Hoe gebruik je het AIDA model om je bezoeker te overtuigen?

Als je klanten wilt werven met inbound marketing is het belangrijk dat je één of meer acties bepaalt, waartoe je je website-bezoekers wilt 'verleiden'.

Deze acties kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • het downloaden van een e-book of white paper;
  • het aanvragen van een gratis telefonisch advies;
  • het aanvragen van een brochure;
  • het maken van een kennismakingsafspraak;
  • het abonneren op je e-mailnieuwsbrief of RSS-feed.

 

 

 

Hoe krijg je je bezoeker nu zover dat deze de gewenste actie ook daadwerkelijk onderneemt? Een goed en veel toegepast model dat je hiervoor kunt gebruiken is het AIDA-model.

Dit model is afkomstig uit de psychologie en bestaat uit de elementen:
Attention, Interest, Desire en Action.

Voor je website betekent dit het volgende:

  • Attention: Gebruik een kop die meteen de aandacht trekt van je bezoeker;
  • Interest: Geef jouw bezoeker het gevoel dat je inzicht hebt in zijn problematiek;
  • Desire: Vermeld de voordelen voor jouw bezoeker om zaken met jou te doen;
  • Action: Overtuig jouw bezoeker om de door jou beoogde actie te ondernemen.

Welke actie je ook voor ogen hebt, het verzamelen van contactgegevens is daarbij essentieel.

Deze contactgegevens dienen minimaal te bestaan uit het e-mailadres en de naam van jouw bezoeker.Met deze gegevens kun je in een later stadium gerichte marketingacties opzetten.