Zo maak je Buyer Persona's voor jouw bedrijf

Buyer persona’s zijn fictionele, gegeneraliseerde representaties van jouw ideale klant. Ze helpen je om je klanten (en prospects) beter te begrijpen, en maken het makkelijker voor je om je Inbound Marketing content passend te maken bij de wensen, gedragskenmerken en zorgen van jouw klanten. Buyer persona's zijn een essentieel onderdeel van je Inbound Marketing strategie. Lees hoe je Buyer Persona's opstelt voor jouw bedrijf.

Beginnen met Buyer Persona's voor jouw bedrijf

Een goede buyer persona is gebaseerd op marktonderzoek in combinatie met inzichten die vergaard worden uit je bestaande klantenbestand, bijvoorbeeld door middel van enquêtes.

Als je voor het eerst aan de slag gaat met persona’s adviseren wij om klein te beginnen met 2 tot 3 persona's. Je kunt er later altijd nog meer toevoegen.

Hoe kun je Buyer Persona's écht gebruiken?

In de basis zijn persona’s ervoor om marketinguitingen te personaliseren op basis van verschillende segmenten binnen jouw doelgroep. Bij vrijwel ieder bedrijf bestaan er verschillende doelgroepen en is er duidelijk onderscheid te maken tussen de verschillende persona's.  Wat je niet wilt is dezelfde berichten naar al deze mensen sturen. Je zult vanzelf zien dat de resultaten van je marketinguitingen zullen verbeteren als er onderscheid gemaakt wordt in de berichtgeving.

Deze 'tailor made' aanpak past goed binnen de Inbound Marketing strategie. Indien je aan de gang gaat met Inbound Marketing zul je verschillende stukken marketingcontent gaan maken gericht op één buyer persona die zich in verschillende fases van de buyers journey bevindt. Zo ontvangt de klant of prospect het voor hem of haar juiste bericht, op het juiste moment. 

Meer weten over Inbound Marketing? Download dan de whitepaper Inbound Marketing.

Hoe maak je Buyer Persona's? 

Stap 1: Onderzoek

In een ideale situatie worden buyer persona’s ontwikkeld met behulp van een mix tussen deskresearch (welke informatie is er al?), enquêtes en interviews met je doelgroep. De doelgroep bestaat niet alleen uit je huidige klanten, maar informatie die je vergaart uit potentiële klanten kan ook heel belangrijk zijn om je ideale buyer persona's samen te stellen.

Hieronder wat praktische methoden om informatie te verkrijgen die je nodig hebt om buyer persona’s uit te werken:

  • Interview klanten face-to-face of via de telefoon om te achterhalen wat zij leuk of goed vinden aan jouw product of dienst.

  • Bekijk je klantenbestand en probeer trends en verbanden te ontdekken over hoe leads of klanten jouw content vinden en consumeren..

  • Indien je gebruik maakt van formulieren op je website, richt deze zo in dat ze voor jou essentiële informatie verzamelen die je kan gebruiken voor je buyer persona's.

  • Ga in gesprek met sales medewerkers en kijk wat ze je kunnen vertellen over de leads en klanten waar ze mee in gesprek zijn.

Stap 2: Vul je perona's demografische gegevens, achtergrond en gedragskenmerken in

Noteer en gebruik vakjargon en uitspraken die je wellicht hebt opgepikt gedurende je interviews of gesprekken met klanten en leads. Op deze manier is het namelijk makkelijker voor de salesafdeling om leads aan bepaalde persona’s te linken gedurende een gesprek of call.

Zie hier een voorbeeld van hoe je dit eerste onderdeel van je persona zou kunnen invullen:

Buyer Persona

Demografische kenmerken

-          Vrouw/man

-          Leeftijd

-          Functie

-          Opleiding

-          Ervaring

-          Woonplaats

-          Relatie

-          Hobby

Persoonlijke (gedrags)kenmerken

-          Bijvoorbeeld: Zeer gedreven, infecteert andere met zijn ambitie

-          Bijvoorbeeld: Houdt van werken in kleine teams

-          Bijvoorbeeld: Veel technische kennis en ondernemer pur sang.


