Hoera! Er is leven na de GDPR

Er is leven na de GDPR25 mei: een datum die voor velen van ons rood gemarkeerd in de (digitale) agenda stond. Volgens mij hoef ik je niet meer te vertellen welke nieuwe wet- en regelgeving in werking trad op deze datum, dus dat laat ik zitten. Als het goed is, ben je inmiddels compliant en hoef je je niet meer druk te maken. Of toch wel? Door de nieuwe regels is jouw leadlijst hoogstwaarschijnlijk behoorlijk uitgedund en dit vraagt om een aangepaste marketingstrategie. Gelukkig hoeft dit niet het einde te betekenen van succesvolle marketingactiviteiten – in tegendeel. Er is leven na de GDPR. Welke acties kunnen jou helpen die leadlijsten te laten groeien en te behouden? Dat vertel ik je in dit blog.

Driewerf hoezee: engaged leads

Voor mij zitten er twee grote voordelen aan de invoering van de GDPR. Ten eerste: ik bepaal zelf welke informatie ik ontvang en weet wie welke informatie van mij heeft. Niet alleen zakelijk, maar ook privé vind ik dit een goede ontwikkeling. Wist je al dat de privacy wet voor online data niet meer is aangepast sinds 1998? In datzelfde jaar is Google opgericht, terwijl sindsdien de ontwikkelingen niet hebben stilgestaan. Reden genoeg om de bestaande wet aan te passen dus.

De tweede reden heeft te maken met de kwaliteit van je leadlijst. Grote kans dat de contacten die nu in je CRM staan écht iets van je willen horen. Ze hebben immers actief aangegeven wat ze van je willen ontvangen. Dat betekent dat je geen e-mails meer hoeft te sturen die niemand opent en geen blogs meer hoeft te delen die niemand leest. Vanaf nu verspreid je alleen maar info aan contacten die hierom hebben gevraagd. Merk je dat click- en openrates laag blijven? Dan ligt dit misschien niet aan je strategie, maar aan je content. Past de content die jij schrijft wel bij de contacten die deze ontvangen? Nu is je kans om je content marketing goed onder de loep te nemen en te zorgen dat je contacten betrokken blijven.

Van data-hongerig naar data gedreven

Misschien verzond je tot 25 mei wel push mailings naar leadlijsten of verzamelde je op een andere manier gegevens van websitebezoekers zonder dat zij hier weet van hadden. Dan is er nu het een en ander voor je veranderd. Je leadlijsten zijn waarschijnlijk een stuk leger. Data die je verzamelt moet je in één regel samen kunnen vatten en uitleggen aan jouw websitebezoeker. Erg? Nee hoor. Het zorgt namelijk dat we van data-hongerig naar data gedreven gaan. Denk grondig na welke informatie je nodig hebt om jouw (toekomstige) klant echt te helpen. Daarvoor heb je namelijk helemaal niet oneindig veel data nodig, maar vooral de juiste.  

Hoe GDPR compliant ben jij?

Als je de GDPR deadline van 25 mei hebt gehaald, betekent dat helaas niet dat je achterover kunt leunen en niks meer hoeft te doen. Hoogstwaarschijnlijk heb je namelijk nog wat extra tijd nodig om te zorgen dat de GDPR in je hele organisatie vanzelfsprekend is. Je kunt namelijk op meerdere fronten de fout in gaan. Check daarom in alle lagen van de organisatie of iedereen zich aan de regels houdt. En blijf zelf ook alert op de GDPR regels. 

Formulieren zijn passé, of ja, bijna dan

Als je een beetje fan bent van de inbound marketingstrategie dan verkrijg je hoogstwaarschijnlijk inbound leads via formulieren op je website. Een websitebezoeker laat zijn gegevens achter in ruil voor een e-book, whitepaper of ander interessant kennisdocument. Nu je de GDPR hebt omarmd, is het misschien ook tijd om je langzaam voor te bereiden op een nieuwe manier van toekomstig klanten benaderen. Volgens ons gaat dat niet meer via formulieren, maar via conversational marketing. Simpel gezegd: via handige chatbots op je website. Dat scheelt een hoop gedoe met vinkjes bij formulieren en zorgt dat je uiteindelijk data slechts voor één ding gebruikt: het inplannen van een (bel)afspraak.

Tijd voor taart: vier de GDPR

Eigenlijk betekent de GDPR alleen maar goede dingen. De regels hebben je marketingstrategie en manier van werken behoorlijk op z’n kop gezet, maar zorgen in de toekomst eigenlijk voor alleen maar voordelen. Je hebt namelijk duidelijke doelen met je data en leads zijn meer betrokken. Wil je meer weten over hoe je content marketing effectief inzet voor jouw leads? Download dan onderstaand e-book. Ik ben erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn sinds de ingang van de GDPR. Deel ze in een reactie.

content-marketing-b2b-CTA