Leads genereren met Inbound Marketing: alleen voor echte volhouders?

Inbound Marketing

leads_genererenAls B2B ondernemer of marketeer zul je ongetwijfeld wel eens gehoord hebben van "Inbound Marketing".  Deze marketing filosofie komt er globaal op neer dat potentiële klanten jouw onderneming op eigen houtje vinden in plaats van dat ze dit doen omdat ze geïnteresseerd geraakt zijn door traditionele marketing instrumenten zoals advertenties, reclames en cold calling. Marketing software leverancier HubSpot vond de term "Inbound Marketing" rond 2006 opnieuw uit en heeft deze op een succesvolle manier wereldwijd verspreid.  

Waarom is Inbound Marketing voor Nederlandstalige ondernemingen een kwestie van volhouden?

In de afgelopen jaren heb ik een behoorlijk aantal voorbeelden gezien van ondernemingen die in een veel kortere tijdspanne succesvol werden met Inbound lead generatie. In alle gevallen zijn dit cases uit andere landen, met name Engels- of Spaanstalige taalgebieden. Zo liet een Spaanse collega me vorig jaar een voorbeeld zien van een lokale startup die met Inbound Marketing binnen 1 jaar tijd van 0 tot 60.000 bezoekers en 800 leads per maand was gegroeid.

Dit soort aantallen lijken voor Nederlandstalige Inbound Marketing professionals onhaalbaar, in mijn ogen om de volgende redenen:

1. Minder zoekopdrachten in Nederland

Het aantal Nederlandstalige zoekopdrachten is een fractie van het totale aantal wereldwijd. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar volgens de website Switchom worden er dagelijks 4 miljard zoekopdrachten aan Google gegeven. Volgens dezelfde website worden er wereldwijd 3,5 biljoen zoekopdrachten uitgevoerd.

2. Kleiner aantal potentiële afnemers

Het aantal ondernemingen tot een aantal van 250 werknemers ligt in Nederland uiteraard een heel stuk lager dan in de grotere landen om ons heen en zeker in de Verenigde Staten.

 3. Meer concurrentie in relevante social media kanalen

Nederland is een klein land, maar loopt wel voorop in het gebruik van social media en met name in het voor inbound marketing belangrijk zijnde LinkedIn. Uit onderzoek blijkt dat in Nederland het één na hoogste percentage aan LinkedIn gebruikers ter wereld kent, na de Verenigde Staten. Dit betekent aan de ene kant: meer kans om je content via LinkedIn onder aandacht te brengen, maar aan de andere kant is het ook moeilijker om boven de concurrentie uit te springen.

Mijn conclusie is dus dat het zeker mogelijk is om leads te genereren met Inbound Marketing, maar wel wanneer je als onderneming voldoende geduld en volharding kunt opbrengen om de noodzakelijke Inbound activiteiten te blijven uitvoeren.

Meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper.