Hoe creëer je hoogwaardige content voor jouw website?

Hoe creëer je hoogwaardige content voor jouw website?

content creeren‘Content is King’ is het credo dat een paar jaar geleden de ronde deed en door velen werd gezien als The Holy Grail. Elk bedrijf had plotseling een blog en het merendeel van de websites stond vol met volledig oninteressante content. In ‘Content is King’ ontbreken een paar woorden, het zou moeten zijn ‘Goede, correct geschreven content dat een doel dient en zorgt voor waarde is King.’ Wanneer mensen op jouw site komen en slechte content aantreffen, dan staat dat gelijk aan een slechte website en zullen ze direct weer vertrekken. Daarnaast moet je wanneer je jouw content eenmaal hebt gepubliceerd, de content te allen tijde actueel houden. Het klinkt allemaal heel eenvoudig, maar waar begin je? Dat lees je in dit blog!

 

Waarover moet je schrijven?

Degenen die verantwoordelijk zijn voor het schrijven van content zien vaak door de bomen het bos niet meer. Ze zijn zo betrokken bij hun vakgebied, dat alles vanzelfsprekend lijkt en er sprake is van een zekere ‘bedrijfsblindheid’. De content lijkt oninteressant, maar is dat vaak niet.

Bedenk eerder hoeveel kennis in jouw organisatie aanwezig is. Iedere medewerker heeft zijn eigen interesses, een eigen achtergrond en een eigen tone of voice. Wanneer je deze kennis weet te verzamelen en te binden, gecombineerd met gerichte zoekwoorden analyse en een duidelijke structuur, dan zit je in pole position.


Mogelijke onderwerpen:

• Dagelijkse bedrijfsactiviteiten
• Bedrijfskennis
• Laat werk en resultaten zien van klanten
• Laat zien hoe jouw product of dienst bedrijven helpt succesvol te zijn
• Laat pijnpunten zien van jouw Buyer Persona
• Laat zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken (toon vooral je menselijke
gezicht)
• Toon jezelf als een autoriteit in jouw branche. Reageer en becommentarieer. Beperk je activiteit niet tot alleen maar over jezelf praten.

Voor de verschillende fases van Inbound Marketing voor softwarebedrijven kun je denken aan de volgende content:

• Awareness: problemen oplossen, upgraden, optimaliseren, uitgeven,
verbeteren, voorkomen
• Consideration: oplossing, service, tool, software, leverancier, device, applicatie
• Decision: vergelijken, voordelen, nadelen

 

Hoe schrijf je pakkende titels?

Short tail zoekwoorden vormen een goed vertrekpunt voor pillar pagina’s en long tail zoekwoorden zijn geschikt voor thematische clusters. De combinatie van dit inzicht en de behoeften van je klanten, gekaderd in de Buyer Persona’s, geeft je voldoende handvatten om een lijst met titels en onderwerpen samen te stellen.


Wanneer je last hebt van een writers-block, dan hebben we hier enkele tips:

• Waar schrijven branchegenoten over? Denk aan concurrenten, bloggers, commentatoren, vakbladen of opinieleiders
• Waar zijn mensen naar op zoek? Het eerste deel van jouw zoekopdracht in Google, suggereert automatisch vergelijkbare zoekopdrachten
• Welke vragen stellen je klanten direct aan jou?
• Welke problemen hebben potentiële klanten met jouw product opgelost?
Je kunt ook een stap terug doen en bredere campagne doelen stellen:
• Wanneer het doel van een campagne was om het aantal vragen aan de supportafdeling te verminderen, in hoeverre is de inhoud van de FAQ geschikt?
• Wanneer je zoekt naar nieuwe gebruikers, is een vergelijking met concurrerende software misschien beter, wellicht moet je jouw product wel in de schijnwerpers zetten.

 

Hoe schrijf je goede content?

Maak bij de start een kader, ‘een kapstok’ voor je content. Wanneer je het artikel in een paar woorden kunt samenvatten, dan zal het schrijven van het grote artikel je relatief makkelijk afgaan. Schrijf het artikel of de blog met behulp van de tweede persoon (je, jij), om lezers het gevoel te geven dat je hen rechtstreeks aanspreekt. Gebruik toegankelijke taal. Wanneer je toch jargon moet gebruiken, werk dan met definities.

Uitbesteden? Wanneer je de creatie van content uitbesteedt, zorg er dan voor dat je een strakke briefing afgeeft zodat je boodschap helder en duidelijk is. Een lijst met alleen titels is niet voldoende om teamleden of freelancers te briefen om de inhoud te creëren die jij in gedachten had.

Laat proeflezen! Spel- en grammaticafouten verminderen de aantrekkelijkheid van de content. Wanneer een lezer zich door slechte teksten moet worstelen, dan is de kans groot dat ze afhaken. Punten van aandacht:

• Correcte spelling
• Logische volgorde: lees de tekst hardop voor en zorg dat het klinkt als een
vloeiend geheel
• Veel paragrafen: digitale content is anders dan een boek. Mensen worden
afgeschrikt door lange lappen tekst
• Bronnen: link naar relevante bronnen voor geloofwaardigheid
• Verwijzing naar eerder gepubliceerde inhoud
• Terugkoppeling met de briefing. Deze stap wordt makkelijk over het hoofd gezien, maar zorg ervoor dat je voordat je publiceert, de content daadwerkelijk beantwoordt aan de briefing.

Wanneer je de verplichting om content te maken wilt verdelen over meerdere medewerkers, maak dan een content kalender met vastgestelde data waarop content van deze of gene wordt verwacht.

HubSpot’s Content Strategie tool ondersteunt het creëren van inhoud door het geven van suggesties op basis van relevantie, concurrentievermogen en zoekwoord populariteit (in real time). En dat terwijl je typt!