Zó schrijf je een succesvolle marketing e-mail

Een marketing e-mail kan jouw bedrijf veel opleveren als je hem goed in elkaar zet. E-mails zijn de perfecte manier om een-op-een te communiceren met jouw contacten en een goede relatie op te bouwen. In deze blog geven we je 4 tips voor het schrijven van een succesvolle marketing e-mail. 

 

Stel duidelijke doelen

Als eerst is het belangrijk om een duidelijk doel te stellen voor jouw e-mail. Wat wil je bereiken met deze e-mail? Welke boodschap wil je overbrengen? Maak een plan van aanpak voor elke e-mail die je wil versturen en plan je e-mails vooruit. Iedere e-mail heeft een ander doel en dus ook een ander thema.

Segmentatie

Aangezien iedere e-mail een ander doel heeft, is niet iedere e-mail geschikt voor al jouw contacten. Het is daarom belangrijk om jouw contacten te verdelen in segmenten. Denk dan aan de interessegebieden van jouw contacten, maar ook hoe ver ze in de buyer’s journey zijn. Het heeft geen zin om een product te sturen naar een contact dat nog aan het oriënteren is of misschien al een aankoop gedaan heeft. 

Personalisatie

Met de juiste doelgroep ben je er nog niet helemaal. Een marketing e-mail is de perfecte manier om de relatie met jouw contacten te onderhouden of te verbeteren. Dit kan alleen als je e-mail aangepast is op de specifieke ontvanger. Je kunt een e-mail personaliseren door hem vanuit een persoonlijk e-mailadres te versturen in plaats van het algemene e-mailadres. Daarmee nodig je mensen uit om het gesprek aan te gaan. Een andere manier om je mail te personaliseren is door de mail direct aan de ontvanger te richten. Begin de e-mail met zijn of haar voornaam in plaats van heer/mevrouw, daarmee trek je meteen de aandacht.

Lay-out

Om de aandacht van jouw ontvanger te trekken, is de lay-out van jouw e-mail ook belangrijk. Een e-mail template kan hierbij helpen. Met een template blijven jouw e-mails herkenbaar en gestructureerd, maar kun je toch een gepersonaliseerde e-mail schrijven. 

Een structuur die je kunt aanhouden voor jouw marketing e-mail is AIDA:

  • Attention: trek de aandacht van de lezer met een catchy titel. Hiermee nodig je de lezer uit om verder te lezen.
  • Interest: wek de interesse van jouw lezer met een pakkende tekst over het onderwerp van de e-mail.
  • Desire: hier ga je verder in op het doel van de e-mail. Wat wil je aan jouw lezer vertellen? Leg de lezer uit waarom een product nou zo goed werkt of waarom ze dat whitepaper zouden moeten downloaden.
  • Action: onderaan de e-mail vind je vaak een Call-To-Action (CTA). Een CTA kan bijvoorbeeld verwijzen naar een productpagina of een download.

Meer weten over conversie-optimalisatie?

Wil je meer weten over conversie-optimalisatie? Download dan nu de whitepaper: In vier stappen naar conversie-optimalisatie!