Hoe krijg je een betere sales pijplijn met Inbound Marketing?

Inbound Sales en Inbound Marketing

De afgelopen jaren is het werkveld voor sales professionals drastisch veranderd. Waar je in het verleden vrijwel de enige bron van informatie was voor een potentiële klant op zoek naar informatie over je product of dienst, heeft het internet deze rol voor een groot gedeelte overgenomen. 

Zakelijke kopers hebben zichzelf immers al ruimschoots over jullie producten en diensten geïnformeerd voordat jij met ze in contact komt. Ze hebben dit gedaan via jullie website, via social media en eventuele veelgebruikte  review sites in jullie branche.  De afgelopen jaren zijn innovatieve marketeers al succesvol in staat geweest om op deze veranderende omgeving in te spelen door Inbound Marketing in te zetten.

Inbound marketing zorgt ervoor dat jouw onderneming beter gevonden wordt op het moment dat een potentiële klant online op zoek gaat naar een oplossing voor zijn of haar zakelijke probleem. Dit doe je door online kennis te delen via blogartikelen en deze te verspreiden via social media met als doel contactgegevens te verzamelen van geïnteresseerde potentiële klanten (leads). 

In dit artikel wil ik 4 redenen geven waarom Inbound Marketing bijdraagt aan een betere sales pijplijn. 

1. Inbound marketing leidt tot meer sales leads 

Uit recent onderzoek is gebleken dat bedrijven die regelmatig bloggen aanzieniijk meer leads genereren dan bedrijven die niet of nauwelijks bloggen.

Uit onderstaande grafiek valt af te lezen dat het wenselijk is om minimaal 1 maal per week een nieuw blogartikel te publiceren. Bedrijven die meer dan 3 keer per week bloggen zien een nog grotere stijging in het aantal Inbound Sales leads:

blogleads

2. Inbound Marketing leidt tot beter gekwalificeerde salesleads

Daarnaast is het met behulp van Inbound Marketing  software mogelijk om in kaart te brengen hoe groot de interesse van je website leads is in je producten en/of diensten.

Door lead scoring toe te passen kun je jezelf een goed beeld vormen van het interesseniveau van een lead gebaseerd op bijvoorbeeld:

  • het aantal bezochte pagina's
  • het aantal malen dat deze de website bezocht heeft
  • het aantal clicks op verzonden e-mails 
  • het aantal clicks op social media berichten

3. Inbound Marketing leidt tot beter geinformeerder leads

De kern van Inbound Marketing wordt gevormd door het online delen van je kennis. Wanneer je dit regelmatig doet door bijvoorbeeld wekelijks te bloggen, zullen er na enkele maanden al behoorlijk wat antwoorden op veelgestelde vragen op jullie website te vinden zijn.

Je potentiële klant kan zichzelf hierdoor online dus beter informeren dan voorheen. Je zult als sales professional dan ook te maken krijgen met vragen die een groter beroep zullen doen op je kennis, waardoor je meer kans krijgt om jezelf te profileren als dé expert in je vakgebied.

Wanneer je organisatie gebruikmaakt van Inbound Marketing Software kun je jezelf beter voorbereiden op de interesses van je toekomstige gesprekspartner door voorafgaand aan het verkoopgesprek het klikgedrag goed te analyseren.

4. Inbound Marketing maakt het beter mogelijk om te voorspellen of targets gehaald gaan worden

Wanneer je organisatie Inbound Marketing inzet voor het genereren van leads heb je op ieder gewenst moment een goed beeld van het totaal aantal leads dat in de sales pijplijn zit.

Daarnaast heb je -wanneer je een goed lead management systeem hebt ingericht - inzichtelijk in welke fasen van de aankoopcyclus je leads zichzelf bevinden. Een handige tool die je vervolgens kan helpen met het voorspellen van het rendement van je sales pijplijn is de Marketing ROI-calculator.  

Ik hoop dat de bovengenoemde 4 redenenen om Inbound Marketing in te zetten je aanspreken. 

Ben je geïnteresseerd in meer over Inbound Marketing? Download dan ons whitepaper.