HubSpot vs. Salesforce: wat zegt Gartner hierover?

HubSpot vs. Salesforce

Als B2B professional weet je als geen ander dat je organisatie een gedegen marketing & sales infrastructuur nodig heeft om duurzame groei te kunnen realiseren. De meeste MKB bedrijven in de Benelux hebben hun administratieve processen (inkoop en facturering) goed op orde, bijvoorbeeld met pakketten als Afas, Exact of Microsoft Dynamics, maar beschikken vaak nog niet over een platform dat ze in staat stelt om op een gestructureerde manier te groeien.

Er zijn meerdere aanbieders van dit soort oplossingen, maar weinigen kunnen zo’n compleet en betaalbaar platform bieden als HubSpot en Salesforce. Maar welk platform past nu het beste bij jouw organisatie? Als je beide aanbieders moet geloven vinden ze allebei van zichzelf dat ze de beste oplossing in huis hebben. Dit maakt het maken van een keuze voor het juiste pakket er dus niet makkelijker op.. 

Gelukkig is het zo dat er onafhankelijke onderzoeksbureaus bestaan die zich continu bezighouden met het vergelijken van software platformen. Een van de meest bekende en gewaarde bureaus is Gartner.

In dit artikel vertel ik hoe Gartner te werk gaat en hoe zij HubSpot en Salesforce met elkaar vergelijken. 

Wat is het Gartner Magic Quadrant?

Het Gartner Magic Quadrant is inmiddels een begrip in de IT-wereld. Gartner is een onderzoeks- en adviesbureau dat voor elk vakgebied in de IT-wereld een jaarlijkse grafiek maakt met daarin de competitieve positie van elke bedrijf in het desbetreffende vakgebied. 

Deze grafiek bestaat uit de 4 “magische kwadranten”: Nichespelers (Niche players), uitdagers (challengers), visionairs en leiders (leaders). Nichespelers focussen zich op een klein segment. Visionairs lopen voor op het gebied van innovatie, maar weten het nog niet succesvol toe te passen. Uitdagers weten het juist goed uit te voeren, maar lopen achter op het gebied van innovatie. Leiders hebben een juiste huidige visie, maar zijn ook goed voorbereid op de toekomst.

Deze kwadranten zijn ingedeeld op basis van 2 pijlers: ability to execute en completeness of vision. 

De ability to execute kijkt voornamelijk naar hoe het bedrijf presteert op de volgende onderdelen: product/dienst, levensvatbaarheid, verkoop en prijsstrategie, marktbenadering, marketing, klantervaring en dagelijkse operatie.

De completeness of vision kijkt hoe goed de visie van het bedrijf is op de volgende vlakken: begrip van de markt, marketing strategie, verkoopstrategie, productstrategie, bedrijfsmodel, verticale benadering, innovatie, geografische strategie.

In de laatste versie van het Gartner Magic Quadrant zit Salesforce in het Leader-kwadrant en HubSpot in het Challenger-kwadrant:
lp.marquee.700x433-Quadrant

Interactive Magic Quadrant

Gartner heeft naast haar Magic Quadrant ook een platform genaamd Gartner Peer Insights. Dit platform bevat ratings en reviews voor dezelfde bedrijven in de IT-vakgebieden als het Magic Quadrant. Deze ratings en reviews worden gegeven door professionals en in hun beoordeling gebruiken ze dezelfde pijlers en kwadranten als in het Magic Quadrant. Door de peer insights te gebruiken in combinatie met het magic quadrant wordt er een interactief Magic Quadrant gemaakt. Dit Interactive Magic Quadrant stelt je in staat om verschillende bedrijven op dezelfde schaal te vergelijken door zowel inzichten te gebruiken van experts en collega’s in je vakgebied. Deze vergelijkingen kun je goed gebruiken wanneer je tussen 2 (of meerdere) opties moet kiezen.

Gartner Peer Insights: HubSpot vs Salesforce

Op het gebied van CRM lead management zijn in Gartner Peer Insights de twee vaakst vergeleken opties HubSpot en Salesforce. 

Voor dit artikel zijn de reviews van Gartner Peer Insights uit de afgelopen 12 maanden genomen (klik hier voor een actueel overzicht). Alle beoordelingen zijn gebaseerd op een schaal van 1 tot en met 5 sterren.  Op het moment van schrijven (januari 2021) heeft HubSpot een overall score van 4.5 ten opzichte van de score van 4.2 voor Salesforce.

Wanneer je kijkt naar de spreiding van deze ratings (rating distribution) zie je dat beide platformen goed beoordeeld worden, maar dat de nadruk bij HubSpot ligt op de 5 sterren (58% van de reviews) en dat dit bij Salesforce op 4 sterren ligt (48% van de reviews). 

Daarnaast hebben gebruikers van HubSpot een hogere bereidheid om aan te raden (willingness to recommend):  94% van de HubSpot gebruikers zou HubSpot namelijk aanraden in vergelijking tot de 76% van de Salesforce gebruikers die Salesforce zouden aanraden. Deze bereidheid wordt gemeten aan de hand van de vraag: “Zou u dit product aan anderen aanbevelen?” De antwoordopties zijn “ja”, “ja, onder voorbehoud”, “ik weet het niet” en “nee”. Het percentage wordt berekend door het aantal mensen dat antwoordde met “ja” te delen door het totaal aantal mensen dat de vraag heeft beantwoord.

De overall score wordt berekend door te kijken naar zowel de Product Capabilities als de Customer Experience.

Product Capabilities

De score voor Product Capabilities bestaat uit 8 capabilities die samen meten in hoeverre het product over de gewenste mogelijkheden van CRM Lead Management beschikt. 

Deze capabilities zijn: 

  1. Analytics and Measurement, 
  2. Integration With Other Applications, 
  3. Lead Aggregation, 
  4. Lead Augmentation and Deduplication, 
  5. Lead Nurturing, 
  6. Lead Process Management, 
  7. Lead Scoring and Qualification, 
  8. Multi Channel Lead Management. 

De reviewers hebben de mogelijkheid om deze 8 capabilities te beoordelen op een schaal van 1 tot en met 5. Over deze 8 capabilities wordt vervolgens een algemene score (overall score) berekend. 

Customer experience

De score Customer Experience is opgedeeld in Evaluation & Contracting, Integration & Deployment en Service & Support. 

Onder Evaluation & Contracting valt de subscore Pricing Flexibility. Evaluation & Contracting wordt beoordeeld door te kijken naar in hoeverre de dienst de behoeften van de klant begrijpt, tijdig en volledig antwoord geeft op vragen over het product en flexibel is in het opstellen van een prijs en contractvoorwaarden. 

Onder Integration & Deployment valt de subscore Ease of Deployment. Integration & Deployment wordt beoordeeld op de volgende criteria: het gemak van integratie met gebruik van standaard API’s en tools, de aanwezigheid van goede externe integraties, de mogelijkheid en kwaliteit van training voor gebruikers en het gemak van inzetbaarheid. 

Onder Service & Support vallen de twee subcategorieën Timeliness of Vendor Response en Quality of Technical Support. Service & Support wordt beoordeeld op de volgende criteria: tijdigheid van het antwoord op vragen, de kwaliteit van de technische ondersteuning en de kwaliteit van de ‘peer-user community’. 

In onderstaande tabel zijn de scores per heden (januari 2021) op een rijtje gezet:

 

HubSpot

Salesforce

Product Capabilities

4.6

4.3

Customer Experience

   
  • Evaluation & Contracting

4.6

4.3

  • Pricing Flexibility

4.3

4.0

  • Integration & Deployment

4.5

4.2

  • Ease of Deployment

4.6

4.2

  • Service & Support

4.6

4.3

  • Timeliness of Vendor Response

4.6

4.2

  • Technical Support

4.6

4.1

TOTAALSCORE

4.5

4.2

Naar aanleiding van bovenstaande analyse lijken we -op basis van de huidige situatie - te kunnen concluderen dat HubSpot bij gebruikers beter scoort dan Salesforce, terwijl de analisten van Gartner HubSpot (nog) als Challenger kwalificeren. Als mogelijke aanstaande gebruiker is het dus belangrijk om beide varianten van het Magic Quadrant te vergelijken voordat je overgaat tot de aanschaf!

 

Photo by Benjamin Bousquet on Unsplash