Ik heb geen salesproces, wat nu?

Het is voor elk bedrijf belangrijk om een salesproces te hebben. Door een goed salesproces kan jouw organisatie betere verkoopresultaten behalen, maar wat als jouw organisatie geen salesproces heeft? In dit blog geven wij tips hoe je een goed salesproces kunt opbouwen!

 

Wat is een salesproces?

Voordat we verder ingaan op hoe we een salesproces opzetten, is het belangrijk om eerst duidelijk te hebben wat een salesproces eigenlijk inhoudt. Een salesproces bestaat uit structurele activiteiten die jouw verkoopteam uitvoert vanaf het moment dat er een lead binnenkomt, tot het moment dat een de lead een klant is geworden. Wanneer jouw bedrijfsmodel (deels) gebouwd is op recurring revenue in de vorm van abonnementen, loopt het salesproces ook na het sluiten van de deal door.

De volgende tips helpen je bij het creëren van een succesvol salesproces.

Tip 1: Zorg ervoor dat jouw proces herhaalbaar en voorspelbaar is

Een salesproces is een reeks van handelingen en acties die elke keer weer opnieuw worden uitgevoerd. Het proces moet dus herhaalbaar zijn, oftewel bij elke klant moet je weer dezelfde activiteiten kunnen uitvoeren.

Daarnaast moet het proces ook voorspelbaar zijn, want je wilt weten hoeveel klanten je aankomende maand binnen gaat halen. Schrijf voor jouw bedrijf duidelijk deze acties uit in de juiste volgorde.

Tip 2: Beschrijf de Deal Stages

Bedenk welke fases een potentiële klant doorloopt vanaf het eerste contact tot aan aankoop en eventueel herhaal-aankoop. Door aan deze zogenaamde Deal Stages van potentiële klanten de acties van Tip 1 te koppelen, ben je al een stap dichterbij het creëren van je salesproces.

Tip 3: Leg afspraken en doelen vast

Bij het omschrijven van een duidelijk salesproces horen ook duidelijke afspraken met je salesmedewerkers, of dat nou Inside Sales of accountmanagers zijn. Deze afspraken moeten concreter worden dan puur omzetdoelen. Stuur ze aan op meerdere doelen zoals aantal afspraken, aantal uitgebrachte offertes, herhaal-aankopen of renewals van bestaande klanten.

Tip 4: Meet, analyseer, stuur bij

De laatste tip: je salesproces is nooit 'af'. Kloppen de afzonderlijke stappen? Zijn alle medewerkers productief met de huidige aanpak? Waar is verbetering mogelijk? Meet, analyseer en stuur bij. Zo kom je stap voor stap bij je meest efficiënte en meest effectieve salesproces.

Lees voor meer tips ook onze blog 'Hoe breng ik mijn salesproces in kaart'.

Hulp nodig bij je salesproces?

Wil je de hulp inroepen van onze Inbound Sales Consultants om samen met jou het perfecte salesproces vorm te geven? Vraag dan hieronder de Workshop Inbound Sales aan. Als je meer wilt weten over Inbound Sales en deze Inbound verkoopmethode, dan kun je onze whitepaper 'Wat is Inbound Sales' hier downloaden.