marketing budget: 3 essentiële uitgaven om te doen [2023]

marketing budget bepalen - wat laat je vallen.jpgHet nieuwe jaar kan beginnen. De feestdagen zijn voorbij, de kerstverlichting zit weer netjes opgeborgen in de doos en die boom ben je nu ook wel beu. De afgelopen weken heb je vooral gefocust op het goed afsluiten van het jaar. Ik hoop dat je ook de tijd hebt genomen om vooruit te kijken. De wereld van ondernemen en bijbehorende marketing staat namelijk niet stil! Welke strategie ga jij dit jaar volgen? Waar investeer je in en welke onderdelen laat je varen? Ik geef je wat tips.

Wat levert de inzet van je marketing budget je op?

Zelf vind ik het erg belangrijk dat het resultaat van marketing acties aantoonbaar is. “Wat levert het op?” is een vraag die wij ondernemers regelmatig stellen. Vaak blijkt dat zij veel keuzes op basis van gewoonte of gemak maken. “We gaan dit jaar weer naar die beurs, want daar staan we ieder jaar”. Maar wat levert die beurs dan op? Hoeveel beurzen moet je bezoeken om één nieuwe klant binnen te halen? Dat soort informatie heb je nodig om je marketing budget te kunnen vaststellen. Welke marketingactiviteiten kun je gerust blijven uitvoeren als je - net als ik - het liefst volgens het credo ‘meten is weten’ werkt? Hieronder bespreek ik een aantal voorbeelden.

3 zaken waaraan je je marketing budget het beste kunt besteden

Hieronder drie van de zaken die het hoogste rendement opleveren van je marketing budget. 

1. Bloggen

Zakelijk bloggen helpt niet alleen om je website te vullen, het kan je ook klanten opleveren. Mits je jouw potentiële klant met je artikelen weet aan te spreken natuurlijk. Plan de onderwerpen die je gaat bespreken vooruit. Baseer deze op zaken die jouw ideale klant in het nieuwe jaar zullen bezighouden. Zitten zij in IT, dan is dat misschien de verdere ontwikkeling van the Internet of Things. Is het een zorgbedrijf? Bespreek dan bijvoorbeeld de gevolgen van digitalisering op de werkwijze van zorgbedrijven. Enzovoort. Weet je niet waar je over moet schrijven of ben je op zoek naar een andere insteek? Lees dan mijn blog met vijf tips om content te maken. Naast het schrijven, meet je continu de statistieken rond jouw blogs. Welke artikelen worden veel gelezen? Hoeveel abonnees heb je? Via welke kanalen komen bezoekers op jouw blogs terecht? Hoe navigeren zij door je website nadat ze een blog gelezen hebben? Klikken zij op links? Zo stem je jouw artikelen steeds beter af op de behoeften van je lezers en kun je je marketing budget slimmer besteden. 

2. Central content offers

Regelmatig bloggen alleen is niet genoeg. Ook al worden je blogs goed gevonden en baseer je jouw artikelen op de problemen die je ideale klant heeft. Het is belangrijk dat je je lezers nog wat meer biedt dan dat ene artikel dat (een deel van) hun probleem bespreekt. Dat doe je door middel van central content offers. Dat zijn diepgaandere kennisdocumenten die erg waardevol zijn voor jouw ideale klant. Bij elk blogartikel dat op het onderwerp uit het kennisdocument aansluit, link je naar dat kennisdocument. Dat document is gratis, maar om het te kunnen lezen moeten bezoekers wel een aantal basisgegevens achterlaten, bijvoorbeeld hun e-mailadres. Zo kun jij hen meer relevante informatie sturen en bepalen of het daadwerkelijk om een verkoopkans gaat. Zorg dat alles rondom dit central content offer meetbaar is. Houd bij hoeveel het kost om zo’n document te maken. Hoe vaak het gedownload wordt. Of deze leads ook nog een ander offer aanvragen en hoeveel procent hiervan uiteindelijk een dienst of product bij je aanvraagt. Als blijkt dat jouw documenten je daadwerkelijk klanten opleveren, dan is het geen gek idee om hier komend jaar wat meer marketing budget aan te besteden.

3. Nieuwsbrieven versturen

Het klinkt misschien ouderwets, maar een nieuwsbrief kan een effectieve marketingtool zijn. Investeer hier in als je jouw bestaande klanten graag op de hoogte houdt van nieuwe of bestaande producten en diensten. De nieuwsbrief geeft je cross- en upsell kansen. Ik zie regelmatig nieuwsbrieven voorbij komen, maar voel me niet altijd aangesproken. Meestal omdat de inhoud niet aansluit op mijn informatiebehoefte. Zorg daarom dat je verschillende nieuwsbrieven voor verschillende doelgroepen opstelt. Klanten van het eerste uur, hebben (deels) behoefte aan andere informatie dan gloednieuwe klanten. Die eerste groep hoort waarschijnlijk graag dat je genomineerd bent voor een prijs, zij kennen immers je ‘goede werk’. Nieuwe klanten ontvangen waarschijnlijk liever tips om jouw product of dienst zo slim mogelijk in te zetten of om opstartproblemen te voorkomen. Interessante statistieken rondom de nieuwsbrief zijn uiteraard open rates, op welke links geklikt wordt en welk percentage zich uitschrijft. Bereken of het de moeite waard is om nieuwsbrieven te versturen en besluit of je deze in je marketing budget blijft opnemen.

Wat verdwijnt uit jouw marketing budget?

Hierboven gaf ik je drie marketingactiviteiten die wat mij betreft onderdeel mogen blijven van je marketing budget. Zet jij (een van) deze activiteiten al in voor marketingdoeleinden? En heb jij al kritisch naar je marketing budget voor komend jaar gekeken? 

Meer leren over Inbound Marketing? Download dan hieronder ons e-book en leer hoe je je marketing budget het beste kunt spenderen.