Marketing technologie en de 6 clusters waarin ze verdeeld worden

Marketing technologie clusters

marketing_technologie.jpgAls b2b marketeer weet je dat je voor iedere online campagne naast kwalitatief goede content ook marketing technologie zult moeten inzetten om tot succes te komen.

Ieder jaar stelt martech expert Scott Brinker een overzicht samen van alle beschikbare marketing technologie op dat moment. Zo verscheen er in april dit jaar de jaarlijkse Marketing Technology Supergraphic waarin 3.500 marketing technologie oplossingen onderverdeeld naar categorie worden getoond.

In de komende blogartikelen wil ik aandacht gaan besteden aan marketing technologie en specifieke oplossingen die jou als b2b marketeer kunnen helpen om je werk met nog meer succes uit te voeren.

In dit artikel start ik met een overzicht van de 6 verschillende categorieën, die je kunt gebruiken als een “landkaart” van het marketing technologie landschap.

1. Advertising en Promotion

In dit onderdeel worden alle oplossingen getoond, die marketeers kunnen helpen bij het distribueren en promoten van hun content:

  • Mobile Marketing
  • Display & Programmatic Advertising
  • Search & Social Advertising
  • Native & Content Advertising
  • Video Advertising
  • Print
  • Public Relations

 2. Content en Experience

In dit onderdeel worden alle oplossingen getoond, die marketeers helpen om content – in allerhande formaten – te produceren:

  • Mobile Apps
  • Interactive Content
  • Video Marketing
  • Email Marketing
  • Content Marketing
  • Optimization, Personalization & Testing
  • Digital Asset Management & Marketing Resource Management
  • Search Engine Optimization
  • Marketing Automation & Campaign/Lead Management
  • CMS & Web Experience Management

3. Social en Relationships

In dit onderdeel worden alle oplossingen getoond, die marketeers helpt om relaties te bouwen en te onderhouden met de relevante buitenwereld:

  • Call Analytics & Management
  • Account Based Marketing
  • Events, Meetings & Webinars
  • Social Media Marketing & Monitoring
  • Advocacy, Loyalty & Referrals
  • Influencers
  • Community & Reviews
  • Feedback & Chat
  • Customer Experience, Service & Success
  • Customer Relationship Management

 4. Commerce en Sales

In dit onderdeel worden alle oplossingen getoond, die organisaties kunnen helpen met het vergroten van de daadwerkelijke verkoop:

  • Retail and Proximity Marketing
  • Channel, Partner & Local Marketing
  • Sales Automation, Enablement & Intelligence
  • Affiliate Marketing & Management
  • Ecommerce Marketing
  • Ecommerce Platforms & Carts

5. Data

In dit onderdeel worden alle oplossingen getoond, die marketeers helpen om data te interpreteren en organiseren:

  • Audience Market Data & Data Enhancement
  • Marketing Analytics, Performance & Attribution
  • Mobile & Web Analytics
  • Dashboards & Data Visualization
  • Business/Customer Intelligence & Data Science
  • iPaas, Cloud/Data Integration & Tag Management
  • Data Management Platform
  • Predictive Analytics
  • Customer Data Platforms

 6. Management

In dit onderdeel worden alle oplossingen getoond die organisaties helpt om marketing-gerelateerde taken beter te beheren:

  • Talent Management
  • Product Management
  • Budgeting & Finance
  • Collaboration
  • Projects & Workflow
  • Agile & Lean Management
  • Vendor Analysis

Wil je meer weten over het interessante thema Inbound Marketing? Download dan hieronder ons e-book.