikelen zie je vaak niet terug in de menustructuur. Hoe meer kwalitatieve content je aanbiedt hoe meer Google je gaat zien als een waardevolle bron van informatie over een bepaald onderwerp. 

Naast een goede website heb je dus ook online marketing nodig, wil je online gevonden worden en een voorsprong nemen op je concurrentie. Bureau Vet adviseert B2B klanten altijd aan de slag te gaan met Inbound Marketing. Met Inbound Marketing wordt er content geschreven (blogs) die antwoord geven op vragen die potentiële klanten vaak Googlen. Op die blogpagina’s wordt dan extra, aanvullende content aangeboden in ruil voor adresgegevens. Succesvolle inbound campagnes worden één keer gepubliceerd, en kunnen dan jarenlang aan de lopende band leads binnenhalen. 

5. Bedenk hoe je bezoekers gaat converteren

Aan alleen websitebezoekers heb je niet veel. Een websitebezoeker is namelijk anoniem en kun je niet benaderen. Daarom heb je iets nodig op je website waardoor websitebezoekers bereid zijn om hun gegevens achter te laten. Zodra iemand deze keuze maakt, noemen we dit een conversie. De websitebezoeker is dan een lead, oftewel een potentiële klant. We zien nog steeds heel veel websites met als enige conversiepunt het contactformulier of de inschrijving op een nieuwsbrief.

Als je het advies in het vorige kopje hebt gelezen, weet je waar je bezoekers naar op zoek zijn. Wat kun je ze, naast de artikelen die je al hebt geschreven, extra bieden waarvoor zij bereid zijn adresgegevens achter te laten? Vaak wordt er een whitepaper, checklist of e-book in downloadbare PDF vorm aangeboden. Toch kun je hier ook creatiever mee zijn. Voor Elpress realiseerde Bureau Vet bijvoorbeeld een Hygiënesluisscan en een Krattenwassercalculator als leadgenerators.

Het maken van een nieuwe website kan een intensief en tijdrovend proces zijn. Wil je eens advies over de mogelijkheden voor een nieuwe website? Vul dan eens onze Website Redesign Scan in en krijg gratis advies.