SEA: Over Google Ads (voorheen AdWords) en Bing Advertising

Eén van de bekendste manieren van online adverteren is adverteren in de zoekmachine. Dit wordt in marketingtermen Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Het betekent dat je advertentieruimte inkoopt bij zoekmachines zoals Google (Ads/AdWords) en Bing (Bing Ads) en daardoor vergroot je de online vindbaarheid van jouw bedrijf op die platformen. Wanneer consumenten zoeken in de zoekmachines zal jouw advertentie direct verschijnen voor de termen waarop je adverteert. In dit blogartikel vertellen we je meer over de mogelijkheden van SEA.

Hoe werkt zoekmachine adverteren in Google Ads/AdWords?

Een gebruiker geeft een zoekopdracht in bij een zoekmachine, zoals Google. De zoekopdracht kan bijvoorbeeld zijn ‘tuinhuis kopen’. Wanneer jij een bedrijf hebt dat tuinhuisjes verkoopt, dan kun je hierop adverteren in Google Ads/AdWords. Zodra de gebruiker van de zoekmachine deze term intypt, zal jouw advertentie verschijnen. Het voordeel hiervan is dat je specifiek kunt adverteren en daardoor (potentiële) klanten bereikt die op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

Het draait bij Ads/AdWords om de keywords

Bij zoekmachinemarketing draait het om het targeten op bepaalde zoekwoorden. Het is dus zaak dat je goed in beeld hebt wat de zoekwoorden zijn waarop jouw (potentiële) klanten gaan zoeken. Zodra je dat weet, kun je op die woorden advertenties gaan draaien. Daarnaast kun je bekijken of je ook op andere websites kunt adverteren (bijvoorbeeld via het Google Display Network, zie uitleg in volgende alinea). Daarnaast kun je de advertenties laten zien op bepaalde dagen in de week, op bepaalde tijdstippen per dag of juist via een tablet, desktop of mobiel apparaat. Ook remarketing is een optie; daarbij krijgen alleen mensen die je website al eens bezocht hebben je advertenties te zien.

Google Ads/AdWords Display Netwerk

In Google Ads kun je niet alleen adverteren met behulp van tekstadvertenties in de zoekmachine zelf. Je kunt ook gebruik maken van het Google Display Network. Daarbij worden je advertenties gekoppeld aan de inhoud van bepaalde webpagina’s. Zodra iemand op die pagina aan het surfen is, bijvoorbeeld op een blog over tuinen, dan kan het zijn dat hij daar jouw advertentie over tuinhuis kopen te zien krijgt. Advertenties via het display netwerk zijn o.a. te specificeren op basis van zoekwoorden, plaatsingen, doelgroepen en categorieën.

Wat kost Google Ads/AdWords?

Het gebruik van advertentieplatformen zoals Google AdWords is in feite gratis. Je betaalt per klik op je advertentie. Daaraan kun je een bepaald budget per dag koppelen, zodat je nooit meer uitgeeft dan je budget. Zoekmachine adverteren werkt volgens het CPC (kost per klik) principe. Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. De minimale kosten voor een klik zijn 5 cent, maar de exacte hoogte voor jouw product hangt af van o.a. de mate van concurrentie en wat zij bieden. Gemiddeld liggen de kosten per klik rond de 80 cent. Met een budget van € 200,- per maand kun je dan dus 250 bezoekers naar je site halen.

Meer informatie?

In dit blogartikel is in een notendop uitgelegd wat Search Engine Advertising (SEA) is, hoe het werkt en wat de bijbehorende kosten zijn. Uiteraard biedt een platform zoals Google Ads/AdWords nog veel meer mogelijkheden. Ben je benieuwd naar wat deze tool voor jouw business kan betekenen en wil je graag sparren over het inzetten van zoekmachine adverteren? Neem dan gerust eens contact.