Stap 3: Noteer wat je geleerd hebt over de professionele uitdagingen en doelen

In dit deel van je buyer persona schrijf je alle informatie op die je hebt vergaard door vragen te stellen over de professies van de doelgroep. Een belangrijk onderdeel, want op basis van deze gegevens kun je in stap 4 bepalen wat voor meerwaarde jouw bedrijf heeft.

Buyer Persona

Professionele uitdagingen

-          Bijvoorbeeld: Wat is de toegevoegde waarde van mijn bedrijf? (Buyer persona van een ondernemer)

-          Bijvoorbeeld: Hoe kan ik met dit kleine HR team veranderingen doorbrengen in mijn organisatie?  

Professionele doelen

-          Bijvoorbeeld: Gemiddelde orderwaarde verbeteren

- Bijvoorbeeld: In 2020 5.000 leads binnenhalen via content marketing

-          Bijvoorbeeld: Zo min mogelijk personeelsverloop realiseren en personeel tevreden houden.

 

 

Stap 4: Wat kun jij doen als bedrijf?

In dit onderdeel bedenk je samen met je team wat jij als bedrijf kunt doen om klanten die onder deze persona vallen te helpen hun professionele uitdagingen te tackelen en hun doelen te bereiken. Het is van belang dat je hier goed over nadenkt en oplossingen noteert die realistisch zijn en bij jouw product of dienst passen.

Buyer Persona

Professionele uitdagingen

-          Bijvoorbeeld: Wat is de toegevoegde waarde van mijn bedrijf? (Buyer persona van een ondernemer)

-          Bijvoorbeeld: Hoe kan ik met dit kleine HR team veranderingen doorbrengen in mijn organisatie? 


Stap 5: Creëer een marketingboodschap voor jouw bedrijf

Creëer een marketingboodschap gericht op deze buyer persona op basis van hetgeen wat er uit stap vier is gekomen. Met deze marketingboodschap maak je voor alle lezers duidelijk hoe jouw oplossing uit te leggen is aan klanten die vertegenwoordigt worden door deze persona. 

Buyer Persona

Marketingboodschap

-          Bijvoorbeeld: De ideale tool doordat je veel werk en dus uren bespaart en meer verkopen genereert. De ideale combinatie om je winst te verhogen.  

 

Stap 6: Noteer voorkomende bezwaren

In deze stap noteer je voorkomende bezwaren die je verwacht te krijgen van personen binnen deze buyer persona. De salesafdeling is de ideale bron voor deze informatie.

Buyer Persona

Voorkomende bezwaren

-          Bijvoorbeeld: Ik heb nog weinig gehoord over deze partij, zijn ze wel betrouwbaar?

-          Bijvoorbeeld: Dit implementeren kost me teveel tijd

-          Bijvoorbeeld: Waar komt deze prijs vandaan en levert het me wel iets op?

 

Stap 7: Visualiseer je buyer persona

De laatste stap is het visualiseren van je buyer persona. Bij Bureau Vet geven we de persona's altijd een pakkende naam, bijvoorbeeld Digital Dave of Strategische Susan en kiezen we passende afbeeldingen uit. Op deze manier is je persona méér dan een opsomming van gegevens. Jouw marketing- en salesteam kan zich op deze manier makkelijker inleven in het persona. Zie het voorbeeld van de eerste pagina van een Bureau Vet buyer persona hieronder: 

Bureau vet - Buyer persona - Voorbeeld

Extra tips

  • Voor sommige vakgebieden is het handig om ook te noteren welke tools zij gebruiken, bijvoorbeeld voor webshop eigenaren zouden dit kunnen zijn: WooCommerce, Zapier of Mollie Payments.

  • Vraag je ook af voor welke (social) media platforms jouw buyer persona de voorkeur heeft. Om te voorkomen dat je teveel tekst hebt zou je de logo’s van de (social) media kunnen gebruiken.


Verder met Inbound Marketing

De buyer persona's zijn een essentieel onderdeel van je Inbound Marketing strategie. Nadat je een start hebt gemaakt met je buyer persona's kun je aan de slag met een content audit en content mapping. Meer leren over het complete Inbound Marketing proces? Download de Inbound Marketing Whitepaper.