Welk social media kanaal geeft de hoogste ROI?

Social media is een krachtig hulpmiddel om nieuwe doelgroepen te bereiken en in contact te komen met bestaande klanten. Het is dus belangrijk om actief te zijn op social media, maar het is ook belangrijk om te weten welk kanaal het meeste oplevert. Zo kun je namelijk je inspanningen juist verdelen over de kanalen. In deze blog lees je welke kanalen de hoogste ROI opleveren en hoe je de kanalen het beste inzet.

 

 

 

 

 

 

Waarom de ROI van social media belangrijk is om te weten

De doelen van het gebruik van een social media kanaal kunnen enorm verschillen. Waar het ene platform veel leads genereert, genereert het andere platform meer naamsbekendheid. Dit is belangrijke informatie om te kunnen inschatten op welk platform je moet investeren in betaalde advertenties voor awareness en welke kanalen je gebruikt voor het genereren van leads.

Daarnaast kan het gebruik en de invloed van een social media kanaal snel veranderen. De kanalen die een paar jaar geleden voor de meeste bedrijven de hoogste ROI opleverden, doen dat tegenwoordig misschien niet meer. 

Om inzicht te geven in welke kanalen nú het meeste opleveren, heeft HubSpot onderzoek gedaan naar de huidige ROI van social media kanalen.

Populaire social media kanalen met de hoogste ROI

Uit het onderzoek van HubSpot blijkt dat meer dan 40% van de marketeers Facebook als het meest effectieve kanaal voor hun bedrijf noemde. Instagram komt na Facebook als meest effectieve kanaal naar voren met 30%. Hierna volgt LinkedIn met 10%. 

Facebook

Met 2,8 miljard maandelijkse gebruikers, heeft Facebook een van de grootste bereiken. Meer dan 200 miljoen bedrijven maken gebruik van Facebook advertising, waardoor het ook een van de populairste reclameplatforms is.

Facebook heeft veel mogelijkheden, zoals het plaatsen van berichten, foto’s, video’s, livevideo’s en Messenger. Adverteren op Facebook kan ook op veel verschillende manieren, zoals een advertentiecampagne of via de Facebook Marketplace. 

Instagram

Instagram heeft meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers. Na Facebook is Instagram het hoogst scorende platform op het gebied van ROI. Met Instagram kunnen bedrijven hun bereik vergroten via onder andere Shoppable Ads, Reels, story’s en branded content.

90% van de Instagram gebruikers volgt een bedrijf en 50% van de gebruikers is meer geïnteresseerd in een merk, nadat ze er advertenties voor hebben gezien op Instagram. Het verschil tussen Instagram en andere platforms is dat Instagram niet direct voor meer leads of conversies zorgt, maar wel voor branding en een grotere naamsbekendheid.

LinkedIn

LinkedIn is een heel effectief kanaal voor B2B leadgeneratie en nurturing. Meer dan 750 miljoen vakmensen wereldwijd gebruikt LinkedIn om te netwerken en voor personal branding.

LinkedIn bevat veel tools waarmee je je ROI kunt verhogen, waaronder gesponsorde content, gesponsorde berichten versturen, tekst- of video-advertenties en carrousels.

social networks.

Tips voor de hoogste ROI

Wil je een hogere ROI genereren op je social media kanalen? Begin dan met het toepassen van de vijf onderstaande tips.

1. Doe onderzoek om je publiek te begrijpen

Het is belangrijk om te weten wat ieder kanaal inhoudt en via welk kanaal welke doelgroep het best bereikt kan worden. Zo kun je je inspanningen inzetten in de social media kanalen die het beste aansluiten bij jouw doelgroep.

2. Maak gebruik van videocontent

Gebruikers houden van video's, maar toch gebruiken de meeste organisaties alleen foto’s en tekst in hun advertenties. Het posten van video’s kan de click-through-rate 2 tot 3 keer verhogen, zeker als je de video verticaal maakt. Dit zorgt er namelijk voor dat mobiele gebruikers de video gemakkelijk in full screen kunnen zien.

3. Plan je posts vooruit 

Een duidelijk schema dat aangeeft wanneer je posts online komen, zorgt voor meer bereik. Jouw publiek weet dan namelijk hoe vaak en wanneer ze een post kunnen verwachten. Probeer hierbij de sweet spot te vinden waarbij je als organisatie genoeg aanwezig bent op de kanalen, zonder je gebruikers een overvloed aan content te geven.

4. Analyseer je posts 

Het heeft geen zin om energie en tijd te steken in een social media strategie die niet werkt. Vallen de resultaten van je posts tegen? Bekijk wat er beter kan en pas je waar nodig strategie aan.

5. Betrek je werknemers!

Door je werknemers te betrekken op je social media kanalen laat je de gezichten achter jouw bedrijf zien. Daarnaast creëer je een gevoel van community en authenticiteit. Dit kan bijvoorbeeld al door samen een hashtag te beginnen of video’s te plaatsen waar je werknemers zichtbaar naar voren komen.

Geef je social media kanalen een boost!

Wil je aan de slag met het optimaliseren van je social media kanalen? Plan dan een call met ons in. Wij kijken graag samen met je naar een succesvolle strategie om de ROI van jouw social media inzet te verhogen.