Het onverwachte nut van de podcast voor Inbound Marketing

Inbound Marketing

podcast voor inbound marketingIemand vertelde me vorige week dat de podcast het nieuwe radio is. Ik geloof niet zo in podcasts, dus ik fronste en haalde m’n schouders op. “Nee echt!” zei mijn gesprekspartner. “Dat hele luisteren-wanneer-het-je-uitkomt wordt echt steeds populairder. Kijk naar Netflix en Spotify.” Bij Netflix en Spotify verdween mijn frons, want ik geloof heel erg in Netflix en Spotify. Had hij gelijk en is 2019 het jaar van de voice recorders? En belangrijker: wat betekent dat voor Inbound Marketing? In dit blog vertel ik je als versbakken fan wat jij als marketeer met deze podcast-beweging kunt. 

Een podcast- wasda?

Even een snelle samenvatting voor de zekerheid: een podcast (iPod + broadcast) is een online audiobestand over een bepaald thema. Vaak bestaat een podcast uit een serie opnames, die samen een seizoen vormen, zoals bij een televisieserie. En net als bij een serie kan een podcast overal over gaan, bijvoorbeeld:

  • Wetenschap (Onbehaarde Apen van de NRC)
  • Politiek (No Agenda van podcast-pionier Adam Curry en handlanger John C. Dvorák)
  • Muziek (FOMO van NPO radio 3)
  • Sport (F1 aan Tafel van Grand Prix Radio)

…Nu ik dit lijstje zo uit mijn mouw schud, realiseer ik me dat ik een grotere fan ben dan ik dacht. Dus mocht jij net als ik geen early adaptor zijn, denk dan nog eens goed na: misschien ben je stiekem allang om.

Podcasts & Inbound Marketing = goede match?

Goed, jij en (vooral) ik realiseren ons nu dat podcasts luisteren meer mainstream is dan we dachten. Dit maakt het een belangrijk kanaal waarmee we informatie tot ons laten komen. En zoals je weet, verdiep je je als Inbound marketeer in manieren waarop je ideale klanten naar informatie zoeken- om vervolgens met relevante en waardevolle informatie aanwezig te zijn op die platformen. Zo is het gegaan met Facebook, Twitter en LinkedIn, en meer recentelijk Instagram. De podcast kunnen we nu dus toevoegen aan dat lijstje. Niet dat het idee achter de podcast zo nieuw is (denk 2004); het gaat erom dat grote groepen mensen (ik weiger hier te zeggen “de massa”, wij zijn allen individuen!) de podcast inmiddels heeft omarmd als medium. En als het interessant is voor de doelgroep, is het interessant voor de marketeer.

“De podcast voorziet in een belangrijke behoefte: handsfree door het leven gaan” 

Een podcast maken is zo gek nog niet

Een podcast beginnen vergt wat denkwerk en technische maatregelen, maar is enorm waardevol als je het goed doet. De hele Inbound marketingbeweging is er immers op gericht om potentiële klanten van relevante informatie te voorzien, op de manier die zij prettig vinden. Natuurlijk zijn er veel mensen die graag door blogs spitten om aan hun informatie te komen, maar er is ook een groep mensen die hun oordopjes in doet en de input liever aan zich laat voorlezen. Als we een beetje geleerd hebben van recentelijke ontwikkelingen op het gebied van technologie, weten we dat die laatste groep steeds groter wordt. Net als spraaktechnologie voorziet de podcast namelijk in een belangrijke behoefte: handsfree door het leven gaan.

Stel dat ik een podcast wil maken (stél)- hoe dan?

Allereerst heb je natuurlijk een goed verhaal nodig. Pas hier gewoon de blogregels toe: relevant, toegespitst op je doelgroep en vrij van reclame. Promoot zeker geen eigen producten en diensten; daarmee haal je de essentie van de podcast onderuit. Ga vervolgens op zoek naar de juiste gear. De grootheden onder de podcasters beschikken over dure mengpanelen en zangmicrofoons; die hoef je nog niet aan te schaffen. Leen spullen van een kennis, collega of zwager, of begin gewoon met je smartphone. Selecteer vervolgens een ruimte waar je rustig kunt opnemen. Nodig een aantal collega’s uit die verstand hebben van het onderwerp, zet een pot koffie en spreek het gesprek samen door. Neem vervolgens zoveel mogelijk op en zet de goede stukken achter elkaar (of laat dit doen door iemand die dat leuk vindt en goed kan). Het resultaat is een gesprek tussen specialisten dat jouw potentiële klanten binnen een half uur iets relevants bijbrengt. Dat klinkt goed toch!

Eerst even bijgespijkerd worden over de Inbound marketingmethode? Lees dan onderstaand whitepaper!