Waarom webinars mislukken [deel 1]

Webinars mislukken

webinarDe webinar is in veel landen populair en verovert inmiddels ook Nederland. De meeste ondernemers organiseren webinars voor het genereren van kwalitatief hoogwaardige leads of het versterken van de relatie met bestaande klanten. Een goede webinar kan dus interessante dingen opleveren. Mits je het natuurlijk goed aanpakt.

Helaas blijken lang niet alle webinars succesvol te zijn. Ik merk dat ondernemers dan al snel denken dat de webinar niet bij hun branche of publiek past. Ook zijn er ondernemers die het niet zien zitten om webinars te organiseren. ‘Te veel werk’ of ‘te ingewikkeld’ zijn dan vaak de redenen. Maar dat vind ik geen goede argumenten.

In dit tweedelige blog lees je verschillende redenen waarom webinars mislukken. Wie weet zitten er herkenbare situaties of punten tussen waar je aan zou kunnen werken. Of als je nog nooit een webinar hebt gehouden: onthoud deze punten en zorg dat je ze voorkomt.

Op naar succesvolle webinars! Hier volgen de eerste vijf punten.

1. Een oninteressant onderwerp

Voor een webinar moet tijd vrij gemaakt worden. Het neemt zo een uur tijd in beslag dus dan moet het wel echt de moeite waard zijn (bedenk hoeveel blogartikelen je in een uur kunt lezen…). Een onderwerp dat oninteressant of al geheel uitgemolken is, gaat niet werken.

Geschikte webinar onderwerpen zijn onderwerpen die het beste uitgelegd kunnen worden aan de hand van een presentatie. Onderwerpen die een uitgebreide uitleg vragen. Verder is het van belang dat je onderwerp aansluit op de doelgroep. Heb je bijvoorbeeld te maken met potentiële of bestaande klanten?

2. Een onhandig tijdstip

Naast een interessant onderwerp, is het van belang dat je een goed tijdstip uitkiest. Kies een tijdstip dat voor het merendeel van je doelgroep prettig is. Vind je het lastig om een tijdstip te bepalen? Vraag aan het einde van een webinar naar de voorkeur van je publiek of stuur een enquête rond. Mocht je internationaal publiek aantrekken, houd dan ook rekening met verschillende tijdzones.

3. Een gebrekkig platform

Een webinar die gebrekkig verloopt door technische fouten is frustrerend en storend: deelnemers worden uit hun concentratie gehaald. Zorg daarom voor een betrouwbaar platform en test het meerdere keren uit. Er bestaan verschillende gratis tools zoals Livestream en AnyMeeting, maar die bieden aanzienlijk minder dan betaalde versies. Wij werken voornamelijk met GoToWebinar, een tool die je ideaal kunt koppelen aan HubSpot. Natuurlijk kan een technische storing altijd voorkomen, ook bij betaalde versies. Bereid je in ieder geval goed voor op mogelijke problemen. Zo raad ik je aan om op twee computers in te loggen, zodat je de webinar altijd op de tweede computer kunt voortzetten bij problemen.

4. Geen promotie

Als je je webinar niet flink promoot, bereik je maar weinig mensen. Zet al je marketing kanalen in en laat mensen weten dat je een interessante webinar organiseert. Wat kun je bijvoorbeeld doen?

  • Mailings versturen
  • Berichten op social media delen
  • Blogartikelen schrijven met onderwerpen uit de webinar
  • Call to actions op je website opnemen

Voeg altijd een link naar de landingspagina toe waarop mensen zich kunnen inschrijven.

5. Een verwarrende landingspagina

Laat mensen niet verdwalen als ze zich willen inschrijven op jouw landingspagina. Vermeld enkel belangrijke zaken als:

  • De hoofdlijnen van de webinar
  • De leerpunten of toegevoegde waarde van de webinar (wat levert het op)
  • De datum en het tijdstip
  • Hoelang de webinar duurt
  • Wie de webinar host

Kortom: maak duidelijk wat mensen kunnen verwachten. 

Dit waren de eerste vijf redenen waarom webinars kunnen mislukken. In mijn volgende blogartikel deel ik er nog meer.

Bekijk ook deze webinar checklist van HubSpot met waardevolle tips. Niet alleen voor de voorbereiding, maar ook voor tijdens en na de webinar. Of lees een eerder blog met handige tips voor een succesvolle webinar.

Wilt u meer weten over Inbound Marketing?

Download de whitepaper