Waarom schone klantendata belangrijk is?

Klantendata neemt een belangrijke plaats in binnen de inbound methodologie. Om succesvol te zijn met inbound marketing en sales is schone en actuele klantendata essentieel. Daarom is het belangrijk om regelmatig je klantendata op te schonen.

Voordelen schone contactlijst

Schone klantendata is vooral belangrijk binnen e-mailmarketing. Dit wordt ook wel lijst hygiëne genoemd. Een schone contactlijst levert niet alleen voordelen op voor de ontvanger, die niet langer irrelevante aanbiedingen ontvangt, maar ook voor de verzender zijn er verschillende redenen om regelmatig de klantendata op te schonen:

  • Voor veel marketing automation en e-mail marketing software betaal je een bedrag per contact. Hoe meer mensen in je lijsten, hoe hoger de kosten. Door je klantendata regelmatig op te schonen, betaal je alleen voor de contacten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn;
  • Schone data zorgt voor betere resultaten van je marketing. Openingspercentages, klikfrequenties en conversies schieten omhoog zodra je inactieve contacten verwijdert;
  • Actuele klantdata maakt het mogelijk om beter te segmenteren. Naast het verwijderen van inactieve contacten is het daarom belangrijk regelmatig te controleren of contactdata nog actueel is.

Hoe maak je je contactdata schoon?

Er zijn verschillende methoden om je contactlijsten schoon te houden. Gelukkig hoef je hiervoor niet alles zelf te doen. Dubbele contacten, bouncers en unsubscribers worden door de meeste marketing automation en e-mail marketing software automatisch verwijderd. Daarmee ben je er alleen nog niet. Het sturen van re-engament e-mails helpt om contacten te heractiveren en afscheid te nemen van contacten die niet langer geïnteresseerd zijn in je aanbod.

Van schoonmaken naar schoonhouden

Voorkomen is zoals in veel gevallen beter dan genezen. Hoewel het belangrijk is om regelmatig een schoonmaak te plannen, kun je ook een aantal dingen doen om je data schoon te houden. Zorg voor een goede opt-in registratie, stuur alleen relevante boodschappen op basis van segmentatie en geef contacten de mogelijkheid om zelf hun gegevens te actualiseren of uit te schrijven.

Schone en actuele klantendata met HubSpot

HubSpot is een CRM-systeem en marketing automation tool in één. Marketing, slaes en service hebben toegang tot dezelfde contactdata. Dit zorgt voor overzicht en maakt het makkelijker om je klantendata schoon en actueel te houden. Daarnaast kent HubSpot nog ontelbare andere mogelijkheden en voordelen. Benieuwd? Download onze HubSpot e-bible.