Voldoet jouw webshop aan de wet koop op afstand?

Sinds 1 februari 2001 maken we in Nederland gebruik van de wet 'Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten', of kort gezegd de 'Wet Koop op Afstand'. Deze wet leg leveranciers die artikelen via het internet verkopen een aantal verplichtingen op en garandeert dankzij bindende regels omtrent koop op internet een betere bescherming voor de consument. Per 13 juni 2014 zijn de regels van de 'Wet Koop op Afstand' in Nederland gewijzigd, zodat de Nederlandse regels beter aansluiten bij de Europese Richtlijn Consumentenrechten. De 'Wet Koop of Afstand' is daarom zeker iets om als eigenaar van een webshop rekening mee te houden!

Wat is kopen op afstand?

Om te kunnen inschatten of je als leverancier aan de 'Wet Koop op Afstand' dient te voldoen is het allereerst handig om te weten wat met kopen op afstand wordt bedoeld. Onder kopen op afstand wordt verstaan dat de consument niet naar een echte fysieke winkel toegaat, maar iets via internet, telefoon of fax koopt. Of de consument koopt bijvoorbeeld iets via een bestelbon uit een catalogus. Kortom, bij kopen op afstand zijn koper en verkoper op geen enkel moment bij elkaar in de buurt. Als webwinkelier ben je zoals gezegd verplicht om aan de regels en richtlijnen van de 'Wet Koop op Afstand' te voldoen. Hieronder worden een aantal regels uit de wet toegelicht.

Verplichte informatie op je website

Als webwinkelier ben je verplicht om op je B2B website bepaalde informatie omtrent het bedrijf achter de webshop te vermelden. Deze gegevens moeten duidelijk worden weergegeven op een goed bereikbare plek binnen je webwinkel. Onder deze gegevens wordt o.a. verstaan:

  • De naam van de onderneming zoals vermeld bij de KvK
  • Het inschrijfnummer bij de KvK
  • Het adres van waaruit de webshop opereert
  • Contactgegevens, waaronder een e-mailadres
  • Het BTW-nummer van de onderneming

Voldoende productinformatie

Alvorens een bezoeker van de webshop besluit de bestelstraat of kassa in te gaan moet deze al duidelijk informatie hebben gekregen omtrent het product of de dienst die hij of zij gaat bestellen. Denk daarbij aan informatie over de belangrijkste productkenmerken zoals naam, grootte, artikelnummer, type, technische gegevens etc. Daarnaast moet er in het kader van transparantie bij elk product duidelijk een prijs, inclusief BTW, met eventuele bijkomende verzend- en overige kosten vermeld worden.

14 dagen herroepingsrecht

Elke consument die via het internet een product bestelt, heeft 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht of de 14 dagen zichttermijn genoemd. Als webwinkelier ben je verplicht om de klant hierover op de hoogte te stellen. De 14 dagen zichttermijn houdt in dat een klant zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen melding kan doen dat hij het product wil retourneren. De klant krijgt dan zijn volledige aankoopbedrag, inclusief bijkomende (verzend)kosten, teruggestort. Bij het herroepingsrecht hoort een zogenaamd ‘modelformulier’ dat gratis via het internet is op te vragen. Als webwinkelier ben je verplicht dit modelformulier op je website te plaatsen, zodat consumenten die gebruik willen maken van het herroepingsrecht dit formulier in kunnen vullen.

Overige regels

Naast de regels rondom het tonen van bedrijfs- en productinformatie en het herroepingsrecht zijn er nog veel meer regels waar je als webwinkeler rekening mee dient te houden. Dit zijn o.a.:

  • Informatie rondom levering en betaling
  • Informatie en regels rondom het bestelproces
  • Het recht op een deugdelijk product
  • Verplichte vermeldingen op de klantenservice pagina
  • Kosten en procedure van retourzending

Een compleet overzicht van alle regels zoals vermeld in de 'Wet Koop op Afstand' is te vinden op de website van de Rijksoverheid. Mocht je er als webwinkeler echter niet uitkomen en wil je graag wat advies ontvangen op dit gebied? Laat dan een berichtje achter via sociale media of vul het contactformulier op deze website in. De online marketeers van Bureau Vet leggen je graag uit aan welke regels en richtlijnen je als webshop moet voldoen en kunnen je ondersteunen bij de realisatie hiervan binnen je webshop.