Wat zijn de do’s en don’ts van bloggen?

Wat zijn de do’s en don’ts van bloggen?

Wist je dat:

  • Er 152 miljoen blogs zijn
  • Dagelijks er nog een onbekend aantal bijkomt
  • Bijna 90% van de bloglezers zich op de een of andere manier laat beïnvloeden bij aankopen
  • Meer bloggen = meer verkeer = als bedrijf meer omzet (bron: www.blogtrommel.com)


Van online dagboek naar marketinginstrument

Wij in ieder geval niet, want we bloggen dagelijks voor onze klanten en voor ons zelf. Het is hot! Een blog was voorheen vooral een soort online dagboek (een weblog). Maar anno 2023 is een blog een waar marketinginstrument voor veel (grote) bedrijven en dat is niet zonder reden. Het heeft een enorme toegevoegde waarde zoals je hierboven al hebt kunnen lezen.

Daarom zetten steeds meer bedrijven blogging in als communicatiemiddel met zakelijke doeleinden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je blog een zekere waarde heeft. De bekendste maatstaf om inzicht te krijgen hoe groot het bereik/populariteit is van een blog, is het aantal pageviews. Hieraan kun je aflezen of het onderwerp een bepaalde snaar heeft geraakt bij je doelgroep. Maar wat als je blog niet scoort? Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Vaak is het terug te brengen naar de ongeschreven regels voor het schrijven van een blog: blog etiquette. Laten we eens kijken wat je nu juist wel en niet moet doen.

Wat moet je doen en laten?

We beginnen positief met de zaken die je vooral wel moet doen als je start. Laat voorop staat dat de beslissing om überhaupt te gaan bloggen als een pluspunt is! Hier zijn ze op een rijtje:

  • Doen: je blog promoten via social media
  • Doen: oplossingen bieden voor de problemen van je buyer persona
  • Doen: regelmatig bloggen
  • Doen: oproepen tot actie
  • Doen: extra aandacht besteden aan je blogtitel

En dan nu wat je vooral moet laten

Deze tips komen vaak voort uit ‘best practices’ en behoeden je voor de valkuilen waar anderen al eens zijn ingestapt.

  • Niet doen: spammen
  • Niet doen: vergeten voor wie je schrijft
  • Niet doen: focussen op het woordenaantal
  • Niet doen: azijn pissen
  • Niet doen: bang zijn voor de button ‘publiceren’

En ook geldt weer dat als je meer wil weten over deze don’ts je deze blog kunt raadplegen.

Tips en tricks

Zakelijk kost tijd en vraagt om creativiteit. Tijd om te schrijven, doorzettingsvermogen en creativiteit om de juiste onderwerpen te vinden. Maar het levert ook wat op. Bedrijven die regelmatig bloggen hebben tot 55% meer website bezoekers en 67% meer leads